Email marketing – poradnik (2020)

 

Email marketing

Jednym z wyzwań, z którym musi się zmierzyć mała firma lub początkujący sprzedawca internetowy, jest znalezienie efektywnego pod względem kosztów sposobu na promocję marki na większą skalę. Tu właśnie pojawia się email marketing, czyli skuteczne i niedrogie działanie reklamowe, z którego może skorzystać dosłownie każda firma.

email marketing

 

Ale jak to każda firma? Po prostu. Niezależnie od tego, czy jest to długo wyczekiwane, huczne otwarcie biznesu, czy mała kampania reklamowa znanego już produktu, wykorzystanie e-mail marketingu może okazać się kluczem. Kluczem do otwarcia bram rozwoju i zwiększania przychodów – niezależnie od dotychczasowych rezultatów i rozmiaru działalności.

Choć na pierwszy rzut oka omawiana praktyka marketingowa wydaje się niepozorna lub wręcz nieefektywna, w praktyce jest odwrotnie. Pozwala ona na uzyskanie wysokiego zwrotu z inwestycji (ROI) oraz zbudowanie trwalszej relacji z klientem.

Temat email marketingu jest obszerny. Niewykluczone więc, że ujrzysz na naszym blogu jeszcze wiele związanych z nim poradników. W dzisiejszym poruszymy podstawy marketingu e-mailowego połączone z praktycznymi poradami – zarówno dla początkujących, jak i średnio-zaawansowanych.

 

 

Czym jest e-mail marketing?

E-mail marketing to praktyka marketingu cyfrowego opierająca się na komunikacji z klientami za pomocą wiadomości e-mail. Jego głównym celem – podobnie jak przy innych praktykach – jest promowanie marki, budowanie relacji z odbiorcą oraz zwiększenie sprzedaży.

email marketing - co to?

 

Marketing e-mailowy nie jest spamem. Nie jest też nieoficjalną wiadomością do starego kolegi z czasów podstawówki. Jest czymś pomiędzy. Przy tworzeniu nowej wiadomości warto więc skupić się na tym, by nie została ona odebrana jako coś niechcianego lub zbyt osobistego.

Typowe wiadomości w kampanii e-mailowej to m.in. zaproszenie do pobrania darmowego poradnika, informacje o promocji, aktualizacje z bloga i ogłoszenia o nadchodzących wydarzeniach. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by stworzyć nietypową formę wiadomości. Taką, która zostanie zapamiętana na dłużej.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

Kiedy warto go używać?

Istnieje wiele możliwych scenariuszy, w których e-mail marketing powinien odegrać kluczową rolę. Jest on bowiem dość uniwersalnym rodzajem marketingu.

Oto kilka przykładów użycia e-mail marketingu:

  • Budowanie relacji: korzystając z marketingu e-mailowego możesz zbudować więź z odbiorcami, która będzie szczególnie silna, jeśli odpowiednio spersonalizujesz swoje kampanie.
  • Zwiększenie świadomości: za sprawą kampanii e-mailowych jesteś w stanie wypromować nową markę i trafić przekazem w konkretną grupę odbiorców.
  • Promowanie treści: za pomocą wiadomości e-mail możesz udostępniać zarówno potencjalnym, jak i obecnym klientom nową treść stworzoną w celach content-marketingowych.
  • Promowanie produktów: podobnie jak w przypadku treści, e-mail marketing może być przez Ciebie wykorzystany do promocji nowych produktów i usług pośród dotychczasowych klientów.
  • Utrzymanie klienta: używając e-mail marketingu możesz sprawić, że Twoi klienci zostaną z Tobą na dłużej – szczególnie, jeśli będziesz zachwycał ich swoimi mailami reklamowymi.

Warto wiedzieć: Prawie każdy Internauta posiada swojego e-maila. Co więcej, istnieje 3 razy więcej kont e-mail niż łącznie kont na Facebooku i Twitterze. To pokazuje skalę i możliwości e-mail marketingu.

 

Czy da się mierzyć jego skuteczność?

Pomiar sukcesu kampanii e-mail marketingowej jest możliwy, a wręcz wskazany! Mierzenie skuteczności opiera się na najczęściej na analityce jednego lub kilku wskaźników KPI.

Oto najpopularniejsze wskaźniki do pomiaru skuteczności e-mail marketingu:

  • Współczynnik odrzuceń: procent wiadomości e-mail, których nie udało się pomyślnie dostarczyć i nie zostały przez to otwarte.
  • Współczynnik otwarcia: procent wiadomości e-mail, które zostały otwarte przez odbiorcę.
  • Współczynnik klikalności: procent odbiorców, którzy kliknęli na co najmniej 1 link w wiadomości e-mail.
  • Wskaźnik rezygnacji: liczba osób, które zdecydowała się na wypisanie z listy mailingowej po otrzymaniu wiadomości e-mail.
  • Reputacja nadawcy: ocena wysyłającego, która wskazuje na prawdopodobieństwo zablokowania wiadomości przez dostawcę poczty e-mail.

Warto wiedzieć: W praktyce istnieje kilkanaście różnych wskaźników do pomiaru sukcesu kampanii, które mogą być ze sobą łączone, np. analiza współczynnika otwarcia, a następnie współczynnika klikalności e-mail i współczynnika konwersji na stronie w celu uzyskania % ROI.

 

 

 

Czy e-mail marketing nadal działa?

E-mail marketing działa, ma się dobrze i nie wygląda na to, by miało się to zmienić w najbliższych latach. Poczta e-mail jest bowiem miejscem, które każdego dnia jest odwiedzane przez 99% Internautów. Nawet social media nie ma takich wyników.

kampania e-mail marketingowa

 

Gdyby wymieniona wyżej statystyka nie była przekonywująca, możliwe, że przekona Cię średni zwrot z inwestycji, który w badaniu przeprowadzonym przez DMA w 2015 r. wyniósł 38:1. Co ciekawe, kiedy odbiorcy są gotowi kupić konkretny produkt lub usługę, często szukają e-maili, które otrzymali ze swoich ulubionych sklepów.

 

Oto podsumowanie kluczowych aspektów e-mail marketingu:

  • Zasięg: Na całym świecie jest utworzonych ponad 4 miliardy aktywnych kont e-mail.
  • Zwrot z inwestycji: Kampanie e-mail generują średnio 3800% zwrotu z inwestycji.
  • Konwersje: Około 66% Internautów deklaruje dokonane zakupu bezpośrednio po otrzymaniu wiadomości e-mail.

 

Czy to znaczy, że masz rzucić wszystko i zabrać się za tworzenie kampanii e-mailowej? Nie do końca.

Mimo tych wszystkich świetnie wyglądających statystyk, warto pamiętać, że firm jest coraz więcej, przez co ludzie otrzymują coraz więcej e-maili. Wyróżnienie się pośród tłumu może okazać się trudne dla osoby początkującej.

Prosto rzecz ujmując: każda praktyka marketingowa wymaga… praktyki. Aby odnieść sukces potrzeba trochę wprawy i doświadczenia, które będą podstawą przy budowaniu skutecznej kampanii.

Raczej nie zobaczysz 38x zwrotu z inwestycji, jeśli nigdy nie tworzyłeś wiadomości marketingowej i nie wiesz, jak sprzedać swój produkt czy usługę.

W skrócie: E-mail marketing jest niebywale skuteczną formą reklamy w Internecie, jednak – podobnie jak inne obszary marketingu – wymaga profesjonalnego podejścia i dobrze zaplanowanych kampanii.

 

 

 

Jak utworzyć listę e-mailową?

Wysoki wzrost z inwestycji zobaczysz wtedy, gdy utworzysz i utrzymasz listę zaangażowanych subskrybentów, składającą się z osób, które rzeczywiście chcą otrzymywać Twoje wiadomości.

Zbudowanie solidnej listy e-mailowej może pochłonąć dużo czasu i energii. Bez niej nie zajdziesz daleko i to od niej rozpoczyna się cała przygoda z e-mail marketingiem.

Oto 5 praktycznych porad związanych z budową listy e-mailowej:

 

1. Dodaj zapis do newslettera na stronie

Cały proces budowy listy e-mailowej rozpocznij od utworzenia formularza rejestracyjnego w witrynie. Kiedy odwiedzającym spodoba się design lub zawartość Twojej witryny, będą ciekawi i chętni do otrzymywania najświeższych informacji. W tym celu przydatne mogą być wtyczki do e-mail marketingu.

e-mail marketing - newsletter

 

 

2. Użyj magnesu e-mail

Magnes e-mail jest czymś, co ma za zadanie przyciągnąć klientów. Może to być darmowy ebook, ciekawa infografika lub dostęp do narzędzia online, który odbiorca otrzyma po zapisaniu się do newslettera. Choć w tym momencie odbiorca nie jest klientem, może się nim stać w przyszłości.

e-mail marketing - magnes sprzedazowy

 

 

3. Poinformuj dotychczasowych odbiorców

Oprócz nowych, potencjalnych klientów, nie możesz zapominać o aktualnych odbiorcach z innych kanałów marketingowych. Zachęć do zapisania się do listy osoby, które ‘zaangażowały’ się już w Twój biznes – najlepszym przykładem są odbiorcy z portali społecznościowych.

e-mail marketing - odbiorcy

 

 

4. Zaoferuj zniżkę lub bonusy

Nie wszyscy są skorzy do trafienia do kolejnej bazy danych e-mail. Tacy odbiorcy muszą zostać przez Ciebie przekonani w bardziej ‘agresywny’ sposób. Nie każdy chce otrzymywać aktualizacje na maila, ale każdy chętnie przyjmie kod rabatowy na -10% w zamian za pozostawienie adresu e-mail.

e-mail marketing - kod rabatowy

 

 

5. Nie kupuj gotowej listy

Poprzednie porady mówią o tym, co warto robić. Ta porada mówi jednak o tym, czego się wystrzegać. Zakup bazy e-mail to ogromny błąd. Takie listy są nieskuteczne i zagrażają reputacji dostawcy poczty e-mail. Dodatkowo, w niektórych przypadkach ich wykorzystanie oznacza złamanie prawa.

e-mail marketing - baza mailingowa

 

 

 

Podsumowanie

Pierwszy poradnik, który omawia podstawy e-mail marketingu kończy się w tym miejscu.

Dowiedziałeś się z niego, że e-mail marketing jest skuteczną formą reklamy, która polega na komunikacji e-mail pomiędzy Tobą, a Twoimi odbiorcami. Może ona zostać użyta przez każdą firmę – niezależnie od branży czy rozmiaru działalności.

Skuteczność e-mail marketingu potwierdza wiele badań. Jedno z nich mówi o średnim zwrocie z inwestycji na poziomie aż 3800%. Co prawda tak dobry wynik jest możliwy, ale nie zostanie osiągnięty przez każdego. By go uzyskać, potrzeba sporego doświadczenia oraz wiedzy.

Nie wolno też zapominać, że każda kampania e-mail marketingowa ma swój początek w trakcie budowy listy e-mailowej. Bez solidnie zbudowanej i czystej listy odbiorców, nie będziesz w stanie tworzyć skutecznego marketingu e-mail.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!