Meta description – poradnik (2020)

 

Meta description

Metadane są informacjami na temat Twojej witryny internetowej, które nie są widoczne na stronie, a mimo to wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Informują one zarówno użytkownika, jak i wyszukiwarkę o temacie, jaki porusza dana podstrona. Najważniejszymi z metadanych są meta title (po polsku: tytuł strony) oraz meta description (po polsku: meta opis).

meta description

 

Kilkanaście lat temu opisy meta były niesamowicie ważną częścią wyszukiwarek. Na przestrzeni ostatnich lat wiele się jednak zmieniło. Choć wciąż pozostają one podstawą organicznych wyników wyszukiwania, przestały być czynnikiem rankingowym wykorzystywanym do ustalenia pozycji.

Jeśli masz wątpliwości co do tego, jak wyszukiwarki korzystają z omawianego opisu i jak powinien wyglądać, nie jesteś jedyny. W ciągu ostatnich lat powstało bowiem wiele mitów na ten temat, które warto by wyjaśnić.

Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, co oznacza meta description, jak wygląda i dlaczego ma znaczenie. Otrzymasz też wyczerpującą listę, która odpowie na pytanie, jak pisać i stworzyć idealny opis strony.

 

 

Co to jest meta description?

Meta description to krótki akapit tekstu umieszczony w kodzie HTML, który służy jako podsumowanie zawartości strony internetowej. Wyszukiwarki takie jak Google wyświetlają go w swoich wynikach wyszukiwania pod tytułem i adresem strony. Dzięki niemu, Internauci otrzymują więcej informacji na temat Twojej witryny.

meta description - co to jest?

 

Jak widać, meta opis spełnia bardzo ważną funkcję w wyszukiwarce. Ukazuje dodatkowe informacje o danej podstronie, dzięki czemu ułatwia użytkownikom znalezienie tego, czego szukają.

Jako że omawiany opis wyświetla się w wynikach wyszukiwania i jest o wiele dłuższy niż sam tytuł, można go wykorzystać, aby wygenerować więcej kliknięć i zdobyć wyższe pozycje w rankingu.

Warto wiedzieć: „Meta description” w wolnym tłumaczeniu oznacza opis meta. Jego synonimami są m.in.: metatag opisu, opis strony i metaopis treści.

 

 

Dlaczego jest ważny?

Już we wrześniu 2009 roku Google opublikowało informację, że tekst użyty w meta description i meta keywords nie jest bezpośrednio uwzględniany przez algorytm Google do ustalania pozycji.

zalety meta description

 

Brak bezpośrednich korzyści nie oznacza wcale, że metatag opisu nie jest ważny. Wręcz przeciwnie! Im bardziej odpowiedni i atrakcyjny opis, tym większe prawdopodobieństwo, że Twoja witryna znajdzie się wyżej w rankingu wyszukiwarki.

Oto, dlaczego meta description jest ważny:

  • Więcej kliknięć: Opis strony wyświetlany w wyszukiwarce pomaga przekonać użytkownika do kliknięcia i tym samym odwiedzenia Twojej strony. Jeżeli opis i tytuł będą nieskuteczne i nieprzekonywujące, stracisz potencjalnych klientów.
  • Wyższe pozycje: Pomimo, iż opis nie jest czynnikiem rankingowym, wyszukiwarki mierzą współczynnik CTR (z ang. Click Through Rate) w celu ustalenia skuteczności. Im więcej osób kliknie w Twoją stronę w porównaniu do stron konkurencji, tym wyższą pozycję zdobędziesz.

 

 

Jak wygląda i jak go dodać?

Możesz sprawdzić meta description dowolnej strony internetowej, klikając prawym przyciskiem myszy i wybierając „Zbadaj element” lub „Wyświetl źródło strony”. Na większości stron znajduje się on na samej górze kodu i wygląda następująco:

dodawanie meta description

 

Istnieje wiele różnych sposobów, jak dodać opis meta. Ręczna edycja kodu strony może okazać się problematyczna dla początkujących, dlatego lepiej zlecić do swojemu webmasterowi.

Oto 2 sposoby, jak dodać meta description:

  • Meta description HTML: Aby manualnie dodać opis w kodzie strony, musisz połączyć się ze swoim serwerem FTP i wybrać plik podstrony, którą chcesz edytować (np. index.html dla strony głównej). Następnie w nagłówku < head> dodaj znacznik HTML widoczny na powyższej grafice i dopasuj część „content=”.
  • Meta description WordPress: Aby w prosty sposób edytować opis meta na stronie WordPress, warto zainstalować plugin SEO. Gdy to zrobisz, przejdź do zakładki „Strony”, wybierz podstronę, którą chcesz edytować i zjedź niżej, aż zobaczysz zakładkę z ustawieniami SEO.

 

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

Jak stworzyć skuteczny meta description?

Metatag opisu nie jest bezpośrednio powiązany z rankingiem wyszukiwarek. Jest jednak niezwykle ważny, gdy mowa o uzyskiwaniu większej liczby kliknięć i zwiększaniu CTR strony. Właśnie dlatego każdy właściciel strony powinien wykorzystać ten opis jako formę darmowej reklamy swojej marki.

Jak to zwykle z reklamą bywa, nie każdy wie, jak się za to zabrać. Zanim więc przejdziesz do edycji, najpierw dokładnie zapoznaj się z instrukcją, jak napisać meta opis.

Oto, jak stworzyć meta description, który będzie skuteczny:

 

1. Pamiętaj o optymalnej długości

Pytanie, ile znaków powinien zawierać meta description pojawia się bardzo często. Teoretycznie może on mieć dowolną długość, ale praktycznie Google umieszcza jedynie około 155 znaków w swoich wynikach wyszukiwania. I tej granicy powinieneś się trzymać, aby Twój opis nie został ucięty.

ile znakow - dlugosc meta description

 

Wykorzystaj limit znaków, aby przekazać jak najwięcej informacji w jak najkrótszy i najbardziej przekonywujący sposób. Pamiętaj, że nie musisz trzymać się kurczowo liczby „155”. Czasami krótszy opis jest lepszym rozwiązaniem!

 

2. Nie bój się słów kluczowych

Stworzenie czytelnego i przekonującego opisu strony przy użyciu najważniejszych słów kluczowych jest połową sukcesu. Dzieje się to za sprawą podejścia wyszukiwarek, które pogrubiają frazy kluczowe, jeśli pasują one do wyszukiwanego hasła.

slowa kluczowe - meta description

 

Pogrubione słowa, które użytkownik sam wpisał w polu wyszukiwania, przyciągają wzrok i zwiększają prawdopodobieństwo, że kliknie on w Twój link. Dlatego też powinieneś dopasowywać metatag opisu do haseł, które Internauci wyszukują.

 

3. Używaj aktywnego głosu

Użycie aktywnego głosu powoduje silniejszy i zapadający w pamięć przekaz. Głos pasywny jest subtelniejszy i nieco słabszy. Jako że meta opis jest w pewnym sensie tekstem reklamowym, powinieneś starać się używać pierwszej opcji.

aktywny glos w meta opisie

 

Choć zdarzają się przypadki, kiedy pasywny głos jest o wiele lepszą formą, zdecydowanie częściej lepiej jest wykorzystać aktywny głos. Po co pisać „Wyniki można zobaczyć tutaj”, kiedy możesz napisać „Zobacz wyniki”. Ten przykład jest nawiązaniem do kolejnej porady, czyli CTA.

 

4. Wykorzystaj wezwanie do działania (CTA)

Tak jak wspominaliśmy już wiele razy, opis musi zachęcać do kliknięcia. Jedną z najlepszych praktyk marketingowych jest użycie tzw. wezwania do działania (z ang. Call To Action), które pokrywa się z opisanym wyżej aktywnym głosem.

call to action - meta description

 

Wykorzystując CTA w meta opisie, wręcz zapraszasz użytkownika do kliknięcia. W subtelny sposób podpowiadasz mu, co powinien zrobić. W drugiej części opisu dodaj wezwanie, jak np. „Dowiedz się więcej o…”, „Wypróbuj najwyżej oceniany…”, „Sprawdź, jak…”, itp.

 

5. Nie duplikuj

Podobnie jak w przypadku meta tytułu, ważne jest, aby meta opisy były unikalne. Zamiast tworzyć zduplikowaną treść, lepiej pozostaw to pole puste. Gdy to zrobisz, Google samodzielnie wybierze odpowiedni fragment zawartości strony ze słowem kluczowym użytym w zapytaniu. 

zduplikowany meta opis

 

Możesz w prosty sposób sprawdzić unikalność opisów swoich stron korzystając z takiego narzędzia jak Screaming Frog. Po zeskanowaniu mapy witryny, wystarczy, że przejrzysz pola „meta description” oraz komunikaty o zduplikowanych metatagach.

 

 

Podsumowanie

Meta description jest częścią kodu HTML, która zawiera krótkie podsumowanie zawartości strony internetowej. Wyszukiwarki wyświetlają ten opis pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania.

Choć opis meta nie ma bezpośredniego wpływu na to, jak wysoko Google umieści Twoją stronę w wyszukiwarce, pomaga przekonać użytkownika do kliknięcia. Tym samym zwiększa liczbę odwiedzin witryny i pośrednio wpływa na pozycję w rankingu, jako że algorytmy wykorzystują współczynnik CTR jako czynnik rankingowy.

Właśnie dlatego każdy administrator strony internetowej powinien nauczyć się, jak pisać i jak tworzyć dobre meta opisy. Skorzysta na tym zarówno on sam, jak i pozostali Internauci.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!