Google featured snippet – poradnik

 

Google featured snippet

Jeśli zarządzasz marketingiem w małej firmie, zapewne wiesz, że optymalizacja materiałów w celu przyciągnięcia organicznego ruchu do Twojej witryny może być bitwą. Bez odpowiedniej strategii nawet najlepsza treść może nie znaleźć się na szczycie w rankingu wyszukiwarki.

google featured snippet

 

Na szczęście istnieje kilka skutecznych sposobów na zwiększenie szansy na bycie zauważonym. Jedną z metod na zwrócenie uwagi na swoje treści jest optymalizacja zawartości pod kątem fragmentów z odpowiedzią Google (z ang. Google featured snippets).

Wspomniane fragmenty pojawiają się przed najlepszymi bezpłatnymi wynikami wyszukiwania, na tzw. ‘pozycji zero’. Są wyświetlane, aby szybko i bezpośrednio odpowiadać na pytania użytkowników.

W dzisiejszym poradniku omówimy, czym są fragmenty z odpowiedzią i dlaczego są tak skuteczne w zwiększaniu rozpoznawalności marki. Później przedstawimy kilka porad, jak zaprojektować treść w witrynie, aby zwiększyć szansę na pojawienie się jej wewnątrz ‘featured snippet’.

 

 

Co to jest featured snippet?

Featured snippet (po polsku: fragment z odpowiedzią) to krótki fragment treści, który zapewnia użytkownikom szybki przegląd informacji na temat konkretnego zapytania. Pojawia się na samej górze organicznych wyników wyszukiwania Google (pod zawartością Google Adwords), przez co często określany jest mianem ‘pozycji zero’.

featured snippet - co to jest?

 

Głównym celem fragmentu z odpowiedzią jest poprawienie wrażenia użytkownika poprzez udzielenie zwięzłej odpowiedzi na zapytanie, bez konieczności otwierania danej witryny internetowej.

W tym miejscu warto jednocześnie zaznaczyć, że odpowiedź ta nie jest tworzona przez Google, a jedynie pobierana bezpośrednio z zaindeksowanej witryny.

Jak Google dobiera zawartość featured snippet? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi ze względu na złożoność algorytmu wyszukiwarki.

Ogólnie rzecz biorąc, algorytm analizuje zapytanie, próbuje powiązać wyniki wyszukiwania z intencją użytkownika i wybiera najlepszy fragment, jaki może ‘wydobyć’ z istniejącej treści.

Dlaczego warto się tam znaleźć? Otóż fragmenty z odpowiedzią: po pierwsze – zajmują sporo miejsca w wyszukiwarce, przez co przyciągają uwagę użytkownika; a po drugie – zawierają link do strony internetowej, z której pochodzi treść, co generalnie (w zależności od różnorodności innych czynników) prowadzi do zwiększenia ruchu w witrynie.

Warto wiedzieć: Na fragmenty z odpowiedzią często mówi się też „polecane fragmenty” i „wyróżnione snippety”.

 

 

 

Dlaczego fragmenty z odpowiedzią są ważne?

Wyżej wspomnieliśmy o głównym celu fragmentów z odpowiedzią, jakim jest poprawa wrażenia użytkownika. W ogromnym skrócie, mają one za zadanie ułatwić życie osobom korzystającym z wyszukiwarki Google, zapewniając zwięzłą odpowiedź na ich zapytanie.

fragmenty z odpowiedzia - zalety

 

Za sprawą polecanych fragmentów, użytkownicy mogą uzyskać odpowiedź na swoje pytanie bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki, bez przekopywania się przez kilka różnych wyników wyszukiwania.

Jeśli zajmujesz się pozycjonowaniem lub copywritingiem SEO, featured snippet powinien być dla Ciebie kluczowy. Jest bowiem pierwszą rzeczą, którą Internauta widzi podczas wyszukiwania, przez co przyciąga jego uwagę i zwiększa prawdopodobieństwo, że odwiedzi Twoją witrynę.

Oto najważniejsze zalety fragmentów z odpowiedzią:

  • Poprawa współczynnika klikalności (CTR): Chociaż polecany fragment daje użytkownikom szybką odpowiedź na ich zapytanie, być może szukają bardziej szczegółowych informacji. Tak więc – w zależności od rodzaju zapytania i zawartości – może prowadzić do większej liczby kliknięć.
  • Zwiększenie wiarygodności marki: Za sprawą fragmentów z odpowiedzią, zarówno Google, jak i Internauci, mogą uznać, że Twoja witryna zawiera przydatne informacje napisane przez ekspertów. To z kolei prowadzi do zwiększenia autorytetu Twojej marki.
  • Wykorzystanie technologii głosowej: Technologia głosowa skrywa ogromny potencjał i jest codziennie wykorzystywana przez ponad 40% Internautów. Wirtualni asystenci, tacy jak Alexa, Siri, Google Assistant i Microsoft Cortana zazwyczaj używają fragmentów polecanych, aby odpowiadać na pytania użytkowników.
  • Ocena skuteczności treści: Dzięki featured snippet jesteś w stanie ocenić jakość swojej treści i stwierdzić, czy jest cenna dla czytelnika. Pojawienie się na ‘pozycji zero’ wskazuje bowiem, że Twój content jest skuteczny, przydatny i dobrze zorganizowany.

 

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

 

Jakie są rodzaje polecanych fragmentów?

Polecane fragmenty nie zawsze wyglądają tak samo. Istnieje kilka typów, z których korzysta Google i inne główne wyszukiwarki, różniących się od siebie strukturą – w zależności od rodzaju informacji, których szuka użytkownik.

featured snippet - rodzaje

 

Zrozumienie, który rodzaj fragmentu z odpowiedzią najlepiej pasuje do zawartości obecnej w Twojej witrynie, pomoże Ci uporządkować treść i da jej większą szansę na znalezienie się na wspomnianej wcześniej ‘pozycji zero’.

Oto 4 rodzaje featured snippet:

 

Akapity (definicje, odpowiedzi itp.)

Fragmenty z polecanymi akapitami są najczęściej występującymi snippetami, które mają na celu zapewnić osobom wyszukującym definicję lub bezpośrednią odpowiedź na ich pytanie.

google featured snippet - akapit

 

Te fragmenty bardzo często są wyświetlane obok obrazu lub grafiki pobranej z innego źródła i zwykle pojawiają się, gdy Twoje zapytanie rozpoczyna się od frazy „jak”, „kto”, „co”, „dlaczego”, …

Warto wiedzieć: Sposobem na to, by ten rodzaj fragmentu z odpowiedzią raczej zwiększył, niżeli zmniejszył współczynnik klikalności (CTR), jest udzielenie natychmiastowej odpowiedzi na pytanie, a następnie dołączeniu dodatkowych informacji, które wzbudzą zainteresowanie użytkownika.

 

Listy

Fragmenty z polecanymi listami są drugim co do częstotliwości występowania fragmentem z odpowiedzią, mogącym być dwojakiego rodzaju – listami numerowanymi lub listami punktowanymi.

google featured snippet - lista

 

Owe fragmenty najczęściej wyświetlają się, gdy użytkownicy szukają samouczka ‘krok po kroku’, przepisów, list TOP10 itp.

Warto wiedzieć: Zawartość dostępna w snippetach list może być listą pobraną z treści witryny lub listą utworzoną przez algorytm wyszukiwarki poprzez wyodrębnienie odpowiednich informacji z tekstu.

 

Tabele

Fragmenty z polecanymi tabelami są fragmentami zawierającymi dane strukturalne. W tym przypadku – dla lepszej czytelności – algorytm Google nie pobiera dokładnej tabeli, a jedynie dane, które następnie ponownie formatuje, aby uczynić je bardziej użytecznymi.

google featured snippet - tabela

 

Omawiane fragmenty pojawiają się zazwyczaj, gdy pytasz o informacje zawierające co najmniej dwie zmienne, np. porównanie cen różnych modeli samochodów na przestrzeni kilku lat.

Warto wiedzieć: Tak jak we fragmentach list, zawartość fragmentów tabel niekoniecznie musi być prezentowana jako tabela na rzeczywistej stronie. Czasami algorytm – jeśli uzna to za stosowne – pobiera odpowiednie informacje i tworzy tabelę za Ciebie.

 

Filmy

Fragmenty z polecanymi filmami to pojedyncze filmy (w całości lub jako sugerowany klip), które w niektórych przypadkach mogą okazać się najbardziej przystępną formą odpowiedzi na pytanie użytkownika.

google featured snippet - film

 

Te fragmenty zostają wyświetlone, jeśli film jest lepszym sposobem na udzielenie odpowiedzi, niżeli lista pisemnych instrukcji, np. „jak golić brodę”.

Warto wiedzieć: Treść użyta w opisie filmiku na YouTube może zostać wyświetlona jako polecany fragment akapitu.

 

 

 

Jak zapobiec wyświetlaniu się w featured snippet?

Istnieje kilka sposobów, by zapobiec pojawianiu się Twojej treści w featured snippet. Niekoniecznie jest to jednak najmądrzejsze rozwiązanie, czego przykładem jest eksperyment przeprowadzony przez Cyrusa Sheparda z Moz.com. Rezygnacja z wyświetlania jego witryny w polecanych fragmentach doprowadziła do 12% utraty ruchu.

polecane fragmenty - usuniecie strony

 

Najłatwiejszym sposobem, który potencjalnie prowadzi do usunięcia strony z fragmentów z odpowiedzią, jest dołączenie metatagu max-snippet. Ten tag określa maksymalną liczbę znaków, jaką Google może pokazać we fragmentach tekstu – zarówno tych polecanych, jak i zwykłych.

Jako że fragmenty z odpowiedzią są zazwyczaj dłuższe niż zwykłe fragmenty, takie jak meta title (tytuł strony) i meta description (opis strony), możesz ustawić limit znaków na standardową maksymalną długość opisu, tj. 170 znaków.

Aby usunąć stronę z featured snippet, wklej poniższy kod w sekcji <head> strony:

<meta name="robots" content="max-snippet:170" /> 

 

Powinieneś jednak wiedzieć, że według Google powyższa metoda nie gwarantuje całkowitego usunięcia strony z fragmentów z odpowiedzią. Aby mieć pewność, że Twoja treść zostanie wyłączona, musisz skorzystać z bardziej restrykcyjnych metod.

Oto pozostałe metody:

  • Dodaj metatag nosnippet w swojej witrynie, aby cała zawartość Twojej witryny nie pojawiała się ani we fragmentach z odpowiedzią, ani we fragmentach zwykłych (metatagach).
  • Użyj tagu data-nosnippet wewnątrz elementów HTML, takich jak span, div czy section, aby zapobiec wyświetlaniu się konkretnej części zawartości zarówno we fragmentach z odpowiedzią, jak i fragmentach zwykłych.

 

 

 

Podsumowanie

Fragmenty z odpowiedzią Google (z ang. Google featured snippets) są fragmentami informacji, które pojawiają się na samej górze wyników wyszukiwania, na tzw. ‘pozycji zero’. Udzielają zwięzłych odpowiedzi na zapytanie użytkownika, znalezionych na stronach zajmujących najwyższe pozycje w rankingu.

Istnieją 4 rodzaje polecanych fragmentów, różniących się od siebie strukturą: fragmenty z polecanymi akapitami, fragmenty z polecanymi listami, fragmenty z polecanymi tabelami oraz fragmenty z polecanymi filmami.

Ich głównym celem jest poprawa wrażenia użytkownika poprzez zapewnienie odpowiedzi, bez konieczności otwierania konkretnej witryny. Mimo to, ich sensowne wykorzystanie może poprawić współczynnik klikalności w Twojej witrynie, a co więcej – zwiększyć wiarygodność marki i pomóc w ocenie skuteczności treści.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!