Subdomena czy podstrona – co jest lepsze dla SEO?

 

Subdomena czy podstrona

Jednym z najpopularniejszych tematów, w których przedstawiciele Google i specjaliści SEO się nie zgadzają, są subdomeny i subfoldery. Osoby próbujące zrozumieć algorytm wyszukiwarki twierdzą, że subdomeny ograniczają widoczność ich witryn. Z kolei osoby biorące udział w tworzeniu tego algorytmu zaprzeczają i twierdzą, że nie ma różnicy pomiędzy subdomenami, a podstronami.

subdomena czy podstrona

 

Według Johna Muellera, analityka trendów Google dla webmasterów, katalogi i subdomeny są traktowane przez wyszukiwarkę tak samo. Stworzył on na ten temat oddzielny filmik na oficjalnym kanale Google.

W tym miejscu moglibyśmy zakończyć pisanie tego artykułu i się rozejść. Skoro Google mówi, że nie ma różnicy, to faktycznie tej różnicy nie ma. Problem jednak w tym, że praktyka nie potwierdza teorii, a różnica w pozycjonowaniu jest widoczna gołym okiem.

Chcąc dojść prawdy, w ostatnim czasie przeanalizowaliśmy kilka studii przypadków i zagłębiliśmy się w zagraniczne źródła. Na ich podstawie postaramy się odpowiedzieć na pytanie, co wybrać: subdomena czy podstrona?

 

 

Czym różnią się subdomeny od subfolderów?

Ogólnie rzecz biorąc, subdomeny i subfoldery są do siebie podobne. Oba są lokalizacjami plików wewnątrz struktury katalogu domowego, którym jest nasza domena. Największą różnicą, która rzuca się w oczy jest to, że subdomena znajduje się ‘przed’ katalogiem głównym, a subfolder – ‘za’ nim.

subdomena a subfolder - roznice

 

Zrozumienie najważniejszych różnic pomiędzy tymi czynnikami będzie łatwiejsze, gdy zapoznamy się z ich definicją i charakterystyką.

 

Czym jest subdomena?

Subdomena to partycja domeny internetowej, która działa niczym niezależna jednostka. Może być uznana za „witrynę w witrynie”, a jej adres znajduje się po lewej stronie naszej domeny (przykład: hosting.jchost.pl).

W praktyce: Subdomena jest stosowana do stworzenia oddzielnej witryny wewnątrz domeny.

 

Czym jest subfolder?

Subfolder jest podstroną witryny internetowej, która nawiązuje do strony głównej. Z praktycznego punktu widzenia, jest więc bardziej partycją samej witryny, niżeli domeny. Jej adres umieszczony jest po prawej stronie naszej domeny (przykład: jchost.pl/hosting/).

W praktyce: Subfolder jest stosowany do kategoryzacji treści wewnątrz naszej witryny.

 

 

Co jest lepsze: subdomena czy podstrona?

Gdy zadasz to pytanie specjalistom SEO, zdecydowana większość z nich odpowie, że podstrony (subfoldery) są najrozsądniejszym wyborem dla większości witryn internetowych.

co jest lepsze - subdomena czy podstrona?

 

Dzięki nim możemy przechowywać całą treść pod pojedynczą nazwą domeny i utrzymywać prostą, logiczną strukturę, dopasowując jedynie ścieżki podfolderów. To z kolei pozwala oszczędzić nam zawrotów głowy i pomaga budować ogólny autorytet domeny.

Powyższa teza była już niejednokrotnie potwierdzana w praktyce. Jednym z najczęściej przytaczanych przykładów jest strona monster.co.uk, która odnotowała kilkukrotny wzrost w indeksie widoczności w wyszukiwarce po przekierowaniu stron z subdomeny na subfoldery.

przejscie z subdomeny na podstrony

 

Kolejnym dobrym przykładem jest renomowana firma Moz, która przeniosła swoją bazę wiedzy z subdomeny guide.moz.com do subfolderu na moz.com. Rankingi w wyszukiwarkach wzrosły natychmiast, bez stosowania żadnych innych zmian czy usprawnień.

Dlaczego tak się dzieje? Moz odkryło, że tworząc strukturę witryn z poddomenami, ryzykujemy myleniem wyszukiwarek i – w następstwie – generowaniem niepożądanych wyników wyszukiwania.

Co więcej, tworząc subdomenę osłabiamy siłę tzw. ‘linku zwrotnego’ i uniemożliwiamy zdrowy wzrost autorytetu naszej domeny. Oddzielamy też dużą część słów kluczowych subdomeny od domeny głównej (i na odwrót).

To wszystko sprawia, że w zdecydowanej większości przypadków, powinniśmy postawić na budowę podstron, a nie subdomen. Ale nie zawsze!

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

Kiedy warto wybrać subdomeny?

Kiedy decydujemy się na wykorzystanie subdomeny, bardzo często oznacza to, że robimy coś ‘przełomowego’. Może to być nowy projekt, strona z wydarzeniami czy lista ofert pracy. Nie są one częścią naszej oferty, a wysokie pozycje w Google nie są naszym priorytetem. W tym przypadku, możemy więc skorzystać  z subdomen.

Dobrym przykładem jest tutaj gigant technologiczny Microsoft, który zatrudnia tysiące pracowników i tworzy dziesiątki różnych rozwiązań. Korzystają oni z subdomen events.microsoft.com (dla wydarzeń) i answers.microsoft.com (do odpowiedzi na pytania).

przyklad, kiedy wybrac subdomene

 

Powyższe subdomeny znajdują się pod parasolem marki Microsoft, ale są starannie oddzielone od głównej witryny. Najprawdopodobniej obie są też zarządzane przez oddzielny, dedykowany zespół – tak, jakby to była oddzielna witryna.

W skrócie: Jeżeli tworzymy coś niezwiązanego z naszym głównym modelem biznesowym (ale związanym z naszą marką/domeną) i nie wymagającym znalezienia się wysoko w rankingach dla trudnych słów kluczowych, możemy rozważyć stworzenie subdomeny.

 

 

Subdomeny i katalogi, a pozycjonowanie?

Jednym z powodów, dlaczego debata na temat podfolderów i subdomen jest arcytrudna, są komentarze samego Google, który mówi, że nie ma pomiędzy nimi różnicy.

Problem w tym, że teoria nie zgadza się z praktyką, co zmusza nas do samodzielnego eksperymentowania i odkrywania. Przed dokonaniem wyboru z myślą o pozycjonowaniu, warto więc przemyśleć kilka aspektów z tym związanych.

pozycjonowanie - subdomeny i katalogi

 

Oto aspekty, o których trzeba pamiętać przy wyborze subdomen i podstron:

  • Autorytet witryny: Czy wolisz tworzyć treść dla dwóch domen posiądających po 1000 linków zewnętrznych, czy dla jednej z 2000 linków? Z biegiem lat tych linków będzie coraz więcej i tym samym, jeśli stworzysz kilka subdomen, podzielisz je pomiędzy kilkoma witrynami.
  • Koszty ogólne: Czy wolisz tworzyć strategię SEO i opłacać hosting za jedną domenę, czy za kilka? Każda subdomena dodana do witryny tworzy nowe środowisko i ciągnie za sobą wszelkie problemy z tym związane. To natomiast zwiększa ogólny koszt utrzymania Twojego dobytku.
  • Plany na przyszłość: Czy mocno wierzysz w rozwój swojego aktualnego pomysłu, czy jest to raczej chwilowy przebłysk? Jeśli tworzysz coś w rodzaju sub-marki lub produktu, który mocno różni się od tego, co zwykle sprzedajesz, i jesteś pewny jego powodzenia, zwykła podstrona może nie wystarczyć.

 

 

Podsumowanie

Istnieje kilka znaczących różnic pomiędzy subdomenami i podstronami. Chociaż przedstawiciele Google twierdzą, że wyszukiwarka traktuje oba tak samo, w praktyce podstrony są często zdecydowanie lepszym wyborem.

Będąc startupem lub małą firmą, która chce poprawić pozycje w rankingach wyszukiwarek, powinniśmy rozważyć tworzenie podfolderów zamiast subdomen. Dzięki temu zadbamy o sukcesywne zwiększanie autorytetu naszej domeny głównej.

Wyższy autorytet domeny prowadzi do wyższych pozycji, co przekłada się na większe obroty i zaangażowanie odwiedzających.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!