Redirect 302 vs. 301 – czym się różnią przekierowania?

 

Przekierowanie 302 vs. 301

W jednym z naszych poradników obszernie opisaliśmy przekierowanie 301. Nie jest to jednak jedyny sposób na odesłanie odwiedzających na inną podstronę. Zależnie od tego, jaki mamy cel, możemy skorzystać z innych typów przekierowań. I choć na pierwszy rzut oka, nie różnią się one niczym pod względem użytkownika, wpływają różnie na wynik SEO strony. Jeśli nie znasz różnicy pomiędzy przekierowaniem 302, a 301, czytaj dalej!

przekierowanie 302 vs 301

 

W momencie, gdy użytkownik zostanie przeniesiony na inną podstronę za pomocą przekierowania, raczej nie zwróci uwagi na to, czy zastosowane zostało przekierowanie 302 czy 301. W przypadku wyszukiwarki sprawy mają się trochę inaczej.

W dzisiejszym poście pokrótce opiszemy powyższe kody HTTP, odpowiadając na pytania: co to jest przekierowanie 302 oraz jaka jest różnica pomiędzy kodem 302, a 301.

 

 

Co to przekierowanie 302?

Przekierowanie 302 to tymczasowe odesłanie użytkownika pod inny adres URL. Stary adres, będący podstroną odsyłająca, nie zostaje usunięty, przez co dalej widnieje w wyszukiwarce i nie traci swojej siły.

Kod HTTP 302 (redirect 302) słownie oznacza „Found” – strona została znaleziona, ale jest tymczasowo nieaktywna, przez co chwilowo przekierowuje na nowy adres URL.

 

 

Co to przekierowanie 301?

Przekierowanie 301 to stałe odesłanie odwiedzającego na nowy adres URL. Stary adres został usunięty na dobre, przez co znika z wyników wyszukiwarki przekazując całą siłę SEO na nową podstronę.

Kod HTTP 301 (redirect 301) słownie oznacza „Moved permanently” – strona została na stałe przeniesiona pod nowy adres URL.

 

 

301 vs. 302 – czym więc się różnią?

Znamy już definicję przekierowań i ich działania. Zarówno kod 301, jak i 302, przekierowuje odwiedzającego z jednego adresu na drugi. Gdzie w takim razie jest haczyk?

roznica - przekierowanie 302 i 301

 

Różnica dla użytkownika

Względem odwiedzającego, nie ma różnicy pomiędzy przekierowaniem 301 i 302. W obu przypadkach użytkownik jest przenoszony pod inny adres URL.

 

Różnica dla wyszukiwarki

Względem wyszukiwarki, przekierowanie 302 jest tymczasowe i nie przekazuje wartości SEO ze starego adresu (a), na nowy, tymczasowy adres (b). Adres (a) pozostaje na dotychczasowej pozycji w wyszukiwarce.

Przekierowanie 301 jest stałe i przekazuje prawie całą siłę SEO ze starego adresu (a), na nowy (b). Adres (a) znika z wyszukiwarki, a w jego miejsce pojawia się adres (b).

Warto wiedzieć: Sposób przekierowania jest ułatwieniem i wyznacznikiem dla crawlerów, ale to algorytm Google ‘mówi ostatnie słowo’. Może się zdarzyć, że wyszukiwarka stwierdzi, że zastosowane przekierowanie 302 powinno oznaczać 301, przez co zacznie wyświetlać nową wersję adresu.

 

 

Przykłady

Najczęściej stosowaną metodą przekierowania jest kod 301. Przekierowanie 302 na dzień dzisiejszy jest używane stosunkowo rzadko i pojawia się raczej w ekstremalnych przypadkach. Oto przykłady:

przyklad przekierowania 302

 

Przekierowanie 301: Poświęciliśmy kilka godzin na napisanie nowego artykułu, zoptymalizowaliśmy i doprowadziliśmy go do perfekcji. Kilka dni po opublikowaniu zorientowaliśmy się jednak, że zrobiliśmy literówkę w adresie URL. Zamiast /najlepszy-sok-agrestowy/, widzimy adres /najlepszy-sko-agrestowy/.

Szybko poprawiamy swój błąd. Możliwe, że już zdobyliśmy pierwsze pozycje w Google, albo że pozyskaliśmy kilka linków zewnętrznych. Aby przenieść dotychczasowy wynik SEO i uniknąć błędu 404, powinniśmy dodać przekierowanie 301 (przekierowując użytkownika z /najlepszy-sko-agrestowy/ na /najlepszy-sok-agrestowy/).

Dzięki temu z wyszukiwarki usuwamy adres URL z błędem i przenosimy 99% siły SEO na nowy adres /najlepszy-sok-agrestowy/.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

Przekierowanie 302: Wpadliśmy na genialny pomysł i postanowiliśmy przebudować naszą stronę główną. Pomimo, że moglibyśmy stworzyć stronę testową i na niej ‘eksperymentować’ ze zmianami (by później przenieść gotowe dzieło na główną domenę), wolimy, lub jesteśmy zmuszeni, zastosować przekierowanie.

By dać wyszukiwarce do zrozumienia, że przekierowanie jest tymczasowe i że niedługo wszystko wróci do normalnego stanu rzeczy, wybieramy przekierowanie 302 – odsyłając użytkowników z www.testowa.pl na www8.testowa.pl.

Dzięki temu nie zmieniamy i nie tracimy zdobytej pozycji dla standardowego adresu – pomimo przekierowania, w wyszukiwarce dalej wyświetla się www.testowa.pl.

 

 

Podsumowanie

Dla naszych odwiedzających wszystkie przekierowania działają tak samo. Odsyłają ich z jednej strony na drugą. Wyszukiwarka podchodzi do tego bardziej technicznie.

Kod 301 jest stałym przekierowaniem, przekazującym wartość starego adresu na nowy, kiedy kod 302 jest przejściowym przekierowaniem nie wpływającym na wyświetlanie poprzedniego adresu w wyszukiwarce.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!