Alexa Rank – co to, jak jest obliczany i jak sprawdzić?

 

Alexa Rank

Ludzie uwielbiają przeglądać liczby i zagłębiać się w statystyki przeróżnych rzeczy. Nie inaczej jest w przypadku webmasterów. W końcu kto nie chciałby sprawdzić popularności swojej witryny albo porównać jej z konkurencją? Jednym z najbardziej znanych wskaźników mających na celu umożliwienie tego jest Alexa Rank.

alexa rank

 

Znajomość i zrozumienie rankingu Alexa może pomóc w ulepszeniu witryny i zwiększeniu ruchu lub zysków z kampanii reklamowych. Dotyczy to głównie stron z międzynarodowym zasięgiem.

Tak jak wszystko we wszechświecie, Alexa oprócz plusów ma też sporo minusów.

W tym artykule odpowiemy na pytanie, co to jest Alexa Rank, na czym polega i jak obliczany jest jej ranking. W przeciwieństwie do innych stron, postaramy się podejść do tematu bardzo obiektywnie, a więc opiszemy zarówno zalety, jak i wady. Na końcu pokażemy też, jak sprawdzić wynik Alexa naszej własnej witryny.

 

 

Co to jest Alexa Rank?

Alexa Rank jest globalnym systemem rankingowym, który zestawia miliony stron internetowych według ich popularności. Wynik jest obliczany na podstawie szacunkowej średniej liczby użytkowników i odsłon dla danej witryny w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Im niższy wynik, tym bardziej popularna jest dana witryna.

alexa rank - co to jest

 

Jako że ranking Alexa to porównanie danej strony w stosunku do wszystkich innych witryn, jest to bardzo dobry sposób na zbadanie wskaźnika KPI i wykonanie analizy porównawczej/konkurencji. Przynajmniej tak twierdzi właściciel Alexa – firma Amazon.com.

Warto wiedzieć: Alexa została założona w 1996 roku przez Brewster Kahle’a i Bruce Gilliata, ale już 3 lata później została wykupiona przez Amazon.com, który jest jej właścicielem aż po dziś dzień.

 

 

Jak obliczany jest ranking Alexa?

Według oficjalnej strony Alexa, ranking jest obliczany na podstawie szacunkowej (średniej) dziennej liczby unikalnych użytkowników oraz ilości odsłon strony w ciągu ostatnich 3 miesięcy.

Oto, czym są wyżej wymienione parametry używane do pomiaru indywidualnego rankingu witryny:

  • Liczba unikalnych użytkowników: wyznacznik ruchu na stronie, czyli liczba użytkowników Alexa odwiedzających daną witrynę w ciągu jednego dnia.
  • Średnia liczba odsłon: wyznacznik zainteresowania użytkownika, czyli liczba wyświetleń określonej strony lub adresu URL.

Dane do systemu rankingowego są oparte na ruchu dostarczanym przez dedykowany globalny panel danych. Dane te są zbierane od Internautów, którzy korzystają z jednego z kilku rozszerzeń przeglądarki – dostępnych dla Google Chrome, Firefox, Internet Explorer itd.

jak obliczyc alexa ranking

 

Algorytm Alexa Rank kontroluje i analizuje witrynę, po czym oblicza częstotliwość wizyt użytkowników. Jeśli ten sam użytkownik odwiedza witrynę więcej niż 1 raz w tym samym dniu, jest to liczone jako 1 wizyta.

Algorytm przeszukuje też „inne dane” statystyczne i zmienia rankingi w celu zrekompensowania liczby odwiedzających, którzy nie są uwzględnieniu w panelu pomiarowym, tj. nie korzystają z roszerzeń Alexa.

Warto wiedzieć: Pierwsze miejsce w rankingu Alexa od wielu lat zajmuje Google. Drugim miejscem cieszy się Youtube. Trzecim natomiast – Facebook.

 

 

Czy Alexa można ufać?

Chociaż ranking Alexa może być dobrym sposobem na porównanie jednej witryny z drugą, statystyki nie są najbardziej dokładne. Zasada obliczania rankingu i panel danych Alexa opiera się bowiem w przeważającym stopniu na użytkownikach posiadających dedykowane rozszerzenie w przeglądarce.

Firma marketing4restaurants.com porównała wyniki Alexa z Google Analytics i doszła do wniosku, że nie jest ona tak dokładna, jak możnaby zakładać. Chociaż to wciąż wyjątki od reguły, zdarza się, że niektóre witryny uzyskujące znacznie wyższą liczbę odsłon otrzymują niższą rangę.

W poniższym przykładzie firma (A) z ruchem na poziomie 38 807 sesji / miesiąc upląsowała się na pozycji 346 890, kiedy firma (B) z ruchem oscylującym w granicach 1900 sesji / miesiąc zajęła miejsce 194 636.

statystyki i dane alexa rank

 

Google Analytics ma znacznie szerszy zasięg niż Alexa, ponieważ nie każdy Internauta posiada zainstalowany pasek narzędzi w swojej przeglądarce. Z tego względu, warto traktować ranking Alexa jako przegląd do celów porównawczych, a nie w pełni dokładny przegląd popularności witryny.

Warto wiedzieć: W przypadku stron z ruchem opierającym się na mieszkańcach Kanady i Stanów Zjednoczonych, gdzie odsetka użytkowników Alexa jest o wiele, wiele wyższa, sytuacja wygląda nieco inaczej. W tamtym obszarze, Alexa Rank jest solidnym wyznacznikiem, który może pomóc m.in. w zwiększeniu dochodów z reklam.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

Jak sprawdzić Alexa Rank własnej strony?

Sprawdzanie Alexa Rank własnej witryny internetowej jest bardzo proste. Wystarczy, że przejdziesz do oficjalnego narzędzia Alexa, wpiszesz adres swojej strony i klikniesz „Run analysis”:

sprawdz alexa rank - krok 1

 

Po kilku sekundach otrzymasz podstawową analizę Twojej witryny, która oprócz pozycji w rankingu Alexa pokazuje też najpopularniejsze słowa kluczowe, backlinki oraz najbardziej zbliżone treścią strony internetowe:

sprawdz alexa rank - krok 2

 

Nie czekaj i sprawdź Alexa Rank, by poznać popularność swojej strony i jej wyniki względem pozostałych witryn na świecie i w kraju. Jeśli chcesz otrzymać dostęp do bardziej dokładnych danych, np. tych, zahaczających o SEO, będziesz musiał dodatkowo zapłacić (dość sporą sumę, bo 149 USD / rocznie).

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!