9 ważnych patentów Google związanych z SEO

 

Patenty Google SEO

O wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google marzy każdy właściciel strony internetowej. Ale jak to możliwe, że ponad 90% wszystkich witryn nie generuje ani 1 wejścia z wyszukiwarki? Powód jest prosty: nauka optymalizacji pod kątem wyszukiwarki jest nie lada wyzwaniem, a zrozumienie algorytmu wyszukiwarki jest prawie, że niemożliwe.

patenty google seo

 

Z jednej strony nie ma oficjalnego stanowiska, które jednoznacznie odpowiedziałoby, jak zdobyć wysoką pozycję w rankingu. Z drugiej strony dostępne informacje są często błędnie interpretowane, co prowadzi do fałszywych teorii i straty czasu.

Właśnie dlatego, aby nauczyć się SEO i poznać prawdę nt. pozycjonowania, najlepiej udać się do samego źródła, jakim jest lista patentów Google związanych z optymalizacją pod kątem wyszukiwarek.

Patenty SEO przygotowane przez Google to sposób nie tylko na zrozumienie aktualnego działania algorytmu, ale również możliwość na przewidzenie, jak ów algorytm będzie działał w przyszłości.

W dzisiejszym artykule dowiesz się, czym są patenty Google SEO, gdzie je znaleźć i dlaczego warto się z nimi zapoznać. Aby ułatwić Ci zadanie, przygotowaliśmy też listę najważniejszych patentów, które pozwalają lepiej przewidzieć przyszłość pozycjonowania.

 

 

Czym są patenty Google SEO?

Patent Google SEO to wniosek, który jest składany do Urzędu Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) za każdym razem, gdy Google wymyśli nowy sposób na ulepszenie algorytmów swojej wyszukiwarki.

lista patentow google - seo

 

Część z tych wniosków dotyczy SEO i zawiera szczegółowe opisy różnych części algorytmu wyszukiwania. Z ich pomocą możemy częściowo zrozumieć działanie całego systemu oraz przewidzieć, jak wyszukiwarka może wyglądać za kilka miesięcy lub lat.

Pozyskanie takiej wiedzy umożliwi nam zoptymalizowanie naszej strony internetowej oraz dostępnej na niej treści, tak aby uzyskać wyższe pozycje w rankingu – zarówno dziś, jak i w przyszłości.

Dlaczego Google patentuje algorytm wyszukiwarki? Głównym celem patentów SEO jest zapewnienie Google przewagi nad konkurencyjnymi wyszukiwarkami, chroniąc przy tym ich innowacyjne metody przed kopiowaniem i kradzieżą.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

Dlaczego warto je poznać?

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, patenty, które dotyczą SEO i zostały złożone przez Google warto poznać, by lepiej zrozumieć działanie wyszukiwarki i zaplanować skuteczną strategię SEO. Oferują one wgląd w techniczne aspekty pozycjonowania i są – dosłownie – najprawdziwszą formą wiedzy o SEO.

Należy jednak pamiętać, że opatentowane technologie niekoniecznie są lub staną się częścią algorytmu. To często jedynie podstawowe pomysły, które Google chce chronić, bo możliwe, że ‘kiedyś się przydadzą’.

Warto wiedzieć: Największe zagraniczne agencje SEO zatrudniają specjalistów zajmujących się analizą trendów oraz przyszłego działania algorytmów wyszukiwarki. Mają oni na co dzień do czynienia z patentami Google.

 

Gdzie je znaleźć?

Bieżące zgłoszenia patentowe oraz przyznane wcześniej patenty w Stanach Zjednoczonych można obejrzeć na oficjalnej stronie USPTO. Wystarczy, że w wynikach wyszukiwania zaznaczymy ‘Google’ jako nazwę zgłaszającego.

Jedyny problem to fakt, że Google zgłosiło tysiące patentów i nie wszystkie z nich dotyczą SEO. To czyni naszą naukę o wiele trudniejszą i może nie być najlepszą formą edukacji dla osób, które nie lubią technicznych dokumentów.

Warto wiedzieć: Lepszym podejściem do analizy patentów jest korzystanie z gotowych poradników, które są tworzone przez specjalistów SEO monitorujących aktualizacje wniosków. Jednym z najlepszych przykładów jest blog SEO by the Sea.

 

 

 

9 ważnych patentów Google związanych z SEO

Przeanalizowaliśmy kilkadziesiąt głównych patentów, które są związane z SEO. Część z nich została oficjalnie wdrożona w ciągu ostatnich lat, a nad częścią Google ciągle pracuje. Możliwe, że niektóre z nich pojawią się w wyszukiwarce w przyszłości lub wcale.

Pominęliśmy dobrze znane patenty SEO oraz patenty związane z zagadnieniami technicznymi, na które specjaliści SEO i właściciele stron internetowych mają niewielki wpływ lub nie mają go wcale.

Oto 9 najważniejszych patentów Google SEO:

 

1. Budowa klastrów tematycznych

Patent ten opisuje grupowanie witryn według tematów oraz tworzenie czegoś, co może być opisane jako klaster ekspertów. Treści z tych klastrów otrzymują następnie priorytet w rankingu podczas udostępniania wyników dla zapytań powiązanych z ich tematem.

patent o budowie klastrow tematycznych

 

Co ciekawe, czysto teoretycznie, zawartość, która nie należy do danego klastra tematycznego, może zostać całkowicie pominięta przez wyszukiwarkę – niezależnie od jakości treści.

Co warto robić? Bazując na tym patencie, można dojść do wniosku, że korzystne względem SEO jest utworzenie witryny i budowanie na niej treści wokół określonej dziedziny, nie odchodząc przy tym od głównego obszaru specjalizacji.

 

2. Analiza kontekstu

Z biegiem lat, firma Google opublikowała szereg patentów dotyczących stricte słów kluczowych. Najpierw były to zwykłe słowa kluczowe, później – frazy powiązane, a na końcu – frazy kontekstowe. Te ostatnie mogą okazać się w przyszłości bardzo, bardzo istotne.

patent o analizie kontekstu

 

Wyszukiwarka buduje tzw. słowniki tematyczne, które mocno wykraczają poza to, do czego wcześniej przyzwyczaił nas algorytm. Te słowniki opierają się na słowach kluczowych oraz słowach kontekstowych, czyli słowach luźno związane z danym tematem.

Co warto robić? Bardzo prawdopodobne, że wyszukiwarka preferuje strony nasycone zarówno tradycyjnymi słowami kluczowymi, jak i słowami kontekstowymi. Na przykład, jeśli tworzysz wpis o wakacjach nad morzem, Google może chcieć zobaczyć w nim, oprócz fraz takich jak ‘urlop nad morzem’, również takie terminy jak ‘woda’ czy ‘opalanie się’.

 

3. Punktacja na podstawie daty powstania

Patent omawia ustalanie pozycji danej strony, przynajmniej częściowo, na podstawie jej wieku. Wiek ten można określić za pomocą różnych metod, ale najbardziej uczciwa wydaje się data pierwszego indeksowania, niżeli data publikacji wpisana na stronie przez autora.

patent o punktacji wedlug daty

 

W dokumencie technicznym można też znaleźć informacje o tym, że wiek strony może być użyty do obliczenia tzw. wskaźnika linków (z ang. link rate). Wskaźnik ten to całkowita liczba linków dodanych na stronie podzielona – w niesprecyzowany sposób – przez wiek strony. Może być on później użyty jako sygnał rankingowy.

Co warto robić? Chociaż od dawna wiadomo, że wiek strony jest czynnikiem rankingowym, nie każdy otwarcie mówi o wskaźniku linków. Im starsza strona, tym mniejsza waga każdego z linków. Tak więc, jeśli chcesz, aby Twoja strona utrzymywała się na wysokiej pozycji, musisz dodawać coraz więcej linków (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych) wraz z upływem czasu.

 

4. Analiza długości wizyty

O patencie dotyczącym czasu oglądania filmów słyszało wiele osób. Nie każdy słyszał jednak o patencie dotyczącym długości wizyty, czyli czasu spędzonego na stronie internetowej. Niestety, ten czynnik rankingowy jest bardziej złożony i nie wygląda tak, jak można by przypuszczać.

patent o dlugosci wizyty

 

Patent związany z długością wizyty opisuje analizy czasów trwania odwiedzin dla określonego typu treści oraz czas trwania odwiedzin na konkretnej stronie. Oba te czasy są ze sobą porównywane w celu ustalenia, jak dobrze radzi sobie konkretna strona w porównaniu z innymi podobnymi.

Co warto zrobić? Gdy w konkretnej branży, w konkretnym temacie i konkretnym typie treści średni czas wizyty wynosi np. 60 sekund, musisz zrobić wszystko, by osiągnąć lepszy czas. Znajdź sposoby na utrzymanie zaangażowania. Twórz wysokiej jakości treści z elementami interaktywnymi.

 

5. Ocena współczynnika klikalności

Wspomniana wyżej długość wizyty jest bezpośrednio powiązana z patentem dotyczącym ważonego współczynnika klikalności. Najnowsza wersja tego patentu to próba znalezienia kompromisu między klikalnością a czasem trwania wizyty w celu ustalenia zadowolenia użytkownika.

patent o wspolczynniku klikalnosci

 

Zasadniczo im więcej kliknięć otrzyma Twoja strona i im dłużej użytkownik na niej zostanie, tym lepiej. Dla wyszukiwarki oznacza to, że użytkownik jest zadowolony, a konkretna strona odpowiada na jego pytanie.

Co warto zrobić? Wielu ekspertów uważa, że Google nie używa wskaźników behawioralnych do ustalania pozycji stron. Nawet jeśli algorytm nie wykorzystuje tego dzisiaj, bardzo możliwe, że będzie korzystał z tego w przyszłości. Właśnie dlatego powinieneś zadbać o niski bounce rate i wydłużenie czasu trwania wizyty.

 

6. Analiza jakości treści

Google zgłosiło szereg patentów, które używają tzw. n-gramów do oceny jakości zawartości. Cały proces polega na stworzeniu modelowego tekstu na podstawie zestawu treści ze znanych i autorytatywnych stron. Algorytm wykorzystuje ten model i porównuje go z konkretną witryną w celu ustalenia jej jakości.

patent o analizie tresci

 

Co warto zrobić? Część algorytmu związana z n-gramami służy do identyfikacji treści o niskiej jakości. Powinieneś więc trzymać się z daleka od przepisywania artykułów i upychania słów kluczowych. Zamiast tego twórz wysokiej jakości treść, która jest zbliżona do tego, co tworzą zaufane portale.

 

7. Wyniki dla zapytań intencyjnych

Ten patent opisuje skomplikowany mechanizm określania kwalifikowalności fragmentów polecanych (z ang. featured snippets). Ilekroć ktoś wpisuje naturalne zapytanie z bardzo jasnym zamiarem, np. ‘lista 10 przykazań’, Google stara się wyświetlić zwięzłą odpowiedź, która jest obecna na jednej ze stron o najwyższym rankingu dla danego zapytania.

patent o featured snippet

 

Co warto zrobić? Każdy z nagłówków (od H2 do H6) może zostać użyty we wspomnianym fragmencie polecanym. Powinieneś więc pisać nagłówki tak, aby były zapytaniami bogatymi w słowa kluczowe, a tekst pod nimi – odpowiedziami.

 

8. Miara jakości linków

Jednym z patentów SEO, który dotyczy linków, daje nam wgląd w to, jak ustalana jest ich wartość. Opisuje on metodę pomiaru jakości linków zewnętrznych poprzez sprawdzenie wielkości ruchu, jaki generują. Jeśli link nie jest klikany przy użytkowników, może nie przekazywać żadnej \’mocy SEO\’.

patent o jakosci linkow

 

Co warto zrobić? Choć mało prawdopodobne jest to, że Google już dziś wykorzystuje analizę klikalności linków, możliwe że będzie wykorzystywał ją w najbliższej przyszłości. Dodawaj więc wartościowe linki w odpowiednich miejscach, by zwiększyć ich wartość i wpłynąć na pozycje w wyszukiwarce.

 

9. Identyfikacja opinii lokalnych ekspertów

Ostatni patent na naszej liście skupia się na ustalaniu lokalnych wyników wyszukiwania na podstawie opinii lokalnych ekspertów. Eksperci to osoby z dużą liczbą recenzji w części Google Moja Firma dla konkretnej lokalizacji lub branży. Im więcej pozytywnych opinii ze strony ‘przewodników’, tym wyższa wartość domeny powiązanej z daną działalnością.

patent o opiniach ekspertow

 

Co warto zrobić? Nie ma sposobu na to, aby szybko zdobyć dużo opinii od lokalnych przewodników. Jeśli celujesz w pozycjonowanie lokalne, utwórz profil Google Moja Firma i proś klientów o wystawienie opinii. Gdy zobaczysz negatywną recenzję dodaną przez eksperta, podejmij próbę kontaktu w celu edycji tej opinii.

 

 

Podsumowanie

Patenty Google związane z SEO są dokumentami technicznymi, które skupiają się na technicznych kwestiach i technologiach wykorzystywanych przez wyszukiwarkę Google.

Dokumenty te są niezwykle fascynujące, ponieważ pozwalają nam lepiej zrozumieć działanie algorytmu wyszukiwarki oraz potencjalnie przewidzieć, jak będzie on wyglądał w przyszłości.

Oprócz 9 patentów, które opisaliśmy w tym poradniku, istnieją tysiące innych. Jedne z nich są ciekawe, podczas gdy inne okazują się straszne. Jednym z wręcz przerażających patentów jest patent związany z wykorzystaniem aparatu w telefonie do analizy reakcji użytkownika na konkretne wyniki wyszukiwania.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!