Audyt SEO – co to jest i co zawiera?
Audyt SEO
Jednym z najbardziej pożądanych aspektów e-marketingu jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (search engine optimization) lub SEO. Kierownicy i specjaliści od marketingu doskonale o tym wiedzą i rozumieją, że jest to kluczowy element ich działalności, którego po prostu nie mogą zignorować.
Optymalizację można wykonać samemu lub zlecić innej firmie. Kompleksowe wykonanie strategii SEO przez firmy trzecie wiąże się oczywiście z wysokim kosztem, jeżeli oczekujemy pewnego efektu i wysokich wyników. Jeśli jednak nie mamy dużego budżetu i postanowimy zacząć pozycjonować samodzielnie, musimy pamiętać o jednej rzeczy, którą trzeba wykonać przed rozpoczęciem kolejnych. Tym elementem, a zarazem tematem przewodnim tego artykułu, jest audyt SEO.
Czym jest audyt SEO
Pierwszym krokiem w celu zwiększenia ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania jest przeprowadzenie audytu. Audyt SEO to głębokie przeanalizowanie elementów witryny i działań content-marketingowych w celu sprawdzenia skuteczności pod względem pozycji w wyszukiwarkach. Analizie poddawane są czynniki zewnętrzne, wewnętrzne, słowa kluczowe, budowa strony oraz treści. Uwzględniona powinna być również analiza konkurentów, która pozwala ‘podpatrzeć’ jak konkurencyjne firmy radzą sobie z obecnością online i jakie strategie obierają (na zasadzie porównywania ich witryny z Twoją). Po zakończeniu analizy oraz identyfikacji mocnych i słabych stron, przychodzi czas na końcowy raport określający strategię SEO dla przyszłego sukcesu witryny.
SEO jest długotrwałym procesem z wysoką stawką, w którym ulepszenia dają często natychmiastowe efekty – chociaż zdarzają się sytuacje, w których wyniki pojawiają się dopiero po kilku miesiącach. Czy to oznacza, że trzeba to zignorować i skoncentrować się na innych aspektach marketingu online? Absolutnie nie! Wszystko, co zignorujesz w tej przestrzeni (szczególnie to, co znajduje się bezpośrednio na Twojej stronie) prędzej czy później odbije się na Tobie.
Dlaczego raport SEO jest ważny?
Trzeba zdać sobie sprawę, że optymalizacja pod kątem wyszukiwarek oraz wykonywanie audytów ma większy wpływ na osiągniecie sukcesu w internecie niż sobie wyobrażasz. Kolokwialnie mówiąc, im rzadziej będziesz odnaleziony, tym bardziej negatywnie wpłynie to na wynik końcowy. A im dłużej te czynniki będą ignorowane i im dłużej będziesz z tym zwlekał, tym więcej czasu zajmie Ci poprawienie mnożących się elementów czy problemów.
Brzmi dość prosto, jednak nie wszystko jest tak kolorowe i piękne jak się wydaje. Wielu marketingowców i przedsiębiorców uważa, że SEO to tak naprawdę więcej magii niż nauki. Nie bez powodu ta branża dzieli się na 3 grupy: niektórzy ludzie to robią; niektórzy ludzie to zlecają; wszyscy inni tego nie rozumieją.
Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.
Co zawiera pełny audyt
Prawdziwy, dogłębny audyt SEO analizuje przynajmniej kilka czynników:
- Czynniki zewnętrzne (backlinki, jakość linkujących domen, źródła ruchu, profile społecznościowe, ranking domeny)
- Czynniki wewnętrzne (przepływ treści, wewnętrzne linki, struktura linków, główne podstrony, ułożenie kategorii/folderów)
- Słowa kluczowe (gęstość fraz, trudność fraz, hasła firmowe/informacyjne, wyniki konkurentów)
- Treść (zawartość podstron, blog, dodatkowe zasoby treści)
- Budowa strony (szybkość witryny, meta dane, błędy kodu strony, optymalizacja)
Możliwe, że zauważysz w tym wszystkim znany skądś indziej schemat. Wszystkie elementy audytu seo tworzą całość, jaką jest… Twoja marka w internecie. Pamiętaj więc, że każda większa zmiana w witrynie to tak naprawdę zmiana Twojej firmy i jej strategii. Przed jakimkolwiek edytowaniem strony, rozważ to z kilku perspektyw – zarówno z punktu widzenia wyszukiwarki, jak i użytkownika (klienta w witrynie), a także z perspektywy Twojej konkurencji.
Czynniki zewnętrzne
Na wstępie trzeba sobie powiedzieć, że SEO jest z natury bardzo delikatnym procesem, ponieważ wiele czynników jest poza Twoją kontrolą. Google i inne wyszukiwarki wykorzystują nie tylko sygnały i aspekty obecne w Twojej witrynie (czyli rzeczy, które sam kontrolujesz i zmieniasz), ale także zewnętrzne sygnały, takie jak backlinki, popularność w mediach społecznościowych, rozpoznawalność marki, i inne oceniające jakość domeny. W praktyce wygląda to tak, że gdy ktoś udostępni lub wymieni Twoją stronę, markę czy produkt w internecie w pozytywny sposób, będzie to równie pozytywny sygnał dla Google.
Najsilniejszym czynnikiem zewnętrznym są backlinki, czyli linki w formie tekstu, które treścią nawiązują i kierują na Twoją witrynę. Pomimo istnienia technik ‘black hat’ do budowania ogromnego zaplecza linków wstecznych, nie jest to w żadnym wypadku optymalna strategia i może skończyć się bardzo źle. Dla Google nie liczy się ilość, tylko jakość, dlatego takie linki powinny pochodzić z odpowiednich stron związanych z branżą czy z Twoimi odbiorcami lub po prostu domen z silnym rankingiem.
Inne czynniki, na które masz jedynie częściowy wpływ, obejmują profile społecznościowe, ruch e-mailowy, reklamy, płatne wyszukiwanie i inne. Te elementy są ważne, abyś sam mógł zrozumieć pełny profil odbiorców witryny i w ten sposób dowiedzieć się, jak mógłbyś poprawić SEO.
Czynniki wewnętrzne oraz budowa strony
Czynniki wewnętrzne i budowa strony są ze sobą ściśle związane, dlatego też piszemy o nich obu naraz. Zaskoczeniem dla wielu czytelników może się okazać fakt, że sposób budowy strony internetowej odgrywa dużą rolę w optymalizacji SEO. Nie jest to wpływ bezpośredni. Chodzi tu bardziej o nawigację i przepływ informacji w witrynie, które razem tworzą wewnętrzną strukturę linków. Wiele osób o tym zapomina, ale ta struktura jest impulsem dla wyszukiwarki – ‘nagradzanie’ częściej odwiedzanych podstron.
Wyszukiwarki zwracają uwagę na sygnały użytkownika, takie jak współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stronie, w celu ustalenia czy Twoje treści są przydatne i dobrej jakości. Jeśli powyższe czynniki są pozytywne, najprawdopodobniej Google Cię nagrodzi. Jeżeli będzie inaczej, zapewne możesz się pożegnać z najwyższymi pozycjami dla trudniejszych fraz. Treść po prostu musi być interesująca, musi rozwiązywać problemy lub zaspokajać potrzeby użytkowników. W końcu taki jest cel wyszukiwarki – udzielenie odpowiedzi na pytanie wpisane w pole wyszukiwania, za pomocą zindeksowanych informacji.
Co więcej, to, czego nie można zobaczyć (aspekty techniczne), jest równie ważne z tym, co można (treść). Czynniki takie jak szybkość wczytywania się strony, poprawny kod czy metadane są wciąż jednymi z punktów na liście Google.
Wreszcie, absolutny wymóg w dzisiejszych czasach – responsywna strona. Czy gdy ktoś odblokuje swojego smartfona i zechce wejść na Twoją stronę, zobaczy coś, co zachęci go do dalszego przeglądania? Czy witryna jest łatwa w użyciu na urządzeniu mobilnym? Ile ruchu z niego pochodzi? To wszystko powinno być uwzględnione w audycie, przed planowaniem strategii SEO.
Słowa kluczowe
Dopóki ludzie używają słów do wyszukiwania pożądanych zasobów, musisz na nich polegać i wykorzystywać na swojej stronie. Ważne jest, aby wiedzieć, na jakie słowa kluczowe kieruje Twoja strona teraz, a na jakie powinna kierować według planu. Dobrym pomysłem będzie zrobienie burzy mózgów, aby rozpoznać jakich fraz używają Twoi klienci, by opisać wyszukiwane produkty czy usługi. To będą bez wątpienia najważniejsze słowa kluczowe w witrynie.
Oczywiście istnieją też inne frazy, np. takie, o które zaciekle walczą Twoi konkurenci, a o których Ty zapomniałeś. Mogą być one wskazówkami, na czym należy się skoncentrować i co można zmienić, jeżeli planujesz rozszerzyć swoją strategię czy wprowadzić nowe produkty.
Słowa kluczowe bezpośrednio związane z marką to ostatnia ważna grupa. Większość firm radzi z tym sobie dobrze i gdy ktoś wpisze nazwę ich firmy w Google, ich strona internetowa wyświetla się jako pierwsza. Chociaż nie zawsze.
Niektóre popularne słowa lub wyrażenia mogą być zbyt trudne do zdobycia. Szczególnie jeśli są to zwroty ogólnie lub wykorzystywane przez inną firmę – nawet dla niepowiązanych branż. W takim wypadku warto dołączać w swoich reklamach krótkie hasło reklamowe, które potencjalni klienci łatwo zapamiętają i skorzystają w momencie gdy nie znajdą Twojej marki w Google.
Podsumowanie
Tradycyjny audyt SEO może zawierać wiele informacji z arkusza kalkulacyjnego. Możliwe, że nie masz na to wszystko czasu, więc postaraj się poświęcić najwięcej czasu temu, co najważniejsze – podsumowaniu danych i planie, który powinien zostać utworzony na podstawie uzyskanego raportu.
Bylibyśmy nie fair, gdybyśmy nie napisali, że każda firma wykonuje usługi inaczej, dlatego nie można powiedzieć, że dany audyt SEO jest zły, bo nie zawiera jednego z wymienionych wyżej elementów. Czasami zebranie niektórych danych jest po prostu niemożliwe lub nieznaczące w danej branży.
Mamy nadzieję, że dowiedziałeś się nieco więcej o audycie oraz SEO w samym sobie. Zastosowanie tych informacji w praktyce jest bardzo wartościowym krokiem w przód.
Robienie dobrego SEO jest trudne – wymaga zarówno teorii, jak i praktyki i doświadczenia. Gdyby była to prosta sprawa, każdy by to robił. Nic jednak tak nie cieszy jak widok własnej domeny na pierwszych pozycjach wyszukiwarki. Warto więc szkolić się w tym zakresie, tak by jeszcze efektywniej prowadzić swój biznes.
Jeśli chcesz przeczytać inne obszerne poradniki, zajrzyj do posta o tym, jak założyć bloga dla firmy.
Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!
Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.
Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.