Linkowanie wewnętrzne – poradnik (2020)

 

Linkowanie wewnętrzne

Nawet jeżeli dopiero zaczynasz optymalizować swoją stronę pod kątem wyszukiwarki, na pewno słyszałeś, że warto wykorzystywać linkowanie wewnętrzne w celu zdobycia wyższych pozycji w rankingu. Linki na stronie internetowej są bowiem tak samo ważne, jak cytowanie źródeł bibliograficznych w pracy magisterskiej.

linkowanie wewnętrzne

 

Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, praktycznie każda witryna internetowa posiada linki wewnętrzne. Jedynym wyjątkiem są strony typu landing-page oraz strony wizytówki, których głównym celem prawie nigdy nie jest pozycjonowanie.

Gdy jednak myślimy o pozycjonowaniu celem zdobycia wyższych pozycji w Google, poprawne linkowanie wewnątrz naszej strony powinno być dla nas kluczowe. Może ono drastycznie zwiększyć widoczność naszej strony w wyszukiwarce w krótkim okresie czasu.

Dzisiejszy poradnik będzie skupiał się właśnie na tym temacie! Opiszemy w nim, czym jest linkowanie wewnętrzne strony i dlaczego jest ważne dla naszej strategii SEO. Odpowiemy również, jak jak je przygotować oraz dodamy kilka praktycznych porad dotyczących całego schematu.

 

 

Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) to proces dodawania, analizowania i optymalizowania linków wewnątrz tej samej domeny. Użytkownik, po kliknięciu w taki link, zostaje przeniesiony na inną stronę znajdującą się w tej samej witrynie.

co to jest linkowanie wewnetrzne

 

Chociaż zasada działania linku wewnętrznego jest taka sama, jak w przypadku linku zewnętrznego, różnią się one miejscem docelowym. Linki zewnętrzne są hiperłączami pomiędzy dwoma różnymi stronami internetowymi i przekierowują z jednej domeny na drugą. Linki wewnętrzne z kolei są linkami w jednej i tej samej domenie.

Tak, jak wspomnieliśmy we wstępie, każda strona internetowa, która ma więcej niż jedną podstronę, stosuje wewnętrzne linkowanie. Najlepszym tego przykładem jest menu, czyli główna nawigacja witryny, w której obecne są linki przekierowujące na poszczególne podstrony.

wewnetrzne linkowanie w nawigacji

 

Dzięki wspomnianej nawigacji, użytkownik jest w stanie poruszać się po witrynie w sposób o wiele bardziej intuicyjny. To jednak nie jedyny przykład i zaleta linkowania wewnętrznego.

Warto wiedzieć: Wyszukiwarka taka jak Google wykorzystuje linki, aby dowiedzieć się, jakie treści w naszej witrynie są powiązane i jaką niosą za sobą wartość.

 

 

Dlaczego linki wewnętrzne są ważne dla SEO?

Właściwe wykorzystanie linkowania wewnętrznego może w dużym stopniu wesprzeć całościową strategię SEO. Dzieje się to za sprawą wpływu na dwa najważniejsze czynniki: użytkownika i wyszukiwarkę.

  • W przypadku wyszukiwarki: linki wewnętrzne pomagają zrozumieć strukturę naszej witryny, wartość poszczególnych podstron oraz to, w jaki sposób są one ze sobą połączone.
  • W przypadku użytkownika: linki wewnętrzne pomagają poruszać się po naszej witrynie, zapewniając lepsze doświadczenie użytkownika i obniżając współczynnik odrzuceń.

Warto wiedzieć: Zapewnienie pozytywnego doświadczenia użytkownika pozytywnie wpływa na CX (customer experience), czyli postrzeganie naszej marki przez klientów.

 

Kiedy już zrozumiemy podstawy związane ze znaczeniem wewnętrznego linkowania, przyjrzyjmy się bliżej jego konkretnym zaletom.

Oto 7 najważniejszych korzyści wpływających na SEO:

 

1. Ułatwienie nawigacji po stronie internetowej

Użytkownicy trafiają na naszą stronę internetową ze spersonalizowanymi intencjami i potrzebami. Niektórzy szukają informacji czy opisu naszych usług lub produktów, kiedy inni chcą dokonać zakupu lub znaleźć możliwe sposoby kontaktu z naszą firmą.

linki wewnetrzne - nawigacja po stronie

 

Na te intencje i potrzeby można rozsądnie odpowiedzieć budując mądrą strukturę linków wewnętrznych. Dzięki takiej nawigacji, w lepszy sposób przedstawimy architekturę strony wyszukiwarce i użytkownikowi, co z kolei pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie.

 

2. Stworzenie zrozumiałej architektury witryny

Rozwińmy teraz wątek poruszony w poprzednim akapicie, czyli architekturę witryny. Jest ona podstawą każdego projektu i zasadniczo odnosi się do sposobu ustrukturyzowania podstron. Dzięki niej, albo silnie polepszymy, albo zaprzepaścimy pozytywne doświadczenie naszych gości.

linki wewnetrzne - architektura witryny

 

Zaplanowanie mądrej i intuicyjnej struktury zapewnia użytkownikom lepszy wgląd w zawartość naszej witryny, a wyszukiwarkom ułatwia jej przeskanowanie i zaindeksowanie. Jest to również silny fundament do stworzenia odpowiedniego linkowania wewnętrznego.

 

3. Rozłożenie wartości SEO na wiele podstron

Każdy link w naszej witrynie niesie za sobą wartość i siłę, która w świecie SEO nazywana jest potocznie „sokiem linku” (z ang. link-juice). Owa wartość jest przypisywana do każdej podstrony i jest zależna od takich aspektów jak np.: wiarygodność, trafność, pozycja czy autorytatywność strony.

linki wewnetrzne - sok linku

 

Wspomniany „sok” może być przenoszony przy pomocy linkowania wewnętrznego i jest jednym z wielu sygnałów wykorzystywanych przez wyszukiwarki do ustalenia pozycji w rankingach. Możemy więc rozdzielać wartość autorytatywnej podstrony na inne podstrony, na których nam zależy.

Przykład: Jeśli napiszemy obszerny artykuł o wysokiej jakości i zdobędziemy dzięki niemu wysoką pozycję dla bardzo konkurencyjnej frazy, możemy przekazać część jego wartości na inne artykuły. By nie stracić zdobytej wcześniej pozycji, artykuły te powinny być ze sobą tematycznie powiązane.

 

 

4. Zdefiniowanie najważniejszych podstron

Ważnym punktem łączącym dwie wyżej wymienione korzyści jest indeksowanie. W celu przeanalizowania i zaindeksowania witryny wyszukiwarki używają robotów. Roboty te poruszają się po stronie i zbierają o niej informacje przy pomocy mapy witryny i linkowania wewnętrznego.

linki wewnetrzne - najwazniejsze podstrony

 

Linki wewnątrz naszej domeny pomagają robotom w rozpoznaniu, które podstrony mogą być potencjalnie najważniejsze. W praktyce wygląda to tak, że im więcej rozsądnie użytych linków wewnętrznych, tym ważniejsza i bardziej autorytatywna staje się dana podstrona.

 

5. Wydłużenie czasu spędzonego na stronie

Im więcej czasu użytkownicy spędzają na naszej stronie, tym lepiej dla nas. Dodawanie linków wewnętrznych w odpowiednich miejscach prowadzi do tego, że odwiedzający zostają dłużej w witrynie i generują więcej odwiedzin. Jednocześnie spada też współczynnik odrzuceń.

linki wewnetrzne - czas wizyty

 

Współczynnik odrzuceń wskazuje, jaki procent odwiedzających opuścił witrynę po obejrzeniu jednej strony. Wzrasta on, gdy użytkownik nie znajdzie odnośników, które by go zaciekawiły, i spada, gdy użytkownik rozpocznie „podróż” po naszej witrynie, co pośrednio przekłada się na wyniki w Google.

 

6. Uzyskanie „wysokiego zwrotu z inwestycji”

Wielu z nas wie, jak drogie może okazać się pozycjonowanie strony. Optymalizacja techniczna, tworzenie unikalnej treści i generowanie linków zewnętrznych są bardzo kosztownymi operacjami. Linkowanie wewnętrzne jest natomiast jedną z tych operacji, które w praktyce są darmowe.

linki wewnetrzne - inwestycja

 

Średni czas wymagany na wybranie i dodanie linka wewnętrznego o wysokiej jakości to od kilkunastu sekund do kilkunastu minut, kiedy pozyskanie linka zewnętrznego może potrwać od paru godzin do nawet paru tygodni. Wniosek? Potencjalnie wysoki wpływ na pozycje przy zerowym koszcie.

 

7. Zapobiegnięcie kanibalizacji słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce wtedy, gdy kilka podstron celuje w podobne lub jednakowe słowo kluczowe. To ogromny problem dla wyszukiwarki, ponieważ jej algorytm nie zawsze jest w stanie zrozumieć, która z tych podstron najlepiej odpowiada na dane zapytanie.

linki wewnetrzne - kanibalizacja

 

Jeśli dwie podstrony celują w tę samą frazę kluczową, powinniśmy zastosować nagłówek rel=”canonical”. Jeśli jednak fraza nie jest identyczna, a jedynie zbliżona, warto wstawić na obu stronach linki wewnętrzne z anchor textem uwzględniającym konkretne słowa kluczowe.

 

 

Jak stworzyć schemat linkowania wewnętrznego?

Wiele artykułów na temat linkowania wewnętrznego w SEO zaczyna się od dyskusji o tym, jak skomplikowany jest to proces. Z jednej strony jest on prostym do wykonania zadaniem, ale z drugiej – wymagającą wiele czasu i doświadczenia czynnością.

schemat linkowania wewnetrznego

 

Niezależnie od tego, z której strony na to patrzymy, jedno jest pewne: linki wewnętrzne są niezwykle ważne. Dlatego też teraz postaramy się wytłumaczyć cały schemat początkującym, odpowiadając w kilkunastu krokach, jak zrobić linkowanie wewnętrzne i o czym należy pamiętać.

 

Oto schemat 9 kroków do idealnego linkowania wewnątrz naszej strony:

  1. Wykonaj keyword research, by znaleźć wszystkie słowa kluczowe dotyczące Twojej działalności. Na ich podstawie będziesz w stanie lepiej zaplanować strategię linkowania wewnętrznego.
  2. Ustal, które słowa kluczowe są najbardziej wartościowe i linkuj do nich najczęściej. Tym sposobem dasz wyszukiwarce sygnał, że te podstrony są dla Ciebie najważniejsze i to na nich opiera się Twoja witryna.
  3. W tekście zakotwiczenia staraj się używać docelowego słowa kluczowego strony, do której prowadzi link. Docelowa fraza jako link pozwala wyszukiwarce lepiej zrozumieć temat danej podstrony lub artykułu.
  4. W przypadku linkowania do jednej podstrony z wielu innych podstron, nie dodawaj za każdym razem jednakowego tekstu zakotwiczenia. Używaj różnorodnych wersji docelowej frazy kluczowej, np. synonimów czy słów kluczowych z długiego ogona.
  5. Dodawaj wewnętrzne linki w zdaniach, które mogą rodzić dodatkowe pytania. Dzięki temu zachęcisz czytelnika do kliknięcia, ponieważ jego chwilową potrzebą będzie chęć znalezienia odpowiedzi.
  6. Umieszczaj linki zawsze wtedy, gdy mogą się one okazać pomocne dla odwiedzających i są powiązane z omawianym tematem. Jeśli podstrony nie mają powiązania, nie dodawaj linków na siłę.
  7. Nie przesadzaj i nie dodawaj ogromnej liczby linków wewnętrznych w jednym miejscu. Im więcej linków, tym mniej wspomnianego wcześniej „soku linku” będzie przekazywanego na poszczególne podstrony.
  8. Gdy zdobędziesz i utrzymasz pierwszą pozycję dla strony celującej w popularne słowo kluczowe, dodaj na niej (w sposób rozsądny) linki do powiązanych podstron, które znajdują się w TOP5.
  9. Na bieżąco kontroluj wszystkie linki wewnętrzne w witrynie w celu znalezienia tych przedawnionych lub błędnych. Jeśli ustawisz przekierowanie 301, popraw linki, które celują w poprzedni adres URL.

 

 

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

Podsumowanie

Każda witryna nie będąca stroną one-page posiada linkowanie wewnętrzne. Mogą to być linki wewnątrz nawigacji, w footerze, na podstronach czy wpisach na blogu.

Dzięki solidnej strategii wewnętrznego linkowania możemy wiele zyskać. Oprócz oczywistego uszeregowania treści w witrynie, jesteśmy w stanie zdobyć wyższe pozycje w wyszukiwarce poprzez poinformowanie robotów, jakie treści są powiązane i w jakie słowa kluczowe celują.

Na wyszukiwarce się jednak nie kończy! Używając rozsądnego linkowania, polepszymy też doświadczenie naszych użytkowników, którzy spędzą więcej czasu w naszej witrynie i wygenerują więcej wyświetleń.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!