Kanonizacja adresów URL (rel=”canonical”)

 

 

Kanoniczne odnośniki

Wyeliminowanie problemu zduplikowanej treści jest częścią optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Można by stwierdzić, że to jeden z kluczowych elementów do zrobienia, gdy w grę wchodzą trudne do zdobycia słowa kluczowe. Aby sobie z nią poradzić, projektanci stron stosują przekierowania 301 lub przerabiają zawartość podstron w celu uniknięcia duplikatów.

Nie zawsze jednak są to najbardziej optymalne rozwiązania – w niektórych przypadkach są niemądre lub wręcz niemożliwe do wykonania. Wtedy też na pomoc przychodzą kanoniczne odnośniki (rel=”canonical”).

kanoniczne adresy url

 

W tym artykule odpowiemy na pytania czym jest i jak działa kanoniczny URL. Podzieliliśmy go na dwie części. Na samym początku opiszemy kanonizację oraz jej znaczenie, aby następnie przedstawić jak skonfigurować ją na własnej stronie.

 

 

Czym jest kanonizacja URL?

Kanonizacja jest procesem określającym główny adres URL do indeksowania przez wyszukiwarkę (z kilku zduplikowanych podstron pod różnymi adresami).

Proces ten występuje automatycznie, jednakże wyszukiwarki nie zawsze poprawnie interpretują, który adres jest ważniejszy. Manualna konfiguracja kanonizacji za pomocą tagu kanonicznego (rel=”canonical”) zapobiega temu problemowi.

W skrócie, kanoniczny tag informuje wyszukiwarki, który adres URL powinien zostać wyświetlony w wynikach indeksowania dla danej frazy.

Wygląda następująco:

kanoniczny url - przyklad

 

 

Dlaczego kanonizacja URL jest tak ważna?

Odpowiedź jest prosta. Zduplikowany content bez kanonizacji/przekierowania = problemy z pozycjonowaniem.

problemy kanonizacja url

 

Gdy wyszukiwarki będą indeksować kilka adresów URL z identyczną lub bardzo podobną zawartością, pozycjonowanie zostanie w dużym stopniu utrudnione.

Oto 2 główne powody:

  1. Gdy roboty indeksujące są zmuszone do przeszukiwania zbyt dużej ilości powielonej zawartości, często pomijają unikatowe i kluczowe treści.
  2. Jeśli roboty nie wiedzą, która podstrona jest oryginałem, wyszukiwarka samodzielnie ustala, który adres URL będzie się wyświetlać.

Wszystko to prowadzi do osłabienia pozycji w wyszukiwarce i ewentualnych dalszych problemów z pozycjonowaniem.

Sprawdź najszybsze na rynku pakiety hostingowe Wordpress oraz Magento & PrestaShop.

 

 

Przykład zastosowania kanonicznego adresu

Wyobraźmy sobie, że w swojej witrynie mamy dwie podstrony, które opisują ten sam temat. Obie mają prawie że identyczną zawartość. Różnią się adresem URL i kilkoma linijkami tekstu.

A) mojastrona.pl/dyski-nvme/
B) mojastrona.pl/nvme-ssd/

Jeśli zdecydujemy, że podstrona B) jest najważniejsza, musimy wstawić tag kanoniczny (rel=”canonical”) na podstronie A).

Nic więcej. Proste? No to do dzieła!

 

Jak dodać rel=”canonical”?

Wyżej zdecydowaliśmy, że podstrona B) jest głównym adresem URL i że to ona ma wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Dodajemy więc tag kanoniczny na podstronę A), w którym umieścimy link do głównej podstrony B).

Według powyższego przykładu, tag będzie wyglądał tak:

rel canonical - przyklad

 

Dodawanie kanonizacji poprzez FTP

Tag kanoniczny jest częścią nagłówka < head> strony internetowej. W tym samym miejscu umieszczamy wiele innych rzeczy związanych m.in. z SEO, jak np. meta-description czy meta-title.

Aby dodać kanonizację poprzez FTP, otwórz plik odpowiedzialny za podstronę A), a następnie umieść tag w części < head >, który będzie odnosił się do oryginalnej podstrony B).

ftp head rel canonical

 

Dodawanie kanonizacji poprzez wtyczkę WordPress

Gdy nasza witryna internetowa jest oparta o CMS WordPress mamy ułatwione zadanie, dzięki wtyczkom SEO.

Większość pluginów wspomagających pozycjonowanie (np. Yoast SEO albo SEOpress) posiada oddzielne pole ustawień dotyczących kanonizacji.

Przejdź do ustawień strony A), po czym w polu „Kanoniczne URL” wpisz adres podstrony B).

rel canonical wordpress

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordpressHosting Magento & PrestaShop

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!