Przekierowanie 301 – co to jest i jak ustawić, by zachować SEO
Co to przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 jest sposobem na wysłanie ruchu internetowego ze starej do najnowszej wersji adresu URL. Wyobraźmy sobie sytuację, w której usuwamy jedną z podstron z naszej witryny internetowej lub zmieniamy jej odnośnik. Gdy nasi klienci spróbują uzyskać dostęp do tejże podstrony, otrzymają komunikat o błędzie 404, jako że zawartość nie może być znaleziona – została usunięta lub przeniesiona.
Takie komunikaty źle wpływają na nasz biznes względem doświadczenia użytkowników, ponieważ utrudniają ich pobyt na stronie – w szczególności, jeśli dotyczy to odnośników znajdujących w menu lub na stronie z ofertą.
Co oznacza przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 oznacza, że dany URL został przeniesiony na stałe w inne miejsce. Innymi słowy, serwer automatycznie przekieruje pod nowy adres każdego użytkownika, który wpisze nieaktualny/usunięty adres – bez wyświetlania błędu http 404.
Warto wiedzieć: Kod „301”, tak jak kod „200” czy „404”, jest jedną z kilkudziesięciu odpowiedzi HTTP, które omawialiśmy w jednym z poprzednich artykułów. Komunikaty te informują nas o tym, co dzieje się z danym adresem URL w momencie połączenia przeglądarki (użytkownika) z serwerem.
Przykłady
Przykład 1: Jeżeli z jakiegoś powodu podejmiemy decyzję o usunięciu jednej z podstron, powinniśmy dodać na niej przekierowanie 301, które będzie kierować użytkowników na inną, możliwie podobnie tematyczną podstronę lub po prostu stronę główną.
Przykład 2: Jeżeli zmienimy adres URL z (a) przykladowastrona.pl/stary-adres/ na (b) przykladowastrona.pl/nowy-adres/, powinniśmy dodać przekierowanie 301 na starej wersji, tak by użytkownik po wpisaniu podstrony (a), znalazł się automatycznie na podstronie (b).
Przykład 3: Jeżeli zdecydujemy się na zakup i wprowadzenie certyfikatu SSL, będziemy musieli dodać przekierowanie z wersji http:// na https://. Dotyczy ono wtedy nie pojedynczej podstrony, a całej witryny.
Inny przykład: Jeżeli posiadamy w swojej witrynie kilka podstron, które omawiają ten sam temat i przez to posiadają sporo zduplikowanej treści, to aby lepiej wypozycjonować stronę, możemy rozważyć wybór jednej głównej podstrony, na którą odwiedzający będą przekierowywani po wejściu na pozostałe, z pomocą przekierowania 301. W ten sposób przekażemy cały potencjał SEO z kilku podstron na jedną. Aczkolwiek w niektórych przypadkach rozsądniejszym rozwiązaniem – pod względem SEO – będzie zastosowanie kanonicznego odnośnika (rel=”canonical”).
Przekierowanie 301, a SEO
Należy pamiętać, że zmiana nawet najmniejszego elementu struktury URL może spowodować, że podstrona zniknie na długi czas z wyników wyszukiwania i/lub efekty jej pozycjonowania oraz on-site SEO znacznie się pogorszą. Dlatego też w przypadku zmiany adresu, przekierowanie 301 jest niezbędne do utrzymania ruchu i/lub zdobytych pozycji.
Warto wiedzieć: Po internecie krąży kilka mitów co do przekierowań 301 i ich wpływie na wynik SEO. Jednym z nich jest wzmianka o tym, że zastosowanie przekierowania oznacza spadek pozycji o x % (najczęściej mówi się o 15-20%). W powyższym stwierdzeniu jest tylko trochę prawdy.
To przekonanie było w pełni poprawne do roku 2015 włącznie. Wtedy Google karało webmasterów spadkiem w rankingu. Wszystko zmieniło się jednak w 2016 roku i od tamtej pory przekierowanie 301 przekazuje 99% wyniku pozycjonowania ze starego adresu na nowy.
Musimy mieć jednak na uwadze, że 99% to tylko teoretyczna wartość! Gdy mówimy o SEO, lub ogólnie o pozycjonowaniu, praktyka jest najważniejsza.
Jak zasada 99% wygląda w praktyce?
Samo przekierowanie jest jednym z setek sygnałów, które wyszukiwarki wykorzystują do ustalania swoich rankingów. Zasada 99% tyczy się jedynie przekierowań, które kierują na dokładną kopię poprzedniej strony, tj. przekierowań, w których jedyną nowością jest kosmetyczna zmiana adresu URL. W takich przypadkach możemy spodziewać się pełnego zachowania poprzedniej pozycji.
Sprawy mają się inaczej, gdy poruszonych i zmienionych zostanie więcej elementów. Wtedy algorytm Google musi na nowo przerobić daną podstronę. Jeżeli uzna, że nowa podstrona jest lepsza – po kilku dniach/tygodniach znajdziemy się na wyższej pozycji. W odwrotnej sytuacji – spadniemy.
Dla przykładu: Nie możemy oczekiwać zachowania wysokiej pozycji (lub jakiejkolwiek pozycji) dla frazy „najlepsze piwo” na podstronie przykladowastrona.pl/najlepsze-piwo/, kiedy przekierujemy ją na podstronę przykladowastrona.pl/proszek-do-prania/.
Przy zastosowaniu przekierowań 301 dla bardzo ważnych podstron, generujących duży ruch, musimy być świadomi ryzyka i wiedzieć co robimy. Praktyka ponad teorię, dlatego w przypadku niepewności lepiej skontaktować się ze specjalistą SEO.
Jak ustawić przekierowanie?
Teraz, gdy zrozumieliśmy, czym jest przekierowanie 301, jakie ma znaczenie i do czego służy, przejdźmy do praktycznej części – jak je skonfigurować?
1. Przekierowanie 301 za pomocą .htaccess
W zdecydowanej większości przypadków, przekierowanie jest implementowane przy użyciu pliku .htaccess. Jest to standardowy plik tekstowy, który znajduje się w katalogu głównym naszej witryny (tj. /public_html/).
Wystarczy, że do powyższego pliku wkleimy poniższy kod:
RewriteEngine On
Redirect 301 /stary-adres/ https://przykladowastrona.pl/nowy-adres/
Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.
2. Przekierowanie 301 za pomocą pluginu WordPress
Jeżeli nasza strona działa na systemie WordPress, możemy skorzystać z gotowych pluginów. W ten sposób unikniemy ‘zabawy z kodem’ i w bardziej przyjazny sposób skonfigurujemy przekierowanie 301 z poziomu panelu admina.
Gdy w naszej witrynie korzystamy z wtyczki SEO, jak np. The SEO Framework czy SEO Press, wystarczy, że rozpoczniemy edycję danej podstrony i zjedziemy niżej do ustawień SEO. Znajdziemy tam pole „Redirect 301”, w którym wpisujemy adres nowej strony, na którą chcemy by użytkownik został przekierowany.
Jeśli nie korzystamy z rozszerzenia SEO na naszej stronie, możemy użyć dedykowanego pluginu. Wtyczka Redirection sprawdza się bardzo dobrze.
Podsumowanie
Podsumowując, przekierowania 301 są naprawdę istotne – zarówno pod kątem użytkowników, jak i wyszukiwarek. Pomagają nam nie stracić istniejącego ruchu na podstronie, którą edytujemy lub usuwamy, a odwiedzającym wskazują odpowiedni adres URL.
Implementacja przekierowań jest banalnie prosta i nikt nie powinien mieć z nią problemów. W teorii jej zastosowanie pozwala zachować pełny potencjał SEO zmienionej podstrony, jednakże w praktyce na ostateczny wynik wpływają setki przeróżnych czynników. Działajmy więc z rozwagą!
Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!
Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.
Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.