Meta title – czym jest i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania?

Meta title

Opracowanie odpowiedniego meta title jest ważne dla prawidłowego pozycjonowania strony. Wokół tematu tytułów dla przeglądarek powstało jednak wiele mitów. Dziś przyjrzymy się kilku podstawowym informacjom na temat tego elementu składowego witryny i zdecydujemy, czy faktycznie jego rola jest aż tak istotna dla mechanizmów rządzących przeglądarką.

podobienstwa - marketing business-to-business i business-to-consumer

Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób tworzyć meta title, jaki ma wpływ na pozycjonowanie, a także zapoznasz się z faktami na temat tego aspektu SEO od strony „technicznej”.

Definicja meta title

Meta title, czyli meta tytuł jest po prostu tytułem strony. Wraz z meta opisem (meta description) tworzą one swego rodzaju wizytówkę dla użytkowników przeglądarki, która zachęca (lub zniechęca) użytkowników do wejścia na daną stronę.

Według Centrum wyszukiwarki Google „Celem opisu i tytułu jest jak najlepsze przedstawienie i opisanie każdego wyniku oraz wyjaśnienie, jaki ma on związek z zapytaniem użytkownika”. Meta title jest więc drogowskazem, który każdy użytkownik jest w stanie szybko odczytać i w ciągu ułamka sekund podjąć decyzję, czy pod danym adresem znajdzie on poszukiwane przez siebie informacje, czyli de facto, czy wskazana przezeń droga to ta, którą chce podążać.

marketing B2C

Jednak taka alegoria nie jest do końca kompletna. Bo my, jako osoby zarządzające daną stroną, mamy wpływ na to, czy nasza strona wyda się użytkownikowi właściwą drogą do dotarcia do celu. Posługując się więc odpowiednim zasobem wiedzy i doświadczenia jesteśmy w stanie sprawić, by pierwszy kontakt użytkownika przeglądarki z naszą witryną, zachęcał go do jej odwiedzenia. A dopiero od tego momentu mamy szansę na generowanie konwersji z tytułu jego odwiedzin i budzenia zainteresowania treściami, które na tej stronie są umieszczone. Dlatego meta title faktycznie jest bardzo istotny.

Wiele osób nie jest świadoma aktualnych możliwości wyszukiwarki Google (najpopularniejszej w Polsce) do automatycznej generacji metadanych dla wyników wyszukiwania. Sprawia to, że czasami przeceniamy walory meta tytułów, a skuteczność, która bez większych trudności jest osiągalna przez roboty optymalizujące wyszukiwanie, przypisywana jest skuteczności odpowiedniego podejścia do treści na stronie. Rozwińmy ten temat, by lepiej zrozumieć, jak meta title może działać.

Automatycznie ustawiane meta tytuły – czy taki meta title ma sens?

Meta tytuł może zostać ustawiony ręcznie – wiele strategii marketingowych przewiduje, by w konkretny sposób dostosowywać treść tego typu do charakteru strony. Jednak nie jest to jedyne rozwiązanie – możemy zdać się na automatycznie generowany meta tytuł. Współczesne algorytmy bazują na treści, kategoryzacji treści i znacznikach na stronie, by stworzyć meta tytuł, który trafi do użytkownika. Sam meta opis jest modyfikowany zdecydowanie częściej, na podstawie konkretnego wyszukiwania danego użytkownika.

Skuteczność automatycznie ustawianych meta tytułów jest ciężka do oszacowania, brakuje dokładnych analiz i powszechnie dostępnych informacji z testów A/B tego typu rozwiązań w realiach polskich przeglądarek. Polscy eksperci od SEO zdecydowanie wolą mieć kontrolę nad treścią meta opisów i meta tytułów – wciąż funkcjonuje wyższy stopień zaufania do własnych umiejętności niż korzyści płynących z automatyzacji. „Ręcznie” ustalany meta tytuł stał się na tyle powszechnym rozwiązaniem, że mało kto kwestionuje jego skuteczność. Warto jednak obierać indywidualną strategię i dążyć do tego, by nasza strona spełniała oczekiwania nasze i użytkowników w naszym rozumieniu. Generowanie najwyższego współczynnika CTR za pomocą dobrze dobranej i oddającej charakter strony treści jest możliwe i może znacząco przyczynić się do częstszych odwiedzin naszej strony.

marketing B2C

Warto wiedzieć: Meta title i meta opis mogą zostać ustawione automatycznie przez przeglądarkę. W takiej sytuacji tracimy jednak pełen wpływ na prezentowane w wynikach przeglądarki treści. Generowanie wysokiego CTR często wiąże się z indywidualną strategią. Pomimo automatycznego doboru meta opisu do wyszukiwanych przez użytkownika fraz, przeglądarka Google nie zmienia treści ustawionych ręcznie, chyba że interpretuje tytuł jako niewłaściwy.

Optymalizacja i tworzenie meta tytułów

By meta title skutecznie zachęcał użytkowników do odwiedzin na Twojej stronie, musi on przede wszystkim wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwarki pod daną frazę, a także prezentować walor merytoryczny, który po prostu zachęca do kliknięcia linku z nim. Musimy więc przyjąć tu optymalizację dwutorową – z jednej strony nastawioną na użytkownika, z drugiej strony na algorytmy pozycjonowania.

Dwutorowa optymalizacja treści meta tytułów objawiać się może następująco. Możemy postawić na tytuł „Firma XYZ – zaufany sklep ze sprzętem komputerowym w atrakcyjnie niskich cenach z siedzibą w Krakowie”, co może przełożyć się na wyższe pozycjonowanie, gdyż znalazło się tu miejsce dla frazy lokalnej, lub skorzystać z krótszego tytułu „Sklep ze sprzętem komputerowym w niskich cenach”, który nie zostanie „ucięty” w przeglądarce, przez co lepiej będzie się prezentować w oczach użytkownika, co prowadzi do wyższej konwersji. Idealny byłby kompromis.

marketing B2B

Warto także zwrócić uwagę na to, iż obecny w tym przykładzie meta tytuł nie ma waloru silnie wyróżniającego spośród innych wyników przeglądarki, a także angażującego – zachęcającego do interakcji.

Pod kątem użytkownika meta tytuł powinien korzystać z prostych zasad modelu AIDA. Opierać się on powinien na:

  • Zwróceniu uwagi klienta na treść strony. Może to być realizowane poprzez agresywny, ale zgodny z treścią tytuł.
  • Wzbudzenia zainteresowania ofertą. Może to być realizowane poprzez zaprezentowanie walorów – np. niskiej ceny oferowanych usług.
  • Budowaniu pożądania klienta wobec oferty na stronie. „Desire” w tym wszystkim jest jednak rolą treści strony, choć można to wpleść w meta opis i meta tytuł.
  • Wezwaniu do działania. CTA może znaleźć się w meta opisie – np. „odwiedź naszą stronę, by poznać skuteczność naszego produktu”.

Ile znaków powinien mieć meta title?

Przyjmuje się, że meta title powinien mieć taką długość, by możliwe było pełne jego wyświetlenie w przeglądarce. Cała, spójna i przejrzysta treść wyświetlona przed oczyma użytkownika bardziej zachęca go do interakcji. Wynikać to może z wielu prostych mechanizmów psychologicznych – np. czystej ekspozycji. Kiedy cały komunikat jest dla nas widoczny, nie zastanawiamy się nad elementami, które zostały pominięte przez przeglądarkę.

Dla długości meta title przyjąć należy więc wartość 60-70 zzs. Warto skorzystać z maksymalnie dużej ilości wyświetlanego miejsca. Da nam to szansę na lepszą ekspozycję walorów oferowanych przez naszą stronę rozwiązań. Meta opis z kolei może mieć kolejne 120 do nawet 190 zzs – warto o tym pamiętać. To kolejna przestrzeń do np. wdrożeniu modelu AIDA przy samym początku interakcji użytkownika z naszym serwisem.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

przyklad przekierowania 302

Jak meta title wpływa na pozycjonowanie?

Meta title musi odpowiadać wynikom wyszukiwania danej frazy. Warto zacząć od podjęcia decyzji, jaka ta fraza ma być. Podczas analizowania „mocy” fraz w tekście możemy oszacować, na którą frazę „zorientowany” powinien być sam tytuł. Jeśli będzie on korespondować z treścią strony i frazami, które się na niej zawierają, istnieje duża szansa, że nasza strona będzie pozycjonowana naprawę wysoko w wynikach przeglądarki. Jednak warto unikać nadużywania pewnych fraz i stawiania zbyt dużego ich natężenia w jednym miejscu. Naturalny odbiór treści jest ważniejszy dla ludzi, ale nawet roboty zajmujące się pozycjonowaniem zaczynają być dostosowywane do zbyt mechanicznie brzmiących zdań.

Optymalizacja meta tytułów może skorzystać z przeprowadzenia testów A/B – w przypadku, gdy pracujemy nad flagową z perspektywy naszej działalności i konwersji stroną – przykładowo tą, która zawiera ofertę lub home page. Badanie jak dany tytuł wpływa na ruch na stronie to bardziej zaawansowane zagadnienie z dziedziny SEO, jeśli jednak dysponujesz odpowiednimi zasobami, można sięgnąć po taką praktykę.

Warto wiedzieć: Fraza w meta tytule musi odpowiadać treści danej strony. Jest to o tyle kluczowe, że mylące meta title nie wypadają dobrze w „oczach” robotów pracujących nad pozycjonowaniem. Zdecydowanie warto więc zadbać o to, by fraza z tytułu była jedną z dominujących fraz w treści danej strony.

marketing B2C

5 porad, jak tworzyć meta title sprzyjające SEO

Całe to zaplecze od strony technicznej nakierowuje nas na to jak stworzyć skuteczne meta title. Ale istnieje jeszcze kilka rzeczy, na które zdecydowanie warto zwrócić uwagę:

  1. W tytule można zawrzeć nazwę marki lub skrócony adres strony. Może to brzmieć np. „Firma XYZ – ekspert w dziedzinie fotografii ślubnej”. Często w treści naszej strony nawiązujemy do charakteru i wartości firmy, więc zachowamy tu pewną spójność.
  2. Sprawdź, jakimi meta tytułami posługuje się konkurencja. Wyszukuj firmy, z którymi rywalizujesz i badaj, w jaki sposób one podchodzą do tworzenia meta tytułów.
  3. Koncentruj się na budowaniu relacji od samego początku interakcji – w treści meta opisu i tytułu możesz zawierać przekaz o doświadczeniu Twojej marki, skuteczności współpracy, chęci do pozyskania kontrahentów.
  4. Nie stosuj tych samych meta opisów i meta tytułów dla różnych stron. Jeśli nie masz zasobów i umiejętności do ich tworzenia, lepiej postawić na generację automatyczną.
  5. W przypadku popularnych wtyczek i narzędzi (np. do platformy WordPress) często dostępny jest odrębny interfejs dla tworzenia meta tytułów i meta opisów. W przypadku języka HTML tytuł dodaje się za pomocą oznaczenia <title></title>.

Dobre i złe przykłady meta title

Przyjrzyjmy się także kilku wymyślonym na potrzeby tego artykułu meta tytułom. Jeśli chodzi o dobrze zaplanowane meta title, mogą one brzmieć mniej więcej tak:

„Najsmaczniejsza pizza w Warszawie | Pizza Włoska prosto z pieca!”

Od samego początku nakierowuje użytkownika na wysoki standard jakości, jest fraza lokalizacyjna, a także konkretny produkt i jego cechy. Przy tym zagospodarowane zostało sporo miejsca dostępnego na meta tytuł. O ile tytuł ten wyróżniałby się spośród wyników wyszukiwania.

Natomiast złym przykładem meta title mogłoby być:

„Pizza, Pizza Kraków, Włoska Pizza z pieca”

Treść pozbawiona jest sensu, zorientowana jest wyłącznie na frazy kluczowe, nie prezentuje wartości merytorycznej dla użytkownika sieci.

marketing B2B

Ciągłe testowanie interfejsu nie jest niczym zaskakującym – nie spowoduje to odpływu użytkowników (chyba że wzbudzi to nadmierne ich podejrzenia – przy bardziej zaawansowanych testach interfejsu często dostępna jest wtyczka o brzmieniu w stylu: „powrót do poprzedniej wersji serwisu”).

Przy testowaniu A/B należy bezwzględnie kierować się wykonaniem całej procedury testowej (przebadana ma być cała grupa badana), a w trakcie procedury nie należy testować kilku elementów. Wówczas nie wiemy tak naprawdę, co przełożyło się na zmianę konwersji – element B, C, D, czy przykładowo ich interakcja ze sobą?

Jednocześnie niektóre serwisy wdrażają testy A/B, kiedy nie ma takiej konieczności – musimy dać sobie także czas na ewaluację i dostosowanie się do wyników, a także wytyczanie dalszej strategii. Testowanie per se w założeniu nie powinno być rozwojem, a jedynie gromadzeniem danych do dalszego rozwoju.

Podsumowanie

Rola meta tytułu w pozycjonowaniu i podwyższania współczynnika klikalności jest bardzo istotna. Warto przygotowywać indywidualny opis dla każdej z podstron. Przy tworzeniu meta tytułów musimy kierować się zasadami SEO i kierować treść na użytkownika. Tytuł powinien być krótki, spójny i eksponować naszą ofertę.

Meta tytuł nie jest samotną wyspą – dzięki optymalnemu wykorzystaniu jego i przestrzeni meta opisu możemy utworzyć znacznik w przeglądarce, który przyciągnie spore grono odbiorców. Automatyczne generowanie meta tytułów jest możliwe, korzystanie z własnoręcznie opracowanych meta title daje nam jednak więcej kontroli nad treścią na stronie.

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!