Algorytm Google – 7 najważniejszych aktualizacji

 

Algorytm Google

Prawie każdego dnia Google wprowadza zmiany swojego algorytmu. Większość z nich to małe modyfikacje ‘niewidoczne gołym okiem’. Takie zmiany wpływają jedynie w małym stopniu na widoczność stron i pozycje w rankingu. Ale na nich się nie kończy. Raz na jakiś czas pojawiają się też duże aktualizacje algorytmu Google, które potrafią wywrócić ranking wyszukiwarki do góry nogami.

aktualizacje algorytmu google

 

Ogólnie rzecz biorąc, to właśnie algorytm Google i jego ciągłe zmiany czynią pozycjonowanie stron arcytrudnym procesem. Dzisiaj możemy być na pierwszej pozycji, a za rok w jeden dzień znajdziemy się na drugiej stronie. Jeżeli więc zauważymy nagły spadek lub wzrost pozycji w całym obrębie naszej witryny, najprawdopodbniej miała miejsca aktualizacja ‘silnika wyszukiwarki’.

W tym artykule przedstawimy 7 najważniejszych aktualizacji algorytmu Google jakie kiedykolwiek miały miejsce. Skupimy się na wytłumaczeniu, o co w nich chodziło i jakie miały znaczenie. Warto to wiedzieć, bo to właśnie one doprowadziły nas do miejsca, w którym Google się dzisiaj znajduje.

 

Google Panda

  • Początek: Luty 2011
  • Dotyczy: Strony z treścią o niskiej jakości
algorytm Google Panda

 

Co się zmieniło?

Panda to algorytm służący do przypisywania oceny jakości treści znajdujących się na stronie. Identyfikuje on witryny o niskiej jakości, ze słabym contentem lub spamem.

Początkowo Panda był filtrem niżeli częścią podstawowego algorytmu Google. Wszystko zmieniło się w styczniu 2016 roku. Wtedy też Panda został włączony jako jeden z wyznaczników pozycji w rankingu.

Czego unikać?

  • Powielanie zawartości w obrębie witryny.
  • Plagiat i kopiowanie treści.
  • Tworzenie treści o słabej jakości.
  • Upychanie słów kluczowych.

 

Google Pingwin (ang. Penguin)

  • Początek: Kwieceń 2012
  • Dotyczy: Strony stosujące manipulację zaplecza linków zewnętrznych
algorytm Google Pingwin

 

Co się zmieniło?

Pingwin ma na celu analizowanie, identyfikowanie, a następnie obniżenie rangi stron z nienaturalnym linkowaniem zewnętrznym. Dotyczy to w szczególności witryn stosujących taktyki manipulacyjne (tj. ogromne ilości backlinków pochodzących ze stron o bardzo niskiej sile domeny).

Pingwin stał się podstawową częścią algorytmu Google pod koniec 2016 roku.

Czego unikać?

  • Linki pochodzące ze stron o niskiej sile domeny.
  • Linki pochodzące z miejsc mocno odbiegających tematycznie.
  • Linki pochodzące z witryn PBN (witryny stworzone wyłączeniu w celu budowania linków).
  • Płatne linki.
  • Linki z jednolitym, nieróżnorodnym tekstem zakotwiczenia.

 

Google Pirat (ang. Pirate)

  • Początek: Sierpień 2012
  • Dotyczy: Witryny łamiące prawa autorskie
algorytm Google Pirat

 

Co się zmieniło?

Pirat to część algorytmu, która została opracowana w celu uniemożliwienia stronom, które otrzymały liczne raporty o naruszeniu praw autorskich, zdobycia wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.

Większość stron internetowych dotkniętych Piratem to duże i popularne serwisy udostępniające pirackie treści za darmo (np. filmy czy muzyka). W szczególności dotyczy to stron z torrentami.

Czego unikać?

  • Pirackie treści udostępniane za darmo.
  • Duże ilości raportów o łamaniu praw autorskich.

 

Google Koliber (ang. Hummingbird)

  • Początek: Sierpień 2013
  • Dotyczy: Strony nieodpowiadające na pytania i intencje użytkownika
algorytm Google Koliber

 

Co się zmieniło?

Koliber był jedną z przełomowych zmian algorytmu Google. Ma na celu obszerną interpretację zapytań i dostarczanie wyników wyszukiwania pasujących do intencji użytkownika, a nie pojedynczych słów kluczowych.

Choć słowa kluczowe wciąż są niesamowice ważne, Koliber pozwala wyszukiwarce zrozumieć znaczenie całych zapytań (zwłaszcza tych długich) i tematu danej strony. Dotyczy to lepszego rozumienia i analizy treści, w tym również ‘doceniania’ synonimów oraz fraz semantycznie podobnych.

Czego unikać?

  • Brak synonimów i podobnych wyrażeń.
  • Upychanie słów kluczowych.
  • Nieuwzględnianie „czego szuka użytkownik”.

 

Google Mobile-friendly

  • Początek: Kwiecień 2015
  • Dotyczy: Strony niezoptymalizowane pod smartfony
algorytm Google Mobile-friendly

 

Co się zmieniło?

Mobile-friendly jest częścią algorytmu analizującą witryny pod względem przyjazności dla urządzeń mobilnych. Zapewnia stronom zoptymalizowanym pod smartfony wyższe pozycje w wyszukiwarce, jednocześnie zmniejszając wartość stron nieposiadających wersji mobilnych.

Aktualizacja mobile-friendly dotyczy wyszukiwań na różnych urządzeniach. To sprawia, że pozycje dla danej strony mogą się różnić – np. strona będzie wyżej w rankingu, gdy internauta wyszuka ją na komputerze, a niżej, gdy wyszuka ją na telefonie.

Czego unikać?

  • Brak wersji dla urządzeń mobilnych.
  • Niedopracowana responsywność strony.

 

Google RankBrain

  • Początek: Październik 2015
  • Dotyczy: Witryny nieuwzględniające potrzeb użytkownika
algorytm Google RankBrain

 

Co się zmieniło?

RankBrain jest systemem uczenia maszynowego, który umożliwia wyszukiwarce lepsze zrozumienie znaczenia danej strony. Jest on częścią algorytmu Koliber. Dzięki niemu Google jest w stanie lepiej dopasować i wyświetlić wyniki wyszukiwania odpowiadające na zapytanie użytkownika.

Google uznało, że RankBrain jest jednym z 3 najważniejszych czynników rankingu. Dokładne działanie tej części algorytmu jest ciężkie do zrozumienia dla człowieka. Pozwala ono w jakiś sposób zrozumieć wyszukiwarce, na jakie pytania odpowiada dana strona, ocenić ich poprawność i trafność, a następnie z czasem dopasowywać wyniki wg wykonanych analiz.

Czego unikać?

  • Nieodpowiadanie na pytania i potrzeby użytkownika.
  • Budowanie treści nieadekwatnej do danego zapytania.
  • Brak spójności i niepoprawność informacji.

 

Google Fred

  • Początek: Marzec 2017
  • Dotyczy: Strony skupione na generowaniu przychodów z reklam
algorytm Google Fred

 

Co się zmieniło?

Fred celuje w strony stosujące taktyki black-hat SEO, których głównym celem jest agresywna monetyzacja bez wnoszenia dodatkowej wartości dla użytkownika.

Na temat tej aktualizacji Google nie zdradziło jednak wielu szczegółów. Przeglądając różne badania, można wyciągnąć wniosek, że Fred analizuje i w dużym stopniu obniża pozycje dla stron udostępniających treść o niskiej jakości, która idzie w parze z dużą ilością reklam i linków afiliacyjnych.

Czego unikać?

  • Bezwartościowa treść skupiona na generowaniu zysku z reklam.
  • Duże ilości linków afiliacyjnych bez atrybutu ‘nofollow’.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

Podsumowanie

Google Algorytm zmienia się prawie codziennie. O większości z tych aktualizacji nigdy się nie dowiemy, co czyni pozycjonowanie naprawdę ciężkim orzechem do zgryzienia. Wyżej wspomnieliśmy o 7 najważniejszych zmianach, aczkolwiek było ich o wiele, wiele więcej.

Gdyby podsumować wszystkie aktualizacje, w oczy rzucają się dwa kluczowe aspekty – jakość i użytkownik. Jest to jednocześnie odpowiedź na pytanie, jak zdobyć pierwsze pozycje w Google! Tworzyć treść o wysokiej jakości, która odpowiada na pytania i potrzeby użytkownika, nie naruszając dóbr osobistych innych stron.

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!