Szybkość strony ma wpływ na sprzedaż online i konwersje

 

 

Szybsza strona zwiększa sprzedaż online

Szybkość witryny wpływa na sprzedaż online – jest to fakt, który nie powinien budzić u nikogo wątpliwości. W rzeczywistości jednak, niewielu właścicieli sklepów internetowych zdaje sobie sprawę z tego, o jak dużym ‘wpływie’ mówimy. Z kolei specjaliści od marketingu koncentrują się na treści, estetyce, płatnych wynikach wyszukiwania i innych, przymykając często oko na niemniej ważny aspekt, czyli właśnie czas ładowania się strony.

O tym dlaczego powinieneś zareagować, gdy Twoja witryna wolno się ładuje, i o tym jaki wpływ ma szybkość strony na przychody w internecie, odpowiemy w tym artykule.

 

Według badań przeprowadzonych przez Akamai i Gomez.com, 47% użytkowników internetu oczekuje, że strona załaduję się w przeciągu 2 sekund, z czego 40% najprawdopodbniej opuści Twoją stronę, jeśli nie zostanie ona załadowana w ciągu 3,5 sekund.

Co więcej, blisko 80% kupujących w internecie, które spotkały się z dużymi problemami z wydajnością danej strony, twierdzi że niechętnie (lub w ogóle) na nią wróci, a około 44% z nich wspomni swojemu znajomemu/znajomej o słabym doświadczeniu przy zakupach. Oznacza to, że tracisz nie tylko konwersje od osób obecnych w Twoim sklepie internetowym, ale również innych potencjalnych klientów w przyszłości!

Czas ładowania się witryny, a konwersje

Głównym powodem, dlaczego szybkość witryny bezpośrednio wpływa na sprzedaż online, jest zniechęcenie użytkowników, występujące gdy muszą za długo czekać na pojawienie się contentu. Sposobem na monitorowanie sprzedaży w internecie jest m.in. współczynnik konwersji – wylicza się go, dzieląc liczbę konwersji przez całkowitą liczbę kliknięć/wyświetleń (przykład: pozyskując 3 klientów z kampanii, w której liczba kliknięć wyniosła 100, współczynnik konwersji wynosi 3%).

Oprócz suchych badań, warto spojrzeć na wyniki w praktyce. W eksperymencie, który odbył się w 2009 roku, Amazon wykazał, że każde 0,1 sek opóźnienia w działaniu ich strony internetowej, powoduje 1% spadek sprzedaży. To oznacza, że każda 1 sekunda opóźnienia kosztuje Amazon „jedyne” 10% przychodów!

To, o czym poinformował Amazon, było potwierdzeniem innego eksperymentu wykonanego 3 lata wcześniej przez Google. Ówczesna wiceprezes Google – Marissa Mayer – zapytała internautów oto, ile wyników wyszukiwań chcieliby zobaczyć na jednej stronie, 10 czy 30? Duża część zapytanych zagłosowała za drugą opcją i tym samym liczba wyników wyszukiwań została zwiększona z 10 do 30 wierszy dla niektórych sekcji wyszukiwania. W trakcie trwania eksperymentu, odnotowano stratę aktywności na poziomie 20%! Po przetestowaniu różnic obciążenia, Google stwierdziło, że ich strony ładowały się tylko o 0,5 sekundy (!) wolniej.

czas ladowania strony a konwersje

 

Jeśli pół sekundy znaczy w internecie tak wiele, pomyśl o dodatkowych zyskach, które sam mogłbyś odnotować przyśpieszając swoją własną stronę internetową o 2 czy 3 sekundy – w szczególności jeśli potrzebuje ona aktualnie więcej niż 5 sek na pełne załadowanie się. Można by powiedzieć, że „czas na wagę złota” nabiera tutaj nowego znaczenia.

Ale zaraz, zaraz… te eksperymenty odbywały się wiele lat temu. Czy po kilku latach coś się zmieniło? Niewiele. Zarówno we wspomnianych, jak i w najnowszych badaniach, widoczna jest znacząca korelacja pomiędzy szybkością witryny, a ruchem/sprzedażą online. Według ‘świeższych’ badań Walmarta, każda sekunda poprawy ładowania się strony internetowej, zwiększyłaby współczynnik konwersji nawet o 2%. Wzór ten działa w dwie strony i został wykazany również przez (nieistniejąca już) organizację Tagman, gdzie stwierdzono, że dla statystycznego, średniego sklepu internetowego, 1 sekunda opóźnienia może spowodować nawet 7% spadek przychodów online.

 

Wolne strony tracą w rankingu Google

Wpływ szybkości strony na SEO

Gdy mowa o zyskach ze sprzedaży w internecie, nie można pominąć faktu o tym, że czas wczytywania się stron jest brany pod uwagę przez Google przy ustalaniu swoich rankingów. Nie jest to żaden ‘gorący news’, ponieważ już w 2010 roku, powyższy gigant informatyczy oficjalnie ogłosił, iż prędkość witryny zostanie uwzględniona jako nowy element w algorytmie Google. Wyszukiwarki po prostu lubią szybko ładujące się strony, jako że zwiększają one wygodę użytkowników oraz obniżają koszty operacyjne. Kolejną zaletą takich witryn jest możliwość skuteczniejszego indeksowania podstron, co jest szczególnie korzystne w przypadku dużych stron internetowych.

Wpływ szybkości strony na SEM

W oparciu o te informacje oczywistym jest, że posiadanie szybkiej strony poprawia jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że ta reguła dotyczy również Google Adwords! Nieuwzględnienie tego faktu może znacząco wpłynąć na współczynnik konwersji i ogólny wynik kampanii.

wplyw szybkosci strony na seo i sem

 

Najlepsze sposoby na przyśpieszenie witryny

Wybierz sprawdzony hosting

Tak naprawdę wszystko rozpoczyna się od dobrania odpowiedniego hostingu. Nieważne jak dobrze dana strona internetowa jest zoptymalizowana i jak wiele czasu i pieniędzy zostało na to poświęcone – jeśli serwer jest wolny, strona też będzie. Problemy wydajnościowe są bardzo częstym zjawiskiem (szczególnie na polskim rynku firm hostingowych), dlatego nie wybieraj pierwszego lepszego hostingodawcy! Poświęcenie czasu na początku, na znalezienie sprawdzonego hostingu, jest oszczędnością czasu w przyszłości.

Jak się do tego zabrać, wiedząc że wybór szybkiego hostingu daje przewagę na starcie? Zacznij od sprawdzenia, czy dany hosting działa na dyskach SSD, co jest podstawą dla każdej liczącej się strony internetowej w ostatnich latach. Jako że internet opiera się na skryptowym języku programowania PHP, sprawdź czy czy na danym hostingu zainstalowana jest najnowsza wersja powyższego języka, PHP 7.2, o której możesz przeczytać tutaj. Co więcej, poszukuj implementacji, takich jak możliwość połączenia przez HTTP/2 czy protokół następnej-generacji QUIC stworzony przez Google. Ostatnim krokiem przed podjęciem decyzji powinno być sprawdzenie opinii o danej firmie – w ten sposób dowiesz się, czy jest ona rzetelna, czy znalezione informacje są prawdziwe i czy możesz liczyć na szybką pomoc w razie problemów.

Używaj kompresji GZIP

Kompresja Gzip jest jedną z najpopularniejszych metod kompresji plików HTML i CSS po stronie serwera. Jej użycie pozwala zmniejszyć, a tym samym zaoszczędzić, od 40 do nawet 80% oryginalnego rozmiaru pliku, dzięki czemu witryna internetowa potrzebuje mniej czasu na załadowanie się i zużywa mniej transferu.

Optymalizuj, optymalizuj, optymalizuj

Wagę swojej strony możesz zmniejszyć na wiele sposobów – z reguły mówi się wtedy o jej optymalizacji. Oprócz kompresji GZIP, warto dodatkowo uszczuplić kod sam w sobie, czyli wykonać tzw. minifikację, zarówno dla plików HTML i CSS, jak i plików JS. Oprócz tego, jednym z najlepszych sposobów na przyśpieszenie strony jest optymalizacja zdjęć, która bez problemu pozwala zaoszczędzić 50% wagi zdjęć, bez naruszania ich jakości. Jeżeli jesteś klientem JCHost.pl i posiadasz pakiet hostingowy LiteSpeed, możesz wykonać pełną optymalizację zdjęć jednym kliknięciem!

W momencie gdy Twoja strona oparta jest o systemy zarządzania treścią, typu Wordpress czy Joomla, albo platformy ecommerce, typu Magento czy PrestaShop, powinieneś pamiętać o tym, że działa ona dzięki bazie danych. Wraz z upływem czasu, aktualizacjami i wdrażanymi zmianami, baza danych powiększa się, dlatego też trzeba ją na bieżąco czyścić i kontrolować. Tak jak w przypadku optymalizacji zdjęć, klienci JCHost.pl mogą wykonać kompleksową optymalizację bazy danych jednym kliknięciem.

przyspieszenie strony to wiecej konwersji

 

Korzystaj z pamięci podręcznej cache

Kolejnym świetnym sposobem na skrócenie czasu ładowania jest korzystanie z buforowania przeglądarek, czyli innymi słowy pamięci podręcznej, która może sprawić, że strona będzie ładować się wręcz natychmiastowo. Dzięki temu rozwiązaniu, serwer nie musi przesyłać wszystkich elementów witryny za każdym razem, gdy użytkownik ją odwiedza, ponieważ część z nich jest zapisana w pamięci podręcznej. Najszybszym dostępnym systemem odpowiadającym za cache’owanie jest LiteSpeed Cache, który został dokładnie opisany tutaj.

Rozważ użycie CDN

CDN jest siecią dostarczania treści, rozproszoną po całym świecie i używaną w celu wydajniejszego udostępniania zawartości. System ten, w zależności od lokalizacji użytkownika, wybiera serwer z najszybszym czasem odpowiedzi, tym samym dostarczając content tak szybko, jak to tylko możliwe. Jeżeli Twoja strona jest odwiedzana przez internautów z wielu krajów, użycie CDN może okazać się kluczowe.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

Podsumowanie

O szybkości witryn www można by pisać w nieskończoność, ale wnioski szybko nasuwają się same. Czas ładowania się strony internetowej może mieć ogromny wpływ na konwersje, a co za tym idzie, realizowane przez Ciebie zyski online.

Jedna sekunda straty może Cię kosztować nawet do 10% obrotu. W drugą stronę natomiast, poprawa o jedną sekundę może potencjalnie zwiększyć liczbę konwersji o 2%. To sprawia, że monitorowanie oraz aktywne optymalizowanie wydajności witryny jest ważniejsze, niż wielu osobom się wydaje.

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!