TLD (top-level-domain) – definicja, lista, wpływ na SEO

 

TLD (top-level-domain)

Historia Internetu jest bezpośrednio powiązana z domenami. Powstały one w latach 60. ubiegłego wieku dzięki ARPANET – sieci opartej na protokole TCP/IP, która była inicjatywą Departamentu Obrony USA (Pentagonu). Mimo że już w tamtych czasach komputery mogły się ze sobą komunikować i łączyć, nie było możliwym, aby ludzie zapamiętywali IP każdego z nich. Tak właśnie narodziły się TLD, czyli domeny najwyższego poziomu (z ang. top-level-domain).

TLD - top-level-domain

 

Chociaż historia ARPANET, domen oraz ogólnie Internetu jest naprawdę rozległa, jego komercjalizacja nastąpiła dopiero w latach 90. Wtedy też został otwarty zupełnie nowy, innowacyjny obszar biznesowy dla firm i organizacji.

Do 2013 roku istniały tylko 22 domeny TLD, co oznaczało ostrą konkurencję i wygórowane ceny popularnych adresów internetowych. Dlaczego? Większość z nich była po prostu zajęta, co w ciągu następnych dekach sprawiłoby, że w Internecie dosłownie zaczęło by brakować miejsca.

Ale wróćmy do początku… w dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej domenom najwyższego poziomu. Opiszemy, co to jest TLD, jakie rozszerzenia są aktualnie dostępne oraz obalimy kilka mitów związanych m.in. z pozycjonowaniem stron.

 

 

Definicja: co to jest TLD?

TLD (top-level-domain) to ostatni segment nazwy domeny, czyli element znajdujący się po ostatniej kropce. Określa on obszar działalności (np. .org) lub obszar geograficzny (np. .pl) związanej z nią strony internetowej. Najpopularniejszym TLD jest bezapelacyjnie rozszerzenie .com.

co to jest TLD

 

TLD służy jako natychmiastowy sposób na zrozumienie, o czym jest lub w jaki obszar celuje dana strona internetowa. Na przykład wyświetlenie adresu .gov od razu poinformuje nas, że materiał w tej witrynie jest skoncentrowany wokół organizacji rządowej.

Aspekty związane z nazwami domen, zwłaszcza TLD, są koordynowane przez ICANN (Internet Corporation for Assorted Names and Numbers). Nadzoruje on wszystkie typy domen najwyższego poziomu, zależnie od tego, z czym dana witryna jest powiązania.

Warto wiedzieć: Top-level-domain w wolnym tłumaczeniu oznacza ‘domenę najwyższego poziomu’. Jako że znajduje się na samym końcu adresu, jest również nazywany sufiksem, rozszerzeniem lub końcówką domeny.

 

 

 

Lista: jakie końcówki domen są dostępne?

Tak jak wspomnieliśmy na początku artykułu, do roku 2013 istniało zaledwie 22 rozszerzeń domen i wiele z nich najprawdopodobniej już wcześniej widziałeś.

domeny - lista TLD

 

Aktualnie domen najwyższego poziomu są tysiące – niektóre są dostępne do rejestracji bez restrykcji dla każdej osoby lub firmy, kiedy inne wymagają spełnienia określonych kryteriów. Pełna lista TLD jest dostępna tutaj.

TLD są podzielone na grupy:

 

Ogólne domeny najwyższego poziomu (gTLD)

Ogólne domeny najwyższego poziomu to jednocześnie najstarsze i najpopularniejsze nazwy domen jakie w ogóle istnieją. Ich rejestracja jest dostępna dla każdej osoby i firmy:

  • .com (komercyjna)
  • .info (informacyjna)
  • .biz (biznesowa)
  • .org (organizacja)
  • .net (sieć)
  • .name (nazwa/imię)

 

Sponsorowane domeny najwyższego poziomu (sTLD)

Sponsorowane domeny najwyższego poziomu to coś w rodzaju gTLD, z tym zastrzeżeniem, że są one obsługiwane przez organizacje prywatne. Użytkownicy, którzy chcą zarejestrować daną domene (w większości przypadków) muszą przestrzegać określonych zasad:

  • .edu (edukacja – zastrzeżone tylko dla placówek edukacyjnych)
  • .gov (rząd – zastrzeżone tylko dla rządu USA)
  • .mil (wojsko – zastrzeżone tylko dla wojska USA)
  • .jobs (zatrudnienie – zastrzeżone tylko dla organizacji zatrudnienia)
  • .dev (developerzy – brak ograniczeń, właścicelem jest Google)

 

Domeny najwyższego poziomu z kodem kraju (ccTLD)

Domeny najwyższego poziomu z kodem kraju identyfikują określone państwo i są oparte na dwuliterowym kodzie ISO danego kraju. Rejestracja takiej domeny wymaga posiadania rzeczywistego adresu w danym obszarze:

  • .pl (Polska)
  • .fr (Francja)
  • .de (Niemcy)
  • .nl (Holandia)
  • .us (USA)
  • .ru (Rosja)
  • .jp (Japonia)

 

Domena najwyższego poziomu infrastruktury (ARPA)

Jedyną dostępna domeną najwyższego poziomu infrastruktury jest .arpa. W wolnym tłumaczeniu oznacza ona ‘obszar parametru adresów i routingu’ i jest zarezerwowana przez IANA na życzenie IETF. Służy wyłącznie w celach związanych z infrastrukturą sieci, jak np. rozpoznawanie nazwy hosta z danego adresu IP.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

 

Wpływ SEO: czy końcówka domeny wpływa na pozycjonowanie?

Temat znaczenia nazwy oraz rozszerzenia domeny na optymalizację pod względem wyszukiwarek (SEO) lub ogólne pozycjonowanie jest dość trudny. Dlatego też nie będziemy go komplikować i w dość prostych słowach odpowiemy na pytanie, czy końcówka domeny ma wpływ na SEO.

W skrócie: Samo TLD nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie. Ma natomiast wpływ na klikalność, co z kolei oznacza, że pośrednio może wpływać na nasze rankingi.

 

Już w 2015 roku Google potwierdziło, że ani ogólne, ani alternatywne TLD nie wpływają bezpośrednio na ranking w wyszukiwarce. Jest jednak jedno „ale”. Końcówka domeny może wpłynąć na postrzeganie marki przez odbiorców – w ten sposób wpływając na współczynnik klikalności i (co za tym idzie) niższe pozycje.

domena TLD - seo

 

Innymi słowy, pomimo iż sam wybór niestandardowej domeny nie sprawi, że będziemy wyżej lub niżej w rankingu, użytkownicy, którzy pierwszy raz widzą dane rozszerzenie, mogą przeskoczyć naszą stronę, tym samym dając sygnał wyszukiwarce, że ta witryna może nie być zaufana.

Dlatego też większość ekspertów zaleca korzystanie z najpopularniejszych TLD: w przypadku stron międzynarodowych – .com – a w przypadku stron skierowanych na polski rynek – .pl.

Oczywiście istnieją wyjątki od reguły. Niektóre alternatywne rozszerzenia domen mogą uczynić Twoją stronę bardziej profesjonalną. W przypadku startupów będzie to np. .io, a stron związanych z technologią – .tech.

 

 

Podsumowanie

TLD, czyli domena najwyższego poziomu, jest ostatnim elementem nazwy domeny, który pomaga w określeniu obszaru działalności lub obszaru geograficznego Twojej witryny.

Domeny najwyższego poziomu dzielą się na 4 kategorie sklasyfikowane przez ICANN: gTLD, sTLD, ccTLD oraz ARPA. Zrozumienie ich znaczenia jest ważne, abyś mógł wybrać najbardziej odpowiedni dla swojej domeny.

Chociaż końcówka domeny nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ma wpływ na klikalność, przez co strony korzystające z alternatywnych rozszerzeń mogą znaleźć się niżej w rankingu – istnieją jednak wyjątki od reguły.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!