Linkowanie zewnętrzne – poradnik (2020)

 

Linkowanie zewnętrzne

Stworzenie podstrony bogatej w ciekawą treść, której ludzie szukają, która odpowiada na ich pytania i jest zoptymalizowana pod SEO nie gwarantuje zdobycia pierwszych pozycji w wyszukiwarce. Wielce prawdopodobne jest bowiem, że inne witryny zrobiły to samo. Aby z nimi wygrać, musimy stać się bardziej autorytatywnym źródłem. Możemy to osiągnąć poprzez rozsądne linkowanie zewnętrzne, czyli pozyskanie linków z innych domen.

linkowanie zewnętrzne

 

Linki zewnętrzne, które są często nazywane linkami wychodzącymi, są ważną częścią procesu optymalizacji pod kątem wyszukiwarki. Zaliczają się one do działań off-page i są jednym z najsilniejszych sygnałów w całej strategii SEO.

Powyższą tezę potwierdziło również Google. Zespół odpowiedzialny za nadzór nad algorytmem wyszukiwarki stwierdził, iż wysokiej jakości linkowanie zewnętrzne jest jednym z trzech najważniejszych czynników rankingowych.

W tym poradniku przedstawimy linkowanie zewnętrzne z bliska. Wyjaśnimy, czym jest, dlaczego jest tak ważne i jak się za nie zabrać.

 

 

Czym jest linkowanie zewnętrzne?

Linkowanie zewnętrzne (z ang. external linking) to proces pozyskiwania i dodawania linków prowadzących z jednej domeny do drugiej. W przeciwieństwie do linków wewnętrznych, które odsyłają użytkownika na inne podstrony w tej samej domenie, linki zewnętrzne przenoszą go do zupełnie innej witryny.

 linkowanie zewnetrzne - co to jest?

 

Linki zewnętrzne odgrywają ważną rolę w strategii SEO i są jednym z kluczowych czynników, które wyszukiwarki wykorzystują do ustalenia rankingów. Dzieje się to za sprawą przekazywania wartości SEO, czyli autorytetu, z jednej domeny na drugą. Wartość ta jest również nazywana sokiem linku (z ang. link-juice).

Działa to oczywiście w dwie strony:

  • Jeśli umieścimy w swojej witrynie link kierujący na inną witrynę, będzie to link zewnętrzny, który przekazuje trochę wartości SEO innej witrynie.
  • Jeśli właściciel innej witryny umieści u siebie link kierujący na naszą witrynę, będzie to również link zewnętrzny, który z kolei przekaże trochę wartości SEO naszej witrynie.

 

Warto wiedzieć: Linkowanie zewnętrzne ma zazwyczaj większą wartość niż linkowanie wewnętrzne. Wynika to z faktu, że algorytmy wyszukiwarek zdają sobie sprawę z tego, iż to, co mówią o nas inni ludzie, jest bardziej wiarygodne niż to, co mówimy o sobie samych.

 

 

Jakie są rodzaje linków zewnętrznych?

Chociaż w przypadku linków wewnątrz tej samej domeny, zdecydowana większość łącz będzie miała atrybut ‘dofollow’, niektóre z nich czasami są oznaczane jako ‘dofollow’. W przypadku linków zewnętrznych, sprawy mają się trochę inaczej.

Istnieje kilka rodzajów linków wychodzących:

  • Link ‘dofollow’: Ten link jest domyślnym linkiem zewnętrznym, który przekazuje wartość SEO na inną domenę.
  • Link ‘nofollow’: Ten link jest swoistą prośbą do wyszukiwarek, aby za nim nie „podążały”. W większości przypadków nie przekazuje on wartości SEO z jednej domeny na drugą. Zdarzają się jednak przypadki, w których wyszukiwarka uzna inaczej i zakwalifikuje link jako dofollow.
  • Link ‘sponsored’: Ten link jest wykorzystywany w artykułach sponsorowanych oraz różnego rodzaju kampaniach reklamowych, przy których właściciel danej witryny uzyskał korzyści majątkowe za jego umieszczenie.
  • Link ‘ugc’: Ten link informuje wyszukiwarkę, iż został on dodany przez odwiedzającego, a nie właściciela danej witryny (np. w komentarzu na blogu czy poście na forum).

 

Warto wiedzieć: Domyślnie wszystkie linki posiadają wartość dofollow. Aby utworzyć inny rodzaj linku, musimy dodać w kodzie tag rel=”nofollow”, rel=”sponsored” lub rel=”ugc”.

 

 

 

Jak sprawdzić linki zewnętrzne na stronie?

Istnieje wiele różnych narzędzi pozwalających na monitorowanie linkowania zewnętrznego – zarówno darmowych, jak i płatnych.

sprawdzanie linkow zewnetrznych w google search console

 

Korzystanie z nich jest przydatne, ponieważ pozwala śledzić zmiany i analizować wyniki strategii rozwoju naszej witryny. Co więcej, pozwala też dowiedzieć się o nowych linkach ze spamerskich stron, które mogą nam zaszkodzić.

Oto kilka z najpopularniejszych narzędzi do sprawdzenia linków zewnętrznych:

 

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

 

5 powodów, dlaczego linkowanie zewnętrzne jest ważne

W ogromnym skrócie, rozsądne umieszczenie linku wychodzącego na stronie o wysokiej jakości pomoże poprawić wiarygodność witryny, do której link ten kieruje. Z kolei umieszczenie linku o niskiej jakości przyniesie odwrotny efekt – może zaszkodzić i pogorszyć wiarygodność witryny.

Wszystko kręci się więc wokół budowania wiarygodności i autorytetu witryny. Na tym się jednak nie kończy. Linkowanie zewnętrzne przynosi wiele różnych korzyści.

Oto 5 powodów, dlaczego linki zewnętrzne mają znaczenie:

 

Powód 1: Google tak mówi!

Stosunkowo niedawno otrzymaliśmy wyraźne potwierdzenie od Google dotyczące wielu różnych sygnałów rankingowych – w tym również linkowania zewnętrznego.

linkowanie zewnetrzne - opinia google

 

Według Andreya Lipattseva, jednego ze starszych strategów Google ds. Jakości wyszukiwania, trzy najważniejsze sygnały, na których opiera się ustalanie rankingów to: linki wewnętrzne, treść i algorytm RankBrain.

Warto też wspomnieć, iż Google przeprowadzało wiele wewnętrznych eksperymentów, w których algorytm wykluczał linki zewnętrzne jako sygnał rankingowy. W każdym przypadku jakość wyników wyszukiwania znacząco się pogorszyła.

 

Powód 2: Poprawienie trafności fraz kluczowych

Linki, zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne, opierają się na fundamencie, którym jest tekst zakotwiczenia. Jest on ważną wskazówką nie tylko dla użytkownika, ale też wyszukiwarek.

linkowanie zewnetrzne - slowa kluczowe w anchor text

 

Wspomniany tekst to wskaźnik informujący o zawartości docelowej witryny. Gdy zdobędziemy link z wiarygodnej domeny i umieścimy pożądaną frazę kluczową w jego tekście zakotwiczenia, możemy być pewni, że pozycja w rankingu poleci w górę.

Trzeba jednak pamiętać, że portfolio linków i ich tekstów zakotwiczenia musi być zróżnicowane, by odczuć pozytywne efekty. Używajmy więc różnych fraz i słów semantycznie podobnych.

 

Powód 3: Zwiększenie bezpośredniego ruchu

Oprócz korzyści, które niesie linkowanie zewnętrzne względem SEO, nie możemy zapominać o korzyściach drugoplanowych, takich jak pozyskiwanie bezpośredniego ruchu z innych witryn.

linkowanie zewnetrzne - bezposredni ruch

 

Niezależnie od tego, czy link zewnętrzny zostanie umieszczony w poście w mediach społecznościowych, w komentarzu na blogu, katalogu firm czy artykule na Onecie, każdy, kto w niego kliknie znajdzie się na naszej stronie.

Tak więc, jeśli jesteśmy w trakcie planowania strategii pozyskiwania backlinków, powinniśmy uwzględniać też to, jak duża grupa odbiorców może kliknąć w nasze linki. Wszystkie te odwiedziny mogą zamienić się bowiem w konwersje.

 

Powód 4: Poprawienie doświadczenia użytkownika

Bez względu na to, jak wspaniałego artykułu nie stworzymy, nigdy, ale to nigdy nie będzie on zawierać wszystkich informacji na dany temat.

linkowanie zewnetrzne - doswiadczenie uzytkownika

 

U naszych odwiedzających zawsze może pojawić się pytanie na temat danej kwestii, o którą zahaczyliśmy. Dodając linki zewnętrzne do innych witryn, zwiększamy wartość naszej witryny, ponieważ sprawiamy, że doświadczenie użytkownika będzie bardziej satysfakcjonujące.

Jeśli użytkownicy zobaczą, że linkujemy do innych zaufanych witryn, automatycznie obdarzą nas większym szacunkiem i uznają naszą witrynę za wartościowe źródło informacji.

 

Powód 5: Szybsze odkrywanie nowej zawartości

Wyszukiwarki znajdują nową zawartość w Internecie odwiedzając witryny, o których już wiedzą, w celu sprawdzenia, czy przypadkiem nie miały miejsce jakieś zmiany.

linkowanie zewnetrzne - indeksowanie

 

Jedną z często wprowadzanych zmian jest dodawanie linków zewnętrznych. Gdy robot Google znajdzie taki link, automatycznie doda do swojego indeksu stronę, do której ten link kieruje. Co to oznacza w praktyce? Szybsze indeksowanie i tym samym wyprzedzenie konkurencji nawet o kilka dni.

Chociaż kilka dni wydaje się niczym w porównaniu do kilku miesięcy, które są potrzebne na zauważenie pierwszych efektów z kampanii SEO, trzeba pamiętać, że istnieją słowa kluczowe będące znaczącymi tylko przez krótki okres czasu (tzw. świeże, krótkoterminowe frazy).

 

 

Podsumowanie

Linkowanie zewnętrzne jest procesem zdobywania i umieszczenia linków wychodzących. Te linki – w przeciwieństwie do linków wewnętrznych – przekierowują użytkownika z jednej witryny na drugą. Dzielą się one na kilka rodzajów: dofollow, nofollow, sponsored oraz ugc.

Linki zewnętrzne są niezwykle ważne, jeśli chodzi o ranking w wyszukiwarkach takich jak Google. Zaliczają się do trzech najważniejszych sygnałów rankingowych. Pomagają budować autorytet domeny oraz wiarygodność docelowej strony, dzięki czemu usprawniają proces zdobywania wyższych pozycji.

Teraz znasz już definicję linków zewnętrznych oraz najważniejsze powody, dlaczego są tak ważne. Pora więc zabrać się do pracy i zacząć zdobywać nowe linki dla własnej domeny! Na koniec zapamiętaj, zgodnie z ogólną zasadą, im łatwiej jest uzyskać link, tym mniej będzie on wartościowy. Szukaj więc autorytatywnych miejsc cieszących się dużym zaufaniem.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!