Słowa kluczowe – frazy SEO dla laików (2024)

 

Słowa kluczowe

Tworzenie każdego nowego artykułu czy podstrony zaczyna się od wybrania stosownego słowa kluczowego. Jest to całkowita podstawa, bez której nie ma co myśleć o dużym ruchu z organicznych wyników wyszukiwania (lub o jakimkolwiek ruchu). Jedne są krótsze, drugie dłuższe. Jedne są bardzo popularne, drugie tak jakby nie istniały. Ale o co chodzi w słowach kluczowych i jak przeglądarka patrzy na nie w 2020 roku?

slowa kluczowe - seo keywords

 

Ten artykuł jest początkiem serii pt. „SEO keywords dla laików” napisanej dla osób, które niewiele wiedzą o pozycjonowaniu, ale chciałby się czegoś nauczyć. Odpowiemy w nim na pytanie, czym są słowa kluczowe oraz jakie są ich rodzaje. Przedstawimy też przykłady oraz praktyczne ciekawostki, co działa, a co nie.

 

 

Co to słowa kluczowe (keywords)?

Słowa kluczowe (keywords), zwane inaczej frazami kluczowymi, w strategii SEO odnoszą się do słów lub wyrażeń, które opisują, co zawiera dana część witryny. Umożliwiają one wyszukiwarkom prawidłowe uszeregowanie i zindeksowanie treści w rankingu, który z kolei pomaga użytkownikom znaleźć odpowiedź na wyszukiwane przez nich wyrażenie/hasło.

Przykład: Jeśli wyszukasz w Google hasło „jakie imiona są najczęściej wybierane w Polsce”, otrzymasz listę stron, które odpowiadają na powyższe pytanie. Pojawią się też wpisy, które odpowiadają na to samo pytanie, ale w innych słowach, np. „najpopularniejsze imiona w Polsce” – wtedy mówimy, że są to semantycznie podobne słowa kluczowe (inaczej brzmią, ale są logicznie spokrewnione). 

 

W momencie, w którym wyszukiwarka przeszukuje witrynę i określa, co się na niej znajduje, jest w stanie zrozumieć (lub nie) jej strukturę, a następnie powiązać fragment treści z określonymi słowami kluczowymi.

 

 

Rodzaje fraz kluczowych w SEO

Frazy kluczowe dzielą się na przynajmniej kilka rodzai. Nie jest to żadna tajemna wiedza, ale chcąc zachować swego rodzaju prostotę dla początkujących, opiszemy 2 główne typy:

  • Słowo kluczowe z krótkiego ogona (z ang. short-tail keywords) to, jak sama nazwa wskazuje, krótka fraza kluczowa składająca się z trzech lub mniej słów (1-3). Te frazy są często nazywane głównymi słowami kluczowymi i są odpowiedzialne za największy ruch. Ich duża liczba wyszukiwań idzie w parze z dużą konkurencyjnością (np. „cytryny”).
  • Słowo kluczowe z długiego ogona (z ang. long-tail keywords) to frazy kluczowe składające się z więcej niż 3 słów (3+). Oprócz samej długości, w porównaniu ze słowami kluczowymi z krótkiego ogona, long-tail są zazwyczaj bardziej specyficzne. Mają znacznie mniejszą liczbę wyszukiwań, a co za tym idzie – są łatwiejsze do zdobycia. (np. „jak uprawiać cytryny”).
long tail & short tail keywords

 

Powyższe typy można też podzielić dalej na kolejne podtypy, takie jak:

  • Świeże, krótkoterminowe słowa kluczowe: nowe frazy osiągające jednorazowy (np. „premiera The Avengers”) lub cykliczny (np. „majówka 2019”) wzrost ruchu.
  • Wiecznie zielone, długoterminowe słowa kluczowe (tzw. evergreen): frazy będące aktualnymi przez cały rok, z niewielkim lub całkowitym brakiem zmian w liczbie wyszukiwań (np. „pozycjonowanie”).
  • Lokalne słowa kluczowe: frazy sprzyjające małym firmom, kierujące i skupione na danym punkcie geograficznym, takim jak województwo, miasto czy ulica (np. „fryzjer Władysławowo”).

To tylko przykładowe (ale też najpopularniejsze) podtypy fraz kluczowych. W rzeczywistości jest ich zdecydowanie więcej, jak chociażby frazy semantycznie podobne (tzw. LSI), o których wspomnieliśmy wyżej.

 

 

Upychanie słów kluczowych

Aha, teraz rozumiem! Użyję danego słowa kluczowego 50 razy w swoim artykule i szybko znajdę się na pierwszych pozycjach Google”. Nie, błąd! Przez długi czas ta taktyka naprawdę działała i pozwalała zdobywać wysokie rankingi (poprzez upychanie fraz kluczowych) – ale tak już nie jest. Wraz z upływem czasu, Google i inne przeglądarki zaczęły wprowadzać aktualizacje algorytmu, które na dobre zmieniły sposób powiązania słów kluczowych z treścią.

Zwróć uwagę: Najlepszym przykładem powyższego stwierdzenia jest ten artykuł. Napisaliśmy obszerny tekst, w którym opisujemy słowa kluczowe, używając dokładnego wyrażenia tylko 10 razy, chociaż (gdybyśmy się postarali) moglibyśmy to zrobić nawet 100 razy. Wtedy jednak pojawiłby się jeden ogromny problem.

 

Jaki problem? Otóż tekst byłby nienaturalny i sztucznie napompowany, co szybko wyłapaliby nasi czytelnicy. I tutaj zmierzamy do najważniejszego aspektu w każdej strategii SEO – użytkownika. Bo to właśnie użytkownik jest najważniejszy dla wyszukiwarki.

 

 

Słowa kluczowe w 2020 roku

Celem wyszukiwarki w 2020 roku jest dostarczenie najbardziej użytecznej treści dla użytkownika. Aby treść była użyteczna musi być ciekawa i naturalna, ale przede wszystkim musi odpowiadać na pytanie użytkownika (oraz jego intencje).

Słowa kluczowe są więc wciąż bardzo ważne, ale ich ilość/powtarzalność nie pozwala już na manipulację rankingami wyszukiwarek.

slowa kluczowe 2019

 

Co więcej, aktualnie siła słów kluczowych nie występuje w samym słowie, ale w całym kontekście, w którym jest używane (zarówno w obrębie całej witryny jak i pojedynczej podstrony).

Możemy więc stworzyć wpis na blogu skoncentrowany na frazie „smartfony”, ale jeśli jest to jedyny i osierocony artykuł, a reszta witryny w ogóle nie wspomina o smartfonach, raczej nie zobaczymy dużego ruchu organicznego dla tego postu. Zobaczą go osoby, które tworzą strony/blogi bezpośrednio związane ze smartfonami.

I teraz warto zwrócić uwagę na kolejny aspekt, czyli konkurencję. Ale jak to konkurencję? No tak! W rzeczywistości takie strony mogą nie być naszymi konkurentami, ale po opublikowaniu tego posta, stają się nimi w wyszukiwarce.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

Konkurencja w wyszukiwarce

No właśnie, konkurencja… Gdy starsza osoba, która nigdy nie korzystała z komputera, zapyta: „A co się w tym internecie znajduje?”, odpowiedź jest jedna: „Wszystko”. Internet jest miejscem przepełnionym, co sprawia, że praktycznie niemożliwym jest bycie jedyną osobą piszącą o danym temacie (tzw. zerowa konkurencja).

Jeśli tworzysz świetne artykuły dopracowane do perfekcji, które są ciekawe, kierują na dane słowo kluczowe i odpowiadają na pytanie użytkownika, dlaczego nie możesz przebić się na pierwszą stronę wyszukiwarki? Bo konkurencja robi to lepiej (bo np. ma większe doświadczenie).

I to właśnie wtedy pojawia się coś takiego, jak trudność słowa kluczowego (oczywiście zakładając, że pod względem technicznym witryna jest zoptymalizowana pod SEO).

Warto wiedzieć: Konkurencyjność lub trudność słowa kluczowego jest miarą tego, jak trudne jest zdobycie pierwszej strony w wyszukiwarce dla określonego słowa kluczowego.

 

Jest obliczana uwzględniając dziesiątki różnych czynników, takich jak:

  • Popularność danego słowa kluczowego;
  • Popularność i siła domen (walczących o dane słowa kluczowe);
  • Autorytet powyższych domen i liczba linków zewnętrznych;
  • Współczynnik liczby płatnych wyszukiwań.

Im niższa trudność słowa kluczowego, tym łatwiej jest zdobyć wysokie pozycje dla danego wyrażenia. I właśnie od takich łatwych słów kluczowych powinni zacząć początkujący. Aby znaleźć tego typu słowa, przeczytaj artykuł dotyczący wyszukiwania słów kluczowych.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!