Search intent – poradnik (2023)
Search intent
Trudno jest podkreślić, jak ważna jest koncepcja search intent (po polsku: intencja wyszukiwania) w SEO. Raczej nie przesadzimy pisząc, że aby w ogóle móc myśleć o wysokiej pozycji w wyszukiwarce, musisz najpierw zrozumieć omawianą intencję, a następnie dopasować do niej swoją stronę lub artykuł. Od tego wszystko się zaczyna!
Jeszcze nie tak dawno temu wyszukiwarka Google polegała w dużej mierze na meta danych, natężeniu słów kluczowych i liczbie linków zwrotnych w celu ustalania rankingów. Nie koncentrowała się jednak na tym, co najważniejsze – użytkowniku.
Na przestrzeni ostatnich lat wiele się jednak zmieniło. Już jakiś czas temu wyszukiwarki stały się wyrafinowaną usługą zaprojektowaną w celu promowania treści, która spełnia potrzeby i odnosi się do intencji użytkownika.
Możesz stworzyć naprawdę dobry, merytoryczny i niesamowicie długi artykuł, który zdobędzie masę linków. Nie zdobędzie on jednak wysokich pozycji, jeśli nie będzie odpowiadał na intencję wyszukiwania.
Dzisiaj opowiemy nieco więcej na ten temat. Na początku dowiesz się, co to jest search intent oraz jakie są jego rodzaje. Na końcu poznasz natomiast kilka ważnych porad, które podpowiedzą Ci, jak optymalizować stronę pod omawianą intencję użytkownika.
Co to jest search intent?
Search intent, czasami nazywany również user intent, to termin używany do opisania powodu, dla którego użytkownik przeprowadza określone wyszukanie. Niezależnie od tego, co jest wyszukiwane, zawsze będzie stał za tym jakiś powód i konkretny cel, jaki użytkownik chce osiągnąć.
Każdy, kto korzysta z wyszukiwarki, chce znaleźć to, czego szuka. Nie każde wyszukanie jest jednak jednakowe i nie każde ma ten sam cel.
Oto przykładowe pytania pomagające zrozumieć search intent:
- Czy Internauta szuka odpowiedzi na swoje pytanie?
- Czy Internauta chce trafić na stronę jakiejś firmy?
- Czy Internauta szuka sklepów oferujących konkretny produkt?
Przez lata Google ciężko pracowało nad ulepszeniem swojego algorytmu, aby być w stanie wyświetlać bardziej dopasowane wyniki wyszukiwania. Dzięki wielu aktualizacjom, udało się! Dzisiaj algorytm jest w stanie interpretować zamiar wyszukiwania i wyświetlać wyniki spełniające jego cel.
Jeśli jako właściciel strony czy bloga nie zrozumiesz całej idei search intent, stracisz dużo czasu i nie odnotujesz zadowalających wyników pod względem SEO.
Warto wiedzieć: Synonimem search intent jest user intent. W Polsce używa się następujących tłumaczeń: intencja wyszukania, intencja użytkownika i zamiar wyszukiwania.
Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.
Jakie są rodzaje search intent w SEO?
Ludzie szukają, przetwarzają i wykorzystują informacje zdobyte w wynikach wyszukiwania w różny sposób w zależności od ich ostatecznego celu. Dlatego też zrozumienie ich intencji i dopasowanie swojej strony jest kluczowe w SEO.
Abyś mógł rozpocząć optymalizację, najpierw musisz poznać, jakie są rodzaje intencji użytkownika. Chociaż każde zapytanie jest inne i ma swój własny, unikalny powód, istnieje kilka podstawowych sposobów grupowania intencji.
Oto 4 rodzaje search intent:
Intencja informacyjna
Intencja informacyjna (z ang. informational intent) jest najpowszechniejszą intencją w wyszukiwarce. Zdecydowaną większość wyszukiwań przeprowadzają osoby szukające informacji. Mogą to być pytania związane z pogodą, przepisami kulinarnymi czy informacjami na temat SEO.
Oto przykładowe wyszukania informacyjne:
- „Jak zrobić chipsy domowej roboty?”
- „Mecze reprezentacji polski”
- „Co to jest meta description?”
- „Kim Dzong Un”
Warto wiedzieć: Powiązanymi słowami w intencji informacyjnej są m.in.: ‘jak’, ‘co’, ‘gdzie’, ‘kto’, ‘porady’, ‘nauka’, ‘przykłady’, …
Intencja nawigacyjna
Intencja nawigacyjna (z ang. navigational intent) dotyczy konkretnego celu, o którym użytkownik już wie. Osoby z tym zamiarem wyszukania chcą odwiedzić daną stronę internetową. Wykorzystują do tego wyszukiwarkę, ponieważ np. chcą zaoszczędzić czas lub nie są pewni dokładnego adres URL.
Oto przykładowe wyszukania nawigacyjne:
- „Millennium”
- „Google Search Console”
- „Poradnik o search intent JCHost”
- „Logowanie Twitter”
Warto wiedzieć: Powiązanymi frazami w intencji nawigacyjnej są m.in.: marka, adres witryny, nazwa produktu/usługi, …
Intencja handlowa/komercyjna
Intencja handlowa/komercyjna (z ang. commercial intent) to intencja następująca często po intencji informacyjnej i przed intencją transakcyjną. Dotyczy Internautów szukających określonego produktu, którzy nie podjęli jeszcze ostatecznej decyzji. Mogą to być recenzje, porównania czy rankingi.
Oto przykładowe wyszukania handlowe/komercyjne:
- „Jaki hosting wybrać?”
- „Najlepsza restauracja w Warszawie”
- „Ranking firm OC/AC”
- „Najsmaczniejsza czekolada”
Warto wiedzieć: Powiązanymi słowami w intencji handlowej są m.in.: ‘recenzja’, ‘ranking’, ‘jakie’, ‘porównanie’, ‘najlepszy’, …
Intencja transakcyjna
Intencja transakcyjna (z ang. transactional intent) jest intencją generującą oczywiście największe zyski. Użytkownicy z tym zamiarem wiedzą już wystarczająco dużo na temat danego produktu/usługi i chcą go kupić. Teraz szukają jedynie miejsca, w którym powinni to zrobić.
Oto przykładowe wyszukania transakcyjne:
- „Procesor AMD Ryzen 7 3700X”
- „Kupno Audi A3 Gdańsk”
- „Hosting SSD”
- „Tani iPhone X”
Warto wiedzieć: Powiązanymi słowami w intencji informacyjnej są m.in.: ‘kup’, ‘zamówienie’, ‘[miasto]’, ‘cena’, ‘tanio’, …
Jak zoptymalizować stronę pod search intent?
Wygrana z konkurencją w wyszukiwarce jest słodka. Aby było to jednak możliwe, musisz nie tylko stworzyć naprawdę konkurencyjną treść i zdobyć autorytet, ale też trafić w pytanie i dopasować się do celu użytkownika lepiej niż inni.
Określenie i optymalizacja strony pod kątem search intent może wydawać się trudna. W praktyce wcale nie jest aż tak skomplikowana i sprowadza się do kilku naprawdę prostych kroków.
Oto 5 kroków, jak wykonać optymalizację search intent:
1. Wybierz istniejącą lub stwórz nową stronę
Wszystko rozpoczyna się od wyboru. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy chcesz zoptymalizować istniejącą stronę lub artykuł czy może stworzyć coś nowego. Jeśli wybierzesz pierwszą opcję, postaraj się znaleźć stronę, która pomimo dobrej optymalizacji SEO i wysokiej jakości treści, nie znalazła się w TOP10.
2. Zbadaj frazę w wyszukiwarce
Teraz, gdy wybrałeś już stronę (lub temat), wpisz jej główną frazę w wyszukiwarce i przeanalizuj, jakie tytuły mają witryny znajdujące się na pierwszych 10 pozycjach. Powinieneś zobaczyć pewien schemat, który podpowie Ci, jaką intencję mają Internauci: informacyjną, nawigacyjną, handlową lub transakcyjną.
Zadaj sobie te pytania:
- Czy użytkownik szuka informacji (np. „Czy potrzebuje hostingu?”)?
- Czy użytkownik wykonuje rozeznanie nt. produktu/usługi (np. „Jaki hosting wybrać?”)?
- Czy użytkownik chce dokonać zakupu (np. „Hosting Magento”)?
- Czy użytkownik chce trafić na daną stronę (np. „JCHost”)?
3. Otwórz pierwsze 5 wyników wyszukiwania
Gdy poznasz podstawę, czyli główny cel wyszukania, połowa pracy będzie za Tobą! Znajomość intencji jednak nie wystarczy. Powinieneś otworzyć pierwsze 5 witryn i przeanalizować, o czym piszą i jak wyglądają. Dzięki temu zrozumiesz, co dokładnie podoba się i spełnia oczekiwania użytkowników, którzy wyszukują konkretne słowo kluczowe.
Zadaj sobie te pytania:
- Czy dana strona jest stroną produktową, artykułem blogowym czy narzędziem?
- Jak prezentuje się design i ogólna atrakcyjność strony?
- Jak długa jest zawartość strony?
- Na jakie pytania odpowiada treść?
4. Rozpocznij optymalizację
Znasz już intencję wyszukania oraz tematy, które interesują Internautów. Pozostaje Ci więc rozpocząć optymalizację pod kątem search intent. Dopasuj zawartość strony wedle zdobytych wcześniej informacji. Zrób to jednak o wiele lepiej niż Twoja konkurencja. Niech Twoja treść będzie dogłębna, autorytatywna, godna zaufania i atrakcyjna.
5. Odczekaj kilka tygodni
Po kliknięciu przycisku „Zapisz”, musisz odczekać jakiś czas, aż wyszukiwarka odkryje nową zawartość i przetestuje ją. Jeśli Twoja analiza celu wyszukiwania była trafna, już po kilku tygodniach zobaczysz wzrost pozycji w Google. Pamiętaj jednak, że intencja nie jest statyczna. Możliwe, że za kilka miesięcy Internauci będą liczyli na zupełnie inne wyniki wyszukiwania po wpisaniu danego hasła.
Podsumowanie
Wyszukiwarka działa zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Dzisiaj koncentruje się ona na zapewnieniu najbardziej odpowiednich wyników wyszukiwania, które są dopasowane do konkretnego celu użytkownika.
Ten cel nazywany jest w świecie SEO intencją wyszukania (z ang. search intent) i odnosi się do powodu, dla którego użytkownik wpisał dane hasło w wyszukiwarce. Dzieli się on na 4 rodzaje: informacyjny, nawigacyjny, komercyjny/handlowy i transakcyjny.
Niezrozumienie search intent i niezoptymalizowanie zawartości strony pod tym względem jest ogromnym błędem. Stracisz przez to czas i nie odnotujesz zadowalających wyników, jeśli chodzi o bezpłatny ruch z wyszukiwarki.
Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!
Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.
Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.