Struktura strony internetowej – jak poprawnie stworzyć (porady)

 

Struktura strony internetowej

Im lepsza struktura witryny, tym większa szansa na wyższe pozycje w wyszukiwarce. I choć możesz o tym nie wiedzieć, każda strona internetowa posiada ‘jakąś’ strukturę. W jednej witrynie jest to starannie przygotowany plan (rygorystycznie przygotowana struktura), w innej w ogóle nieprzemyślana kompozycja (niezorganizowany zbiór podstron).

struktura strony internetowej

 

Analizując witryny internetowe, można dojść do wniosku, że jest naprawdę sporo administratorów i projektantów stron, którzy nie przykładają do tego większej wagi. A to właśnie struktura strony jest jest jedną z podstaw udanej strategii SEO, która w późniejszym okresie czasu prowadzi do osiągnięcia pierwszych pozycji w Google.

W tym artykule odpowiemy na pytanie „o co w tym wszystkim chodzi” – tj. czym jest struktura strony internetowej i dlaczego ma znaczenie. Podrzucimy też kilka porad o tym, jak ją poprawnie stworzyć lub ulepszyć.

Teoretycznie rzecz biorąc, ten poradnik powinien umożliwić Ci przygotowanie przyszłej lub poprawienie aktualnej struktury jeszcze dziś!

 

 

Co to jest struktura witryny?

Struktura strony odnosi się do sposobu organizacji zawartości witryny internetowej. Dotyczy tego, w jaki sposób zawartość strony jest grupowana/łączona i prezentowana użytkownikom oraz robotom.

co to struktura witryny

 

Mówiąc prostym językiem, struktura witryny pozwala zrozumieć, zarówno wyszukiwarkom, jak i odwiedzającym, w jaki sposób poszczególne podstrony są ze sobą powiązane. Dobrze przemyślana, pomaga robotom indeksującym w szybszym i łatwiejszym znalezieniu całej zawartości witryny, a użytkownikom w skuteczniejszym przewidywaniu, gdzie znajduje się ‘coś’, czego szukają (szczególnie, w przypadku obszernych stron internetowych).

Warto wiedzieć: Jeżeli sposób organizacji witryny wprowadza użytkowników w błąd, ponieważ jest nielogiczny i nieprzewidywalny, odwiedzający będą sfrustrowani trudnościami w poruszaniu się i zrozumieniu tego, co możesz im zaoferować. To oznacza, że nieprzemyślana struktura witryny prowadzi do zmniejszenia ilości konwersji i/lub zwiększenia współczynnika odrzuceń.

 

 

Co w praktyce oznacza struktura strony?

Struktura to innymi słowy hierarchia Twojej witryny internetowej. Jest ona równocześnie jej nawigacją, tj. znajduje swój początek w menu na górze strony.

Struktura strony internetowej opiera się na kategoryzacji i dzieli na:

  • Kategorie: Główne i najważniejsze podstrony w witrynie, na których zależy nam najbardziej. Powinny być one zawsze obecne w menu.
  • Podkategorie: Pozostałe podstrony odnoszące się do głównych podstron. Te mniej ważne lub głęboko usytuowane nie muszą znajdywać się w menu – mogą być za to dodane np. w footerze strony.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

4 porady przy tworzeniu struktury

Wiesz już, że każda strona posiada jakąś strukturę. To oznacza, że jej przygotowanie dotyczy każdego administratora – również Ciebie. Jak się za to zabrać? Skorzystaj z naszych 4 porady, o czym powinieneś pamiętać, aby stworzyć poprawną strukturę witryny. 

 

1. Zaplanuj, zanim zaczniesz tworzyć

Ten punkt można by wprowadzić w każdym poradniku – niezależnie od tego, czego dotyczy. W przypadku tworzenia struktury witryny, jest on jednak podwójnie ważny. Źle zaplanowana struktura to po prostu strata czasu – zarówno dla Ciebie, ponieważ późniejsze zmiany mogą być nieco problematyczne, jak i wyszukiwarki, ponieważ dłużej zajmie jej pełne zaindeksowanie witryny.

plan struktury strony internetowej

 

Chodzi oto, abyś rozsądnie zaplanował hierarchię strony (czyli po prostu uporządkował zawartość, którą będziesz chcesz przedstawić), zanim zaczniesz wdrażać ją w swojej witrynie. Możesz to zrobić na kartce papieru, w Excelu czy nawet Windowsowym notatniku.

Jeżeli stworzyłeś już strukturę, ale chcesz ją teraz zmienić – co wiąże się z edycją adresów URL – pamiętaj o zastosowaniu przekierowania 301, aby nie stracić dotychczasowych efektów.

 

2. Myśl logicznie, ale nie komplikuj

Tak jak już wspomnieliśmy, witryna musi być łatwa w zrozumieniu. Żeby to osiągnąć, jej podstawa (struktura) też musi taka być. Twórz logicznie, ale nie nadużywaj swojej kreatywności, aby nie komplikować całego procesu.

logiczna struktura strony

 

Wszystko, czego chcesz, to prostota! Coś, co sam stworzysz, zawsze będzie dla Ciebie zrozumiałe. Pytaniem jest, czy dla gościa, który jest u Ciebie po raz pierwszy, też tak będzie?

Skup się na tym, aby każda główna kategoria była łatwa w zrozumieniu, unikalna i poruszała odrębny temat. Natomiast każda podkategoria powinna w jakimś stopniu (mniejszym lub większym) odnosić się do głównej kategorii, w której się znajduje.

 

3. Zrównoważ i przemyśl ilość kategorii i podkategorii

Jeżeli nie jesteś właścicielem Allegro lub dużego sklepu internetowego, nie chcesz mieć na swojej stronie kilkunastu lub kilkudziesięciu głównych kategorii. Z reguły powinno ich być maksymalnie kilka.

struktura - kategorie i podkategorie

 

Co więcej, postaraj się zrównoważyć ilość podkategorii, tzn. utrzymaj zbliżoną ilość podstron w każdej z głównych kategorii. Trzymaj się tego, jeżeli chcesz zachować równowagę w witrynie i zdobywać wysokie pozycje w całym obrębie strony.

Warto wiedzieć: Niezrównoważona kategoryzacja ma swoje plusy i jest stosowana na większości stron. Jeśli posiadasz jeden główny produkt (kategorię/podstronę), możesz chcieć dodać do niego więcej podkategorii, nijeżeli w pozostałych. Dzięki temu, możliwym scenariuszem jest prioretyzacja głównej usługi w wyszukiwarce (wyższe pozycje) i jednoczesne ‘zmniejsze wagi’ pozostałych usług.

 

4. Nie chowaj ważnych podstron głęboko w strukturze

Warto raz jeszcze zaznaczyć, że hierarchia witryny jest jednocześnie strukturą nawigacji na Twojej stronie. Upewnij się, że szczególnie ważne podstrony nie są umiejscowione zbyt głęboko w tej strukturze.

tworzenie struktury strony

 

Powinieneś też pamiętać, że na niedużej stronie internetowej lepiej jest zachować ‘płytką strukturę’, która nie wymaga więcej niż 3 kliknięć, aby dotrzeć do najdalszej podkategorii. Jeśli odwiedzający będzie musiał przeszukiwać całą witrynę i przeklikać ją kilkanaście razy, by odnaleźć bardzo kluczowy aspekt, może się szybko zniechęcić i odpuścić.

 

Podsumowanie

Struktura witryny jest jedną z najważniejszych, ale równocześnie najczęściej pomijanych rzeczy, jeśli chodzi o optymalizację SEO. Gdy hierarchia będzie przemyślana i stworzona pod wygodę użytkowników, automatycznie odczujemy pozytywne efekty względem pozycjonowania.

Aby stworzyć wspaniałą strukturę, musimy się przyłożyć i starannie ją przygotować jeszcze przed projektowaniem samej witryny. Choć sam proces jest nieco skomplikowany, najważniejsze by sama struktura była niesamowicie prosta i równocześnie logiczna.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!