Wyszukiwanie słów kluczowych – co to jest i jak wykonać?

 

Wyszukiwanie słów kluczowych

Teraz, gdy już wiesz, czym są słowa kluczowe w SEO, nadszedł czas na znalezienie strategicznych fraz powiązanych z Twoją branżą. Za oceanem mówi się na to „keyword research”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza wyszukiwanie słów kluczowych. Jest to zawsze pierwszy krok w profesjonalnym content-marketingu i zasadnicza część każdej strategii nastawionej na pozycjonowanie.

Zanim zaczniesz pisać treść dla swojej witryny, musisz zastanowić się, na jakie wyszukiwane hasła Twój tekst będzie odpowiadał. Mówiąc wprost, musisz ‘wejść do głowy’ internautów i dowiedzieć się, jakie słowo kluczowe wpiszą w wyszukiwarkę.

wyszukiwanie słów kluczowych

 

Jeśli stworzysz piekielnie dobry, a może wręcz poetycki tekst, ale nie przemyślisz odpowiedniej frazy kluczowej, może skończyć się tak, że poświęcając kilka dni na pisanie, wejść z wyszukiwarki będzie okrągłe „0”.

W dzisiejszym poradniku, odpowiemy na pytania, co to jest keyword reserach, jak go poprawnie wykonać oraz na czym się skupiać. Przedstawimy też kilka narzędzi pomocnych przy wyszukiwaniu słów kluczowych.

 

 

Co to jest wyszukiwanie słów kluczowych?

Wyszukiwanie słów kluczowych (z ang. keyword research) jest podstawowym zadaniem SEO polegającym na identyfikacji popularnych wyrażeń lub słów, które internauci wpisują w wyszukiwarkę. Wykonanie tego zadania daje marketerom lepsze zrozumienie, jak często wyszukiwane jest dane słowo kluczowe, i jak trudno byłoby o nie konkurować w organicznych wynikach wyszukiwania, tym samym pomagając ustalić kierunek m.in. w zakresie działań optymalizacyjnych.

Keyword research nie opiera się jedynie na sprawdzeniu, ile miesięcznych wyszukiwań posiada określona fraza kluczowa – chodzi również o zbadanie oraz znalezienie innych możliwości i wyrażeń, które wpisują internauci, by znaleźć odpowiedź na konkretne pytanie.

co to wyszukiwanie slow kluczowych

 

Sumując powyższe, wyszukiwanie odpowiednich i popularnych słów kluczowych jest nie tylko esencją w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, ale również głównym elementem content marketingu. Dlaczego? Ponieważ pozwala znaleźć nowe pomysły na następny wpis na blogu, dowiedzieć się więcej o potrzebach potencjalnych klientów i częściowo zrozumieć zmieniające się trendy w wyszukiwarce.

Warto wiedzieć: Wyszukiwanie słów kluczowych nie powinno być jednorazowym, ale cyklicznym zadaniem. Dotychczasowe hasła potrafią zmieniać się względem popularności, a nowe hasła pojawiają się praktycznie codziennie. To sprawia, że keyword research wymaga regularnej aktualizacji i ponownej oceny strategii.

 

 

Wyszukiwanie fraz kluczowych – 5 kroków

Czytając definicję wyszukiwania słów kluczowych, cały proces wydaje się bardzo prosty (zresztą tak jak wszystko związane z SEO). Pozory jednak mylą.

Nawet po przeczytaniu setek artykułów czy poradników, jedyne, co mamy, to wiedza teoretyczna. Jest ona oczywiście niezbędną podstawą, ale najważniejszą rzeczą w ‘dzisiejszym’ pozycjonowaniu (podobnie jak w wielu dziedzinach) jest doświadczenie i praktyka.

Dlatego też poniżej opiszemy 5 kluczowych kroków, które powinien podjąć każdy bloger/marketer/copywriter mający niewielkie doświadczenie w SEO i content-marketingu. Są to aspekty, po których przeczytaniu wiele osób stwierdzi „ee tam, to oczywiste, czytam dalej!”. Błąd! Owszem, na pierwszy rzut oka te 5 kroków wygląda wręcz niepozornie, jednakże są niesamowicie ważne i pomogą oszczędzić sporo czasu i wysiłku.

 

1. Poznaj swoją misję

Przed rozpoczęciem czegokolwiek, zastanów się, co jest Twoją misją. Nie chodzi tutaj wcale o trudne pytanie filozoficzne, a praktyczne odpowiedzi na pytania: „Kim jestem?”, „Na czym się znam?”, „O czym jest moja strona?”, „Czy w danym temacie jestem ekspertem?”, „Do kogo chcę trafić?”, „W jaki sposób mogę zainteresować odbiorców?”, „Jak chcę przedstawić swoją wiedzę?”. Zadaj sobie te pytania i zapisz wszystkie odpowiedzi.

wyszukiwanie slow kluczowych - misja marki

 

Wiele osób nie jest w stanie skutecznie i z góry odpowiedzieć na te pytania. Są jednak ważne, by dowiedzieć się, co wyróżnia Cię z tłumu. Co więcej, musisz wziąć też pod uwagę, w jaką grupę odbiorców celujesz i w jaki sposób możesz zaspokoić ich potrzeby.

Nie śpiesz się, weź kartkę papieru lub otwórz dokument w Wordzie, i spisz całą swoją misję. Gdy to się uda, tzn. będziesz w stanie szczegółowo odpowiedzieć na tego typu pytania, automatycznie zrobisz pierwszy i najważniejszy krok w strategii słów kluczowych.

 

Dzięki temu zaoszczędzisz bardzo dużo czasu i będziesz pisał bardziej efektywnie. Odpuścisz tematy, których nie jesteś w stanie doprowadzić do końca (np. ze względu na brak wiedzy lub doświadczenia) i skupisz się na tym, co umiesz lub robisz najlepiej.

 

2. Zrób wstępna listę słów kluczowych

Drugim etapem wyszukiwania słów kluczowych jest utworzenie wstępnej listy fraz. Są to słowa, które opisują Twoją markę, branżę oraz usługi i asortyment. Mając na uwadze swoją misję, spróbuj dostać się do głowy potencjalnych odbiorców, poprzez odpowiedzenie na kilka pytań. „Czego moi potencjalni klienci będą szukać?”. „Kim są i jakich sformułowań używają?”, „Jaki rodzaj fraz wpisują, by znaleźć swoją wymarzoną usługę lub produkt?”. Tak jak w przypadku pytań dotyczących Twojej misji, zapisz odpowiedzi również na te pytania.

lista slow kluczowych - research

 

W tym momencie niezwykle przydatna będzie Twoja misja. Bowiem wtedy, kiedy Twoja misja będzie jasna, będziesz miał też dość jasny obraz swojej niszy i unikalnych aspektów sprzedaży – rzeczy, które odróżniają Ciebie i Twoją firmę od reszty. To na pewno będą jedne z terminów, dla których chcesz walczyć o wysokie pozycje.

Idąc dalej, odrzuć z góry słowa kluczowe, których nie jesteś pewien. Innymi słowy, jeżeli wiesz, że to słowo kluczowe jest za trudne, albo że nie masz w danym temacie wystarczającej wiedzy, by pokonać konkurencję, lepiej je sobie odpuść.

 

 

3. Skorzystaj z narzędzi

Super, masz już na myśli kilka słów kluczowych, które chciałbyś umieścić w rankingu. Będą to takie frazy, jak słowa dotyczące Twoich produktów, usług lub innych tematów, na których się znasz – są to świetne słowa kluczowe, które jednocześnie pomogą w dalszym wyszukiwaniu.

narzedzia do wyszukiwania fraz kluczowych

 

W tym momencie warto skorzystać z dedykowanych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych. Mogą to być albo profesjonalne i jednocześnie płatne, albo w pełni darmowe strony. Oto kilka najbardziej popularnych i darmowych narzędzi:

 

Po wpisaniu głównych słów kluczowych w narzędziu do ich badania, zaczniesz odkrywać inne frazy, często zadawane pytania i tematy dotyczące danej treści. Dowiesz się też, jak trudne do zdobycia są dane słowa, jaka jest miesięczna liczba wyszukiwań, jak wygląda aktualny ranking i wiele innych.

 

 

4. Mierz siły na zamiary

Ogromnym błędem, który popełniają początkujący jest rzucanie się na głęboką wodę. Słowa kluczowe, które zgarniają po kilkanaście tysięcy kliknięć w miesiącu są bardzo interesujące, ale – w większości przypadków – niemożliwe do zdobycia przez amatorów. Trzeba bowiem pamiętać, że im bardziej popularna jest dana fraza, tym ciężej jest ją zdobyć.

Oczywiście, fajnie byłoby poświęcić parę godzin, napisać jeden obszerny artykuł i po kilku tygodniach znaleźć się na pierwszych pozycjach dla słowa kluczowego, które zbiera 1000 kliknięć w miesiącu. W rzeczywistości jednak najprawdopodobniej dziesiątki innych stron walczą o to słowo kluczowe. Połowa z tych witryn będzie stronami, które mogą pochwalić się sporym zapleczem artykułów, doświadczeniem i zasobami. Amator się przez to nie przebije. Niestety, cudów nie ma (może czasami, w 0,1% przypadków).

znalezienie trudnych slow kluczowych

 

Co będzie lepsze dla początkującego? Wyobraź sobie dwie sytuacje:

  • W pierwszej, poświęcasz 10 godzin na stworzenie obszernego posta kierującego na średnio-trudną frazę kluczową z miesięczną ilością wyszukiwań na poziomie 500 osób.
  • W drugiej, poświęcasz 10 godzin na stworzenie 10 artykułów, które skupiają się na łatwych frazach, a każda z nich posiada miesięcznie około 50 wyszukiwań.

Te dwa przykłady pozostawimy bez żadnej konkluzji – wnioski wyciągnij sam.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

5. Zrozum intencję wyszukiwania

Kolejnym etapem w wyszukiwaniu słów kluczowych jest poznanie intencji użytkownika. Jest to w naszej opinii najważniejszy krok, który trzeba wykonać przed napisaniem jakiegokolwiek artykułu czy stworzeniu jakiejkolwiek strony. Nie zważając na intencję wyszukiwania, możesz stracić naprawdę bardzo, bardzo dużo czasu.

keyword research - intencja uzytkownika

 

Nawet jeśli jesteś specjalistą i stworzysz niesamowity post, idealnie napisany i perfekcyjnie przygotowany pod SEO, nie znajdziesz się w TOP5, jeśli nie będzie on odpowiadał na intencję użytkownika – to, co użytkownik chce zobaczyć wpisując daną frazę. I to jest też klucz! Każda profesjonalna strategia SEO obraca się wokół odpowiedzi na pytania ludzi (w szczególności, gdy mowa o tworzeniu nowych blogów).

Przed rozpoczęciem pisania, wpisz wybrane słowo kluczowe i otwórz strony, które zdobyły dla niego pierwsze pozycje. Odpowiedź sobie na pytania, takie jak: „Co prezentuje dana strona?”, „Jak długa jest treść?”, „W jaki sposób jest stworzona – tekst informacyjny, dedykowane narzędzie/skrypt, oferta handlowa?”,

Myśląc bardziej teoretycznie, intencje można podzielić na 4 typy:

  • Intencja informacyjna: użytkownik próbuje znaleźć informacje na określony temat, np. „jak założyć bloga” lub „rodzaje kawy”.
  • Intencja nawigacyjna: użytkownik chce znaleźć konkretną stronę internetową, wprowadzając dany termin w wyszukiwarce, np. „jchost” lub „millennium”.
  • Intencja komercyjna/handlowa: użytkownik chce zakupić konkretny produkt lub usługę i przed dokonaniem zakupu robi wstępny reserach, np. „jaki hosting wybrać” lub „kredyt online”.
  • Intencja transakcyjna: użytkownik przeszedł już przez wyszukiwanie handlowe i wie, co chce kupić, np. „hosting ssd” lub „kredyt millennium”.

 

Za każdym razem, gdy ktoś wprowadza zapytanie do wyszukiwarki, szuka czegoś. Ale nie każde zapytanie jest takie same – każdy rodzaj pytania wymaga konkretnej odpowiedzi.

 

Dowiedz się, jakie zamiary dotyczą Twojej branży oraz pomysłów i spróbuj je dopasować. Daj użytkownikom to, czego szukają. Dzięki temu będziesz wiedział, które słowa kluczowe warto uwzględnić na blogu, które frazy dodać do oferty, które wymagają oddzielnej podstrony landingowej itd.

 

 

Podsumowanie

Wyszukiwanie słów kluczowych to próba identyfikacji zapytań, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, i które odnoszą się do naszej branży. Wiele strategii zaczyna się właśnie od wyszukiwania, które póżniej bardzo często jest jednym z aspektów przy podejmowaniu ważnych decyzji.

5 kroków opisanych w tym artykule pozwoli Ci znaleźć słowa kluczowe, które – mamy nadzieję – zwiększą Twoje obroty i trafią w idealną grupę odbiorców. Pamiętaj jednak, że najtrudniejsze jeszcze przed Tobą – stworzenie treści.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!