Czym jest User Experience i do czego służy?

User Experience

UX (User Experience), a więc doświadczenie użytkownika to zbiór wrażeń i odczuć, jakie stają się udziałem osoby korzystającej z danego produktu. A także czynnik mający duży wpływ na projektowanie stron internetowych.

Czym jest UX i jak wpływa na projektowanie stron internetowych?

Nie jest żadną tajemnicą, że wszyscy chcemy mieć pozytywne skojarzenia z przedmiotem, po który sięgamy w sklepie. A także mamy nadzieję, że będzie on dla nas przydatny oraz wartościowy.

Jest to, również istotny powód, dla którego, zarówno producenci dóbr użytkowych, jak i dystrybutorzy produktów sprzedający własny asortyment online, chcą, aby ich towary oraz oni sami jako marka byli odpowiedzialni za tak przyjemne doświadczenia.

Jest to jeden z kluczowych elementów mających wpływ na konwersję, który stał się zalążkiem wprowadzenia do świata IT konceptu wskazującego, jak powinno wyglądać projektowanie stron internetowych zorientowanych pod użytkownika. O czym nieco więcej dowiesz się z tego artykułu.

Czym jest User Experience?

Termin User Experience wywodzi się od amerykańskiego profesora psychologii poznawczej Donalda Normana, który w 1993 r. jako ówczesny pracownik firmy Apple Computers opracował koncepcję dobrych praktyk mających na celu zrealizować potrzeby osoby wchodzącej w interakcję z przedmiotem w sposób pozbawiony niedogodności oraz przeszkód.

User Experience - co to takiego?

Jak sam autor podkreśla – w UX liczy się to, aby całe doświadczenie użytkownika, począwszy od pierwszego kontaktu, zaczerpnięcia informacji, dokonania zakupu, otworzenia, uruchomienia i użytkowania przebiegało płynnie, w ujęciu, które budzi przyjemne skojarzenia.

Wypadkową danego konceptu stało się, również wpłynięcie na odbiór konsumenta, w taki sposób, aby Ci mocniej integrowali się z produktem.
Co skutkowałoby wzmocnieniem zainteresowania marką oraz potencjałem na dłuższą i trwalszą relację.

I o ile UX to orientacja dotycząca produktów, ma ona, również szczególny wpływ na projektowanie stron internetowych.

Warto wiedzieć: Obecnie tworzenie przedmiotów zgodnych z UX jest standardem na rynku konsumenckim i dotyczy większości dóbr codziennego użytku. Prostym przykładem może być tutaj fakt, iż sposób, w jaki podejmujesz interakcję z bankomatem został z góry zaaranżowany.

Dlaczego tworzy się witryny w zgodzie z User Experience?

Gdy pierwszy raz wchodzisz na stronę e-sklepu w poszukiwaniu potrzebnego produktu, chcesz, aby cały proces począwszy od zetknięcia z interfejsem, przechodzenia przez kolejne zakładki, odnajdywania niezbędnych informacji był czymś, nad czym nie musisz myśleć.

Do czego służy UX?

Jeśli, wszakże wpadniesz w przestrzeń, w której rzeczy są zorganizowane, w taki sposób, iż musisz się dwa razy zastanawiać, gdzie kliknąć, aby zlokalizować to, czego potrzebujesz. Gdy nie masz pod ręką funkcjonalności, która pozwoli Ci szybko wrócić do początku strony. Gdy witryna ładuje się zbyt długo. A przy okazji wymaga wielu przekierowań do docelowego punktu, nie nazwiesz tego doświadczenia praktycznym. A tym bardziej nie będziesz miał ochoty go powtarzać.

Można, więc przyjąć, że pośród podstawowych założeń mających wpływ na projektowanie stron internetowych pod UX należy wymienić konieczność:

  • umożliwienia intuicyjnego dostępu do zasobów strony;
  • zapewnienia, jak najprostszego w obsłudze interfejsu;
  • ustalenia ścieżki zakupowej lub innego rodzaju scenariusza mającego doprowadzić do określonej akcji (w zależności od celów i priorytetów marki).

Te warunki organizuje się po to, aby nadać witrynie cech użyteczności oraz praktyczności.

A im mniej spowalniających doświadczenie konsumenta motywów, tym lepszy jest odbiór i wyrobione wrażenie o marce. Co przekłada się wykładniczo na współczynnik konwersji oraz sprzedaż. A także na popularność i powodzenie produktu na rynku względem konkurencji.

Warto wiedzieć: O ile User Experience Design skupia się na konsolidowaniu przyjaznego doświadczenia użytkownika, tak często ta dziedzina mylona jest z User Interface. Podczas gdy UI odpowiada na pytanie: „Jak rzecz podać?” (od strony graficznej, programistycznej), UX wskazuje, jakie emocje będą internaucie towarzyszyć w związku, z tak zaprojektowanym układem.

Czego należy unikać, mając na względzie UX?

Zarówno produkt, jak i strona powinny być dla użytkownika przyjazne w odbiorze. Atrakcyjne pod względem funkcjonalnym i wizualnym, spełniać żywione oczekiwania oraz być proste w obsłudze. A ponadto ich użytkowanie musi wiązać się z poczuciem komfortu i pozostawiać po sobie przyjemne wrażenie.

User Experience a błędy, których należy unikać

Możemy mieć, wówczas pewność, że klient wróci, uznając, że to, co oferujemy jest dobrej i wartej ponownego zakupu jakości.
Dlaczego, wszakże miałby pomyśleć inaczej, skoro zadbaliśmy o to, aby nic nie stanęło na jego drodze?

I ponieważ, właśnie taki sposób podchodzenia do rzeczy jest niezbędny, warto wiedzieć, jakich błędów unikać, by zapewnić, również i sobie to miłe doświadczenie związane z obsługą sprzedaży.

Dobrze będzie w takim wypadku wystrzegać się:

  • uchybień nawiązujących do szybkości ładowania strony;
  • zapychania witryn wieloma elementami – tworzenie zbyt wielu punktów odniesienia rozprasza użytkownika;
  • braku responsywności stron mobilnych;
  • nieobecności przycisków prowadzących do określonych sekcji – osoba przeglądająca dolny fragment strony nie powinna mieć problemu z powrotem na początek zakładki;
  • mało logicznego rozmieszczania elementów utrudniających nawigację;
  • nieodznaczania w odrębny sposób obszarów krytycznych, np. przycisków prowadzących do poszukiwanych kart lub sekcji;
  • nieumieszczania informacji typu FAQ, odnośników kierujących do pomocy;
  • zabrania użytkownikowi szansy zrobienia zakupów w sklepie, jeśli wcześniej nie dokonał rejestracji.

Oczywiście błędów, które można popełnić jest znacznie więcej w zależności od celów i założeń, na których opiera się polityka firmy.
Niemniej tym szczególnie częstym i podręcznikowym, który możesz zaobserwować na większości witryn (a zwłaszcza tych informacyjnych i na blogach) jest szpikowanie strony głównej nadmiarową treścią.

Tej użytkownik nie będzie miał możliwości przetworzyć. Nawet gdyby chciał (a uniknie tego, gdy zrozumie, iż przygniata go ilość, a nie jakość). A co za tym idzie – ucieknie z wrażeniem, że zamiast spotkać się z miłym doświadczeniem, osaczył go chaos.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

Co ma wpływ na projektowanie stron internetowych w zgodzie z UX?

W odniesieniu do User Experience możemy mieć pewność, że omawiamy aspekt, którego głównym założeniem jest celowość i praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobytej na temat użytkownika.
W sposób, który przyniesie korzyść, zarówno jemu, jak i właścicielom witryn.

Co ważne istnieją, również trzy warunki ściśle ze sobą powiązane pozwalające uregulować sposób organizacji strony z góry.

Te czynniki to:

1. Punkt konwersji

Punkt konwersji to cele i założenia, jakie stawiamy przed marką i to, co ma ona osiągnąć na rynku.

Jak User Experience pomaga zwiększyć sprzedaż?

Jeśli prowadzimy sklep internetowy naszym głównym zamiarem jest uzyskanie satysfakcjonującego poziomu sprzedaży.

Przeznaczenie witryny określa, jakiego typu funkcjonalności będziemy potrzebować, aby zrealizować przyświecające firmie priorytety.

Co oznacza, iż zupełnie inaczej zaplanujemy strukturę strony pod konsumenta. A całkiem odrębne rozwiązania zastosujemy dla czytelnika bloga.

Punkt konwersji jest więc jednym z odniesień determinujących strategię organizacji witryny, co warto mieć na uwadze przed jej aranżacją.

2. Grupa docelowa

O ile w pierwszym przypadku istotny jest pierwotny cel samej witryny, tak tutaj musimy skupić się stricte na użytkowniku.

UX a grupa docelowa

I jeśli przy okazji chcemy poprowadzić bloga w spójnej tematyce, zasadnym okaże się wiedzieć, jakie są potrzeby ludzi, którzy takiego contentu poszukują.

Gdy określimy, kim są nasi odbiorcy. Przenikniemy wyznawane przez nich wartości. Dowiemy się, co preferują lub jakie mają problemy, będziemy mogli tak zaprojektować strukturę i wygląd strony, aby każdy element miał przypisane znaczenie. Oraz spełniał praktyczną funkcję.

W ten sposób stworzymy przyjazne środowisko, w którym z pewnością odnajdzie się nasza grupa docelowa.

3. Niezbędna funkcjonalność

Funkcjonalność jest w dużym stopniu zależna od głównego celu, jaki przyświeca witrynie i marce, jednak niewyłącznie.

User Experience — co ma na niego wpływ?

Ta z samej zasady musi być, również prosta i łatwa do zrozumienia na tzw. klik. A więc nie może dezorientować użytkownika, który gdy ma do czynienia z czymś ciężkim do odgadnięcia zwyczajnie się pogubi.

I wcale nie będzie medytować nad tym, jak coś działa, a przejdzie do wirtualnej przestrzeni obok, gdzie rozplanowano rzeczy lepiej. Mniej zawile. A bardziej pod niego.

Warto, więc zwyczajnie zadbać o to, aby korzystanie ze strony było intuicyjne. A elementy odpowiadające za interakcję uproszczone do granic niemożliwości.

Jak wygląda projektowanie stron internetowych pod kątem UX?

Gdy ustaliliśmy punkt konwersji, wiemy do kogo kierowany jest content lub oferta. Oraz posiadamy przyjazną w obsłudze funkcjonalność, czas przejść do… badań i weryfikacji tego, jak przyjmie nas rynek.

Projektowanie stron internetowych a User Experience

User Experience na samym początku jest wyłącznie koncepcją, którą należy skonfrontować.
UX Designer, a więc osoba odpowiadająca za wyznaczenie i określenie cech potencjalnego odbiorcy oraz sposobu jego interakcji ze stroną na wstępie pracuje ze zwykłą makietą zwaną Wireframe, która jest suchą wersją docelowej witryny.

Jak wygląda projektowanie stron internetowych pod UX?

Taki szablon nie zawiera dopracowanych szczegółów ani końcowych elementów graficznych, a jedynie ich skrótowe lub uwidaczniające zarys odpowiedniki.

Na tym etapie kształtuje się ogólne pomysły oraz umiejscawia funkcjonalności. Po to, aby za chwilę mieć gotowy prototyp, na którym można już testować zachowanie użytkownika. I jego sposób poruszania się w obrębie witryny. A w tym określić, czy wprowadzone rozwiązania są praktyczne, ewentualnie, co wymaga poprawy.

Co oznacza, iż zanim projekt stanie się w pełni funkcjonalny. I użyteczny przechodzi szereg analiz oraz egzaminów, do których można zaliczyć m.in. takie techniki podglądające działania użytkownika, jak:

  • testy typu A/B (spójrz na artykuł poniżej, aby dowiedzieć się więcej: Testy A/B – jakie mają znaczenie i na co zwrócić uwagę?);
  • mapy ciepła (heatmaps) określające obszary największego zainteresowania;
  • śledzenie ruchów myszy (mouse tracking) pozwalające wspomóc proces udoskonalania interfejsu;
  • analiza poruszania się po stronie (scrollmaps) wskazująca, jak daleko w głąb dociera internauta w obrębie danej zakładki;
  • obserwacja ruchów gałek ocznych (eye tracking) określająca, co faktycznie osoba zauważa i do czego przykuwa uwagę.

Wszystkie wymienione pomagają w dokonaniu finalnej syntezy oraz są odpowiedzialne za design, oraz sposób rozmieszczenia poszczególnych elementów na docelowej stronie. W największym jednak stopniu odpowiadają za użyteczność oraz zwiększenie wskaźnika konwersji.

Podsumowanie

User Experience to koncept pozwalający tworzyć dobra konsumpcyjne i strony internetowe pod potrzeby użytkownika. Oraz personalizować doświadczenie, w taki sposób, aby każdy ruch osoby zaangażowanej prowadził do określonej akcji, np. zapisania się na webinar, czy dokonania zakupu.

Celem UX jest, więc zwiększenie użyteczności i funkcjonalności strony pod kątem realizacji celów marki, a także zapewnienie odbiorcy satysfakcji z użytkowania jej produktów oraz umożliwienie zawiązania trwałej relacji.

UX ma, również krytyczny wpływ na ostateczny wygląd oraz układ poszczególnych detali na docelowej stronie.

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!