Jak pisać teksty na bloga? 24 porady, jak dobrze zacząć!
Jak pisać teksty
Kilkukrotnie wspominaliśmy już, jak wielkie znaczenie ma blogowanie dla sukcesu firmy w Internecie. Aby jednak mówić o tego typu sukcesie, najpierw trzeba założyć bloga, a później dowiedzieć się, jak zacząć pisanie skutecznych tekstów, tak by wspierały naszą markę.
Przed rozpoczęciem warto też zdać sobie sprawę, dlaczego prowadzenie bloga i pisanie tekstów jest tak ważne?
Odpowiedź jest prosta! Nie tworząc żadnej treści, nie mamy zasobów do wypromowania w mediach społecznościowych. Nie mamy też wpływu na swoich potencjalnych klientów, których moglibyśmy ‘edukować’. A co najważniejsze, nie mamy solidnego zaplecza SEO i stron, na których możemy umieścić cenne wezwania do działania (call-to-action), które przełożą się na zwiększoną sprzedaż.
Dlatego też w dzisiejszym artykule przedstawimy 24 porady, jak zacząć pisanie bloga. Innymi słowy, odpowiemy na pytanie, jak pisać teksty, które będą na tyle dobre, by skutecznie wypromować naszą markę.
Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.
24 porady, jak zacząć pisać teksty na bloga
1. Przygotuj startowy tytuł
Zanim zaczniesz pisać nowy tekst, wymyśl przynajmniej jeden wstępny tytuł artykułu. Poznanie nagłówka przed rozpoczęciem pisania pomaga trzymać się tematu i rzeczowo pisać o tym, co obiecujesz w tytule.
2. Określ grupę odbiorców
Pomyśl o tym, dla kogo przygotowujesz wpis na bloga. Kiedy zrozumiesz grupę odbiorców, znacznie łatwiej będzie Ci do niej trafić: zaczniesz dopasowywać swój styl pisania, długość akapitów i całego tekstu, by były bardziej skuteczne.
3. Poznaj swój cel
Wszystkie treści, które piszesz, powinny być tworzone zgodnie z głównym planem. Przed rozpoczęciem tworzenia bloga, zidentyfikuj główny cel content-marketingowy, np.: budowanie świadomości marki, komplementacja bazy e-mailowej, tworzenie zaplecza SEO itp.
4. Kradnij, ale nie kopiuj
Sprawdź o czym pisze konkurencja i ‘ukradnij’ najlepsze tematy, które mogą zwiększyć popularność Twojego bloga. Pamiętaj jednak, by nigdy nie kopiować tekstu (nawet w minimalnych ilościach), ponieważ możesz zostać ukarany przez wyszukiwarkę.
5. Spróbuj dodać wartość
Podczas pisania bloga, nie skupiaj się tylko na długości samego tekstu. Postaraj się też uwzględnić ciekawe informacje, fakty i statystyki. Bieżące wiadomości i informacje zawsze lepiej się sprawdzają i są pomocne dla czytelnika.
6. Wybierz jedno główne słowo kluczowe
Poznaj wyszukiwanie słów kluczowych, aby zidentyfikować najlepszą frazę do użycia w poście. Powinna ona dokładnie reprezentować temat, być dopasowana do Twojej branży i mieć stosunkową wysoką popularność oraz niską trudność.
7. Użyj główną frazę w tytule
Połącz punkt 1 z punktem 4 – uwzględnij główne słowo kluczowe w wybranym tytule. Najlepiej jeśli będzie one obecne na samym początku nagłówka.
8. Dobierz dodatkowe słowa kluczowe
Mocny artykuł, który przyciągnie dużo kliknięć z wyszukiwarki, powinien celować w 1 główne i kilka dodatkowych słów kluczowych. Przypisz do swoich artykułów parę fraz powiązanych z głównym tematem tekstu.
9. Umieść słowa kluczowe na początku
Aby zwiększyć szansę na wyższe pozycje w wyszukiwarce, umieść główne słowo kluczowe na początku swojego tekstu. Ważne by nie było one umieszczone dalej niż 150 słowo, ale najlepiej jeśli znajdzie się w pierwszym akapicie.
10. Nie upychaj fraz kluczowych
Nie angażuj się w upychanie fraz kluczowych – ta praktyka przynosi więcej szkód niż korzyści. Używaj głównych terminów starając się nie przekroczyć 2% gęstości słów kluczowych w swoich artykułach (tj. 2 słowa na 100 słów).
11. Napisz dłuższy tekst
Napisz na tyle długi tekst, aby w pełni omówić temat. Najlepszym wyznacznikiem jest minimalna liczba 300 słów – tak, by dać wyszukiwarkom do zrozumienia, że ten artykuł jest wyczerpującym zasobem.
12. Używaj nagłówków (h2, h3, h4, …)
Pisząc tekst na bloga, nie zapominaj o dodawaniu podtytułów, czyli nagłówków h2, h3, h4, … itd. Dzięki temu, temat będzie bardziej zrozumiały, a artykuł wyda się o wiele bardziej przejrzysty.
13. Podziel długie akapity
Teksty pisane na bloga nie mogą wyglądać jak książka, dlatego uwzględniaj dużo wolnej przestrzeni. Rozbij duże bloki tekstu na krótsze akapity, aby czytelnicy spędzali więcej czasu na Twojej stronie.
14. Używaj strony czynnej
Używaj strony czynnej częściej od biernej, aby stworzyć bardziej interesujący tekst. Oczywiście, w niektórych przypadkach strona bierna wypada lepiej, ale z reguły przeciętny Internauta i Google uznają ją za nudną lub… bardzo nudną.
15. Pisz jak dla 14-latka
Chociaż jakość Twojego tekstu powinna być bardzo wysoka, staraj się zachować prostotę. Nie używaj zbyt skomplikowanych struktur zdań ani terminologii, która może być zbyt ciężka dla niektórych czytelników. Innymi słowy, pisz tak, aby tekst zrozumiał 14-latek.
16. Dodaj grafikę
Tworzenie skutecznych artykułów to nie tylko pisanie tekstu. Najlepsze posty są zawsze bogate w zdjęcia i inne pliki multimedialne, dlatego nie bój się dodać obrazków, filmów i infografik. Dzięki temu sprawisz, że post będzie o wiele bardziej wciągający.
17. Zadbaj o optymalizację obrazków
Nie zapominaj o optymalizacji plików multimedialnych poprzez zmniejszenie ich wagi, by przyśpieszyć ładowanie się strony. Pomyśl też o image SEO – dodaj główne słowo kluczowe w nazwie i alt tytule zdjęć, które wstawiasz.
18. Przeczytaj tekst 3 razy
Nie publikuj swojego tekstu zanim nie będziesz w 100% pewny, że reprezentuje on najwyższą jakość. Po napisaniu treści, przeczytaj ją na nowo. Zrób to samo po upływie godziny i następnego dnia rano, aby znaleźć ewentualne błędy lub elementy do poprawy.
19. Zaznacz ważne informacje
Korzystaj z najważniejszej funkcji w trakcie pisania nowej treści – funkcji formatowania. Zaznaczanie najważniejszych aspektów, np. poprzez pogrubienie albo zmianę koloru, ułatwia przeglądanie i nadaje tekstowi charakteru.
20. Pamiętaj o udostępnianiu
Tworząc obszerne artykuły, zachęcaj czytelników do ich rozpowszechniania. Pomyśl o dodaniu oddzielnych odnośników albo pluginu pozwalającego na udostępnianie na Facebooku i Twitterze za pomocą jednego kliknięcia.
21. Dodaj odnośniki do źródła
Jeśli korzystasz z cudzysłowu lub udostępniasz informacje i statystyki z innych stron na swoim blogu, wstaw link zewnętrzny do źródła. Chociaż przekażesz trochę „siły SEO” innej witrynie, zyskasz w oczach algorytmu Google.
22. Wstaw linki wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne pozwala dodać wartości pozostałym artykułom na blogu. Jeśli dane wyrażenie lub słowo kluczowe pojawia się w nowym tekście, a jest powiązane z poprzednim artykułem, wstaw do niego odnośnik.
23. Uwzględnij linki zewnętrzne o wysokiej jakości
Dodanie odpowiednich linków wychodzących (prowadzących na inne witryny) jest kolejną dobrą praktyką, którą powinieneś wykonywać. W ten sposób możesz stać się bardziej autorytatywnym źródłem, jednak pamiętaj, by kierować na witryny cieszące się dobrą renomą.
24. Ustaw otwieranie nowej podstrony
Przejrzyj wszystkie linki zewnętrzne w swoich tekstach i ustaw je tak, aby otwierały się w nowym oknie. W ten sposób utrzymasz użytkownika w witrynie, nawet jeśli kliknie w link przekierowujący gdzieś indziej.
Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!
Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.
Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.