Tagi UTM – jak dodać parametry śledzenia URL?

 

Tagi UTM

Czy zastanawiałeś się kiedyś, skąd pochodzi ruch w Twojej witrynie? A może zadawałeś sobie pytania, która kampania reklamowa sprawdza się najlepiej, lub z której strony pochodzi najwięcej zamówień? Jeśli o tym myślałeś, ale nic z tym nie zrobiłeś, dzisiaj możesz to zmienić. Ułatwieniem w śledzeniu wyników kampanii marketingowych są tagi UTM. Proste, niepozorne, ale bardzo pomocne.

tagi UTM

 

Jeśli Twoja firma ma witrynę internetową z zainstalowanym Google Analytics, możesz w prosty sposób zrozumieć, jak ludzie znajdują Twoje treści. Wystarczy, że w adresach URL dodasz parametry UTM. I uwaga… nie potrzebujesz do tego żadnego doświadczenia!

W dzisiejszym artykule opiszemy, co to UTM i jak je dodać w swoich kampaniach. Na końcu wspomnimy też o ciekawym narzędziu, które jeszcze bardziej nam to wszystko ułatwi.

 

Czym są parametry UTM?

Parametry UTM to pięć tagów, które można dodać na końcu adresu URL. Dzięki nim jesteśmy w stanie częściowo śledzić wyniki naszych reklam. Gdy użytkownik kliknie w link z tagiem UTM, oprogramowanie analityczne (np. Google Analytics), zapisuje jego pochodzenie. To z kolei umożliwia dalszą analizę i znalezienie odpowiedzi, w jaki sposób użytkownicy trafiają i korzystają z naszej strony.

co to parametr utm

 

Choć tagi UTM można umieścić w każdym linku, najczęściej stosuje się je w adresach związanych z działaniami marketingowymi lub promocyjnymi. Z ich pomocą otrzymujemy informacje o źródle wejść, a co za tym idzie – możemy w lepszy sposób określić, które kanały marketingowe sprawdzają się najlepiej.

Warto wiedzieć: Parametry UTM są również nazywane kodami UTM lub tagami śledzenia, ponieważ pomagają śledzić ruch w witrynie już od momentu kliknięcia w link na innej stronie.

 

Przykład URL z kodami UTM

Zanim przejdziemy do części tłumaczącej każdy z pięciu tagów UTM, spójrzmy na poniższy przykład:

przykladowy url z kodami utm

 

To fikcyjny przykład śledzenia kampanii promocyjnej. Wyobraźmy sobie, że chcemy rozpocząć reklamę w mediach społecznościowych (utm_medium=social), konkretniej na Facebooku (utm_source=facebook), w której udostępniamy promocję -50% (utm_campaign=promo50).

https://jchost.pl/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=promo50

Gdy ktoś kliknie w powyższy link, zostanie przekierowany na stronę główną (jchost.pl). Po kliknięciu, w narzędziu analitycznym, zobaczymy skąd pochodzi dane kliknięcie.

Zasada jest więc prosta: zaczynamy od linku, na który chcemy kierować, dodajemy symbol znaku zapytania (?), a następnie wstawiamy tagi UTM, oddzielając każdy z nich symbolem etki (&). I tyle!

 

 

Lista parametrów UTM – co można śledzić?

Tak jak wyżej wspomnieliśmy, UTM dzieli się na 5 tagów. Można by powiedzieć, że każda większa firma ma własny sposób na ich ustawienie. Im więcej kampanii reklamowych i źródeł, tym bardziej zaawansowany sposób śledzenia jest potrzebny. I warto tutaj dodać, że to, jak je ustawimy, nie ma większego znaczenia – ważne byśmy później się w tym wszystkim odnaleźli. A oto 5 tagów UTM, których możemy użyć:

 

1. Kampania (utm_campaign)

Tag śledzenia oparty na kampanii grupuje w analizie wszystkie kliknięcia z jednej kampanii. Poniższy kod UTM pomoże Ci przypisać ruch na stronie z linków w ramach promocji -50% (utm_campaign=promo50):

tag UTM_campaign

 

2. Źródło (utm_source)

Parametr URL oparty na źródle informuje, która witryna generuje ruch. Jeśli chcesz pogrupować cały ruch pochodzący z Twittera, możesz użyć poniższy tag UTM (utm_source=twitter):

tag UTM_source

 

3. Medium (utm_medium)

Tag medium pozwala lepiej grupować źródło pochodzenia (czyli medium, z którego ruch pochodzi). Poniższy kod pozwala lepiej śledzić ruch z innych domen i poleceń (utm_medium=referral):

tag UTM_medium

 

Możemy dodać nowe kanały, ale możemy też skorzystać ze standardowych mediów w Google Analytics. Są nimi:

  • Organic search – ruch z wyszukiwarki
  • Direct – bezpośrednie wejścia
  • Social – wejścia z mediów społecznościowych
  • Referral – ruch z innych domen
  • Other – ruch bez ustawionego medium

 

4. Treść (utm_content)

Typ śledzenia treści jest używany do monitorowania określonych części kampanii, które pochodzą z tego samego miejsca docelowego (to samo źródło lub medium). Najczęściej jest używany w śledzeniu kampanii PPC, które korzystają z kilku elementów/treści w jednej domenie, np. 2 różne bannery (utm_content=banner_720 lub utm_content=banner_100):

tag UTM_content

 

5. Słowo kluczowe (utm_term)

Parametr UTM_term pozwala śledzić płatne wyniki wyszukiwania oparte na słowach kluczowych. Jeśli uruchomiliśmy kampanię Google Ads, która kieruje na słowo kluczowe „reklama internetowa”, możemy zastosować następujący kod (utm_term=reklama+internetowa):

tag UTM_term

 

 

Warto wiedzieć: Kombinacja parametrów UTM może być dowolna. Nie ma wymogu ustawiania wszystkich z nich. Warto jednak zastosować się do minimum, tj. kampania + źródło + medium, by później nie pogubić się w zebranych danych.

 

 

Generator UTM oraz Google Analytics

Tworząc parametry UTM nie musimy robić wszystkiego ręcznie. Istnieje pewne przydatne narzędzie, które pozwala nam w jeszcze prostszy sposób skonfigurować śledzenie kampanii. Jest nim Campaign URL Builder.

generator tagów UTM

 

Wystarczy, że odwiedzimy powyższą stronę, wypełnimy pola kodów UTM, a następnie skopiujemy wygenerowany link.

By później mieć wgląd w zebrane statystyki, musimy zalogować się na konto Google Analytics i przejść do zakładki Pozyskiwanie > Przegląd.

parametry utm w google analytics

 

Jeśli prowadzisz stronę WP i nie dodałeś na niej jeszcze kodu Google Analytics, zapraszamy Cię do naszego poradnika – instalacja Google Analytics na WordPress.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

Podsumowanie

To wszystko! Od teraz możesz w mgnieniu oka skonfigurować śledzenie adresów URL z pomocą poznanych dzisiaj tagów UTM. Dzięki nim, za kilka tygodni będziesz mógł przeanalizować, co się sprawdza, a co nie, na podstawie zebranych danych.

Mamy nadzieję, że poznanie powyższych parametrów pozwoli Ci lepiej zrozumieć Twój marketingowy wysiłek.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!