Proces tworzenia strony internetowej – 6 etapów

 

Etapy tworzenia strony internetowej

Proces tworzenia strony internetowej to nie tylko pisanie kodu przez programistów. Zanim piękne witryny pojawią się online i zaczną przyciągać ogromny ruch, przechodzą przez kilka złożonych etapów, których ludzie na ogół nie są świadomi.

etapy tworzenia strony internetowej (harmonogram)

 

Każdy powinien zdać sobie sprawę z tego, że takie technologie jak HTML, CSS czy JavaScript nadają sieci ‘jej kształt’, ale są tylko ułamkiem w całym harmonogramie projektu strony internetowej. To nie one przyciągają odwiedzających i to nie one pomagają im zrozumieć produkt, usługę czy markę.

Jeśli więc prowadzisz własną agencję lub jesteś freelancerem, ale nie wiesz (lub Twój klient nie wie), z jakich etapów powinien składać się proces projektowania witryny, ten artykuł może okazać się pomocny.

Dowiesz się z niego, jak powinien wyglądać harmonogram tworzenia strony www. Przedstawimy w nim 6 etapów i odpowiemy dlaczego będą one kluczowe przy projekcie witryny.

 

Oto etapy tworzenia strony internetowej:

 

Etap 1: Zbieranie i analizowanie informacji

Pierwszy i najważniejszy, ale często ignorowany etap projektowania witryny określa, jak będą wyglądać następne etapy. Na samym początku najbardziej kluczowe jest bowiem zrozumienie potrzeb klienta.

etap 1 - zbieranie informacji o witrynie

 

Identyfikacja i analiza tego, czego dokładnie potrzebuje Twój klient, pomaga w znalezieniu idealnego rozwiązania. Liczą się tutaj główne cele, które klient chce osiągnąć, oraz główna grupa docelowych odbiorców, którzy mają zostać przyciągnięci do witryny.

Na etapie zbierania informacji chodzi o odpowiedzi. Ważne jest, abyś jako projektant stron www zaczął od zadawania wielu pytań. Dzięki takiemu podejściu, stworzysz dobrze opisany i szczegółowy plan działania.

Taki plan uchroni Cię później przed wykorzystywaniem dodatkowych zasobów na rozwiązanie nieoczekiwanych problemów, takich jak np. nagła zmiana najważniejszych funkcji witryny czy całościowa edycja jej struktury.

Szacowany czas na ukończenie tego etapu: od 3 dni do 2 tygodni

 

 

Etap 2: Planowanie procesu

Drugim etapem w procesie tworzenia stron internetowych jest plan, który wykonuje się na podstawie informacji zebranych w fazie pierwszej. Jest o tyle ważny, że bez niego, jako projektant, możesz się pogubić w całym procesie i sprawić, że u Twojego klienta pojawi się niepewność.

etap 2 - planowanie procesu tworzenia strony internetowej

 

Konkretny plan poparty głęboką analizą jest niczym nawigacja do miejsca docelowego. Musisz zaplanować nie tylko skąd chcesz wyruszyć i gdzie chcesz dotrzeć, ale również jak będzie wyglądała cała droga i ile potrwa.

Na etapie planowania ustala się, jak będzie wyglądała architektura witryny, jaki będzie podział elementów na poszczególnych stronach i jakie technologie będą potrzebne, by zadowolić Twojego klienta.

W tym momencie tworzona jest również całościowa mapa witryny, która służy do opracowania spójnego, łatwego do zrozumienia systemu nawigacyjnego. W przypadku klientów z większym budżetem, przygotowuje się również szkielety podstron (tzw. wireframes).

Szacowany czas na ukończenie tego etapu: od 5 dni do 3 tygodni

 

 

Etap 3: Projektowanie i webdesign

Na etapie projektowania strony internetowej, webdesignerzy tchną życie w zatwierdzony wcześniej plan i szkielety. Po raz kolejny liczą się tutaj zebrane wcześniej informacje, dzięki którym graficy wiedzą, czym kierować się przy tworzeniu treści wizualnej.

etap 3 - webdesign strony internetowej

 

Design witryny internetowej ma kluczowe znaczenie dla wygody użytkownika i konwersji. Konieczne jest więc upewnienie się, że strona będzie atrakcyjna dla odwiedzających. W tym celu pomoże Ci etap pierwszy, w którym ustaliłeś docelową grupę odbiorców.

Wspomniany czynnik jest dla webdesignera swoistym wyznacznikiem trendu. Portal informacyjny będzie się bowiem różnił od witryny rozrywkowej, a serwis dla nastolatków będzie wyglądał inaczej niż witryna skierowana do zamożnych dorosłych.

Warto tutaj zaznaczyć, że projektanci powinni umożliwić klientom przeglądanie projektu designu na wszystkich etapach rozwoju. Daje to możliwość wyrażenia upodobań i gustu oraz rzeczowej dyskusji, która z kolei pozwoli skrócić czas realizacji zlecenia.

Szacowany czas na ukończenie tego etapu: od 2 do 8 tygodni

 

 

Etap 4: Kodowanie

Etap kodowania jest punktem, w którym tworzona jest rzeczywista witryna. W tej chwili webdeveloper kontroluje wszystkie prototypowe elementy graficzne, szkielety oraz mapę witryny, i używa ich do stworzenia funkcjonalnej strony.

etap 4 - kodowanie strony

 

Przy pisaniu kodu strony wykorzystuje się technologie wspomniane we wstępie tego artykułu, takie jak HTML, CSS i JS. Proces ten dzieli się na dwie części: frontend i backend.

Frontend, jak sama nazwa wskazuje, to rozwój strony, którą widzą użytkownicy w wyszukiwarce (np. animacje obrazków). Backend z kolei odnosi się do rozwoju strony związanej z zapytaniami do bazy danych i serwera (np. wyświetlanie ceny produktu).

Sporym ułatwieniem zarówno dla webdeveloperów, jak i klientów, są systemy CMS, takie jak WordPress. Umożliwiają one sprawniejsze przygotowywanie i zarządzanie witryną oraz pozwalają zaoszczędzić trochę czasu na kodowanie dzięki użyciu dedykowanych rozszerzeń i wtyczek.

Szacowany czas na ukończenie tego etapu: od 2 do 8 tygodni

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

Etap 5: Testowanie i wdrożenie

Testowanie jest prawdopodobnie najbardziej rutynową częścią procesu tworzenia stron. To jednak nie czyni ją mniej ważną od pozostałych. Testerzy muszą upewnić się, że witryna jest sprawna i że nie występują żadne błędy, ani problemy.

etap 5 - testowanie i wdrazanie witryny

 

W trakcie tego etapu wykonuje się się takie testy jak: test funkcjonalności, test użyteczności, test wydajności itp. Dzięki nim, klient może być pewny, że jego nowa strona jest gotowa, by przyjąć pierwszych odwiedzających.

Po zatwierdzeniu strony przez testerów, przychodzi czas na wdrożenie witryny. W tym momencie zostaje ona przesłana na serwer (lub hosting) za pomocą protokołu FTP.

Gdy aplikacja zostanie skonfigurowana, a strona znajdzie się na serwerze, powinna zostać poddana ostatniej próbie. Ostateczny test jest środkiem ostrożności, który służy do potwierdzenia, że wszystkie pliki zostały poprawnie przesłane, a witryna działa tak, jak powinna.

Szacowany czas na ukończenie tego etapu: od 4 dni do 3 tygodni

 

 

Etap 6: Konserwacja i rozwój

W tym momencie proces tworzenia strony internetowej się zakończył, ale nie zakończył się jej rozwój. Ostatnim etapem w całej tej historii jest więc zarządzanie stroną oraz jej dalsza optymalizacja w celu pozyskania większej ilości odbiorców.

etap 6 - rozwoj gotowej strony

 

Większość agencji i freelancerów z przyjemnością podejmuje dłuższą współpracę ze swoimi klientami. Może ona dotyczyć okresu gwarancyjnego czy dodatkowego wsparcia przy wprowadzaniu ewentualnych zmian i dodawaniu nowych podstron.

Warto też pomyśleć o promocji nowej witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W przypadku branż z małą konkurencją i firm lokalnych, może wystarczyć podstawowa optymalizacja SEO. Natomiast w przypadku konkurencyjnych branż, wymagane będzie kompleksowe pozycjonowanie.

Na koniec pozostają oczywiście kwestie aktualizowania witryny – w szczególności dla stron opartych na systemie CMS. Zapobiegną one błędom i zmniejszą zagrożenie bezpieczeństwa.

Szacowany czas na ukończenie tego etapu: w toku

 

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!