SEO copywriting – co to, czy warto i jak zlecić?
SEO copywriting
SEO copywriting polega na kreacji oraz optymalizacji treści, celem zadowolenia algorytmu wyszukiwarki oraz użytkownika. Do niedawna chęć zadowolenia algorytmu była dla copywriterów ważniejsza, niż chęć zadowolenia użytkownika. Wszystko się zmieniło, gdy Google zorientowało się, że takie podejście prowadzi donikąd.
Nawiązując do ogólnego rozwoju algorytmów wyszukiwarek, można powiedzieć, że na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się wszystko. W ciągu kolejnych kilku lat – zmieni się jeszcze więcej.
Jeszcze nie tak dawno temu pisanie tekstów ‘pod wyszukiwarkę’ nie było zbyt wymagającym zadaniem. ?
W praktyce wyglądało to mniej więcej tak:
- Research: Specjalista SEO wykonuje analizę słów kluczowych.
- Kreacja: Copywriter pisze treść na konkretny temat według konkretnej struktury.
- Optymalizacja: Specjalista „optymalizuje” tekst, ‘upychając’ przy tym słowa kluczowe.
W przeszłości ten schemat dotyczył prawie że każdego tekstu SEO – od tych budżetowych, aż po artykuły premium. Dlaczego? Ponieważ bez upychania słów ciężko było pokonać konkurencję, która to robiła. Oczywiście było to możliwe, lecz wymagało o wiele większych zasobów.
Notatka: Z tego poradnika dowiesz się, czym jest SEO copywriting i jak wygląda w 2020 roku, czy warto w niego inwestować i jak prawidłowo zlecać teksty. ⚡
Co to jest SEO copywriting?
SEO copywriting to praktyka polegająca na tworzeniu atrakcyjnych i wartościowych treści, które są ukierunkowane na określone słowa kluczowe. W trakcie procesu tworzenia uwzględnia się zarówno potrzeby użytkownika, jak i wytyczne wyszukiwarek.
Pomimo iż w teorii cały proces wydaje się łatwy, w praktyce – jest pełny wyzwań. Najbardziej wymagające w tym przypadku jest znalezienie i utrzymanie równowagi, między treścią, która przekona użytkownika, a treścią, którą algorytm jest w stanie zrozumieć.
Czym różni się SEO copywriter od copywritera?
Gdybyśmy byli na siłowni, można by rzec, że SEO copywriter to copywriter ‘na sterydach’. I choć to tylko żartobliwe określenie, nie jest wcale przesadzone.
Oto porównanie różnic pomiędzy oboma zawodami:
- Copywriter to kreatywny pisarz, który wie jak tworzyć treść, by przemówić do grupy docelowej. Stworzony tekst ma za zadanie skłonić klienta do podjęcia konkretnej akcji (np. zakup produktu).
- SEO copywriter to copywriter, który dostosowuje powyższą umiejętność do treści online, biorąc przy tym pod uwagę sposób działania algorytmu wyszukiwarki oraz ogólne zasady SEO.
Największą trudnością w pracy SEO copywritera jest wspomniane wcześniej znalezienie równowagi między kreatywnością, a optymalizacją pod kątem Google.
Warto wiedzieć: Inną, często poruszaną trudnością w pracy SEO copywritera jest zrozumienie grupy docelowej oraz jej problemów.
Na czym skupiają się najlepsi SEO copywriterzy?
Współczesny copywriting SEO nie jest tym, o czym wszyscy myślą. Wykracza on poza przyjęte standardy i skupia się na czymś więcej niż tylko na napisaniu dobrego tekstu.
Najlepsi copywriterzy są w stanie przy pomocy tekstów budować autorytet marki oraz sprawić, że w przyszłości Internauci będą klikać w wyniki wyszukiwania, które w tytule zawierają nazwę tejże marki.
Warto wiedzieć: Zagranicą, omawiani copywriterzy stoją również przed innym wyzwaniem – współpracą z pozostałymi działami marketingowymi w celu przygotowania zawartości, którą użytkownicy sami będą chcieli udostępniać dalej.
Czy warto inwestować w SEO copywriting?
Mówiąc wprost: tak! Skrupulatne przygotowanie strategii content-marketingowej – opartej na SEO copywritingu – niesie za sobą wiele korzyści. Z roku na rok coraz więcej właścicieli witryn internetowych zaczyna je dostrzegać i głośno o nich mówić.
Część (jeśli nie większość) specjalistów uważa, iż omawiany copywriting jest – zaraz obok linków zwrotnych – jednym z ważniejszych elementów każdej strategii pozycjonowania oraz wspomnianej wcześniej strategii marketingowej.
Główny powód jest oczywisty: niemożliwym jest zajęcie wysokich pozycji dla konkurencyjnych fraz kluczowych bez dobrego tekstu. To jednak nie wszystko!
Oto, dlaczego SEO copywriting jest ważniejszy, niż kiedykolwiek:
- Ruch: Poprawnie zoptymalizowany tekst przyciąga kwalifikowany ruch organiczny przez długi okres czasu, przy minimalnym – często jednorazowym – koszcie.
- Zaufanie: Wartościowe treści, których użytkownicy potrzebują, prowadzą do zwiększenia zaufania wobec marki i wspomagają budowę autorytetu w branży.
- Potencjał: Atrakcyjna i ciekawa zawartość może zostać wykorzystana w wielu różnych działaniach marketingowych, a często nawet być ich fundamentem.
Jak ryzykowna jest ta inwestycja?
Podobnie jak w przypadku każdej inwestycji, istnieje pewne ryzyko. Gdzie więc jest haczyk? By go znaleźć, zwróć uwagę na 4 przymiotniki, których użyliśmy w powyższej liście: zoptymalizowany, wartościowy, atrakcyjny i ciekawy.
Jeśli do Twojego tekstu nie będzie można przypisać wszystkich lub przynajmniej większości z tych przymiotników, nie osiągniesz oczekiwanego celu. Nie przyciągniesz najwyższego możliwego ruchu, nie zdobędziesz zaufania i nie będziesz mógł wykorzystać pełnego potencjału treści.
Co jeśli Ci się uda? Wtedy wygrasz i będziesz miał do czynienia z najważniejszą zaletą skutecznego SEO copywritingu. Jest nią zwiększenie liczby konwersji, czyli jednym słowem: zysk!
Warto wiedzieć: 74% Internautów zwraca uwagę na jakość tekstu na stronie internetowej, a blisko 60% uniknie współpracy z firmą, która popełnia oczywiste błędy gramatyczne i ortograficzne.
Czy JCHost.pl inwestuje w SEO copywriting?
Tak! SEO copywriting jest nowoczesną formą marketingu internetowego, z której korzysta – w mniejszym lub większym stopniu – większość renomowanych firm IT, w tym również JCHost.pl.
Jeśli słyszysz o nas pierwszy raz, powinieneś wiedzieć, że oferujemy najwyżej oceniany hosting w Polsce.
Oto kilka ciekawostek:
- Korzystamy z usług agencji webskill.group do kompleksowej obsługi strategii content-marketingowej (w tym również copywritingu).
- W ciągu 2 lat ruch organiczny na blogu zwiększył się z 1779 na 50310 unikalnych użytkowników miesięcznie, przy stosunkowo niskim budżecie.
- Uwzględniając naszą grupę docelową, publikujemy artykuły dotyczące w szczególności hostingu, optymalizacji SEO i webdevelopmentu.
Oto nasze 3 motywy, dlaczego to robimy:
- Chcemy przekazać wiedzę i zdobyte dotąd doświadczenie dalej.
- Budujemy w ten sposób autorytet i rozpoznawalność marki.
- Konwertujemy odwiedzających bloga w przyszłych, szczęśliwych klientów.
Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.
Jak zlecać teksty SEO copywriterowi?
W tym momencie masz już naprawdę dobre rozeznanie na temat tego, czym jest i dlaczego warto uwzględnić SEO copywriting w swojej strategii marketingowej. Możliwe nawet, że nasze argumenty były na tyle przekonywujące, że sam rozważasz zatrudnienie SEO copywritera.
Notatka: Zakładając, że umiesz korzystać z Internetu, odpuścimy sobie część pt. „Jak znaleźć copywritera?” i przejdziemy do meritum. Przedstawimy kilka porad, jak prawidłowo przygotowywać zlecenia tekstów. ?
Oto 4 kroki, jak zlecać teksty SEO copywriterowi:
1. Wytłumacz, kim jesteś i czego potrzebujesz
Zrozumienie własnych potrzeb, a następnie opisanie i przekazanie ich wykonawcy, jest podstawą przy każdym zleceniu. Copywriter nigdy nie pracował dla Twojej firmy i prawie nic o niej nie wie. Jedyną osobą, która może to zmienić jest zleceniodawca, czyli Ty!
Jeśli nie zamierzasz poświęcić paru dodatkowych godzin na samym początku – na napisanie solidnego wytłumaczenia zadania – nie możesz oczekiwać solidnego tekstu w zamian. Choć może się to wydawać nieopłacalne i niepotrzebne, w rzeczywistości oszczędzi Ci kupę czasu w przyszłości.
Dlaczego? Powód jest prosty. Bez wyczerpującego opisu zadania istnieje duża szansa, że tekst SEO, który otrzymasz, będzie bezużyteczny. Wtedy będziesz musiał wnosić o poprawki, szukać innego copywritera lub – zależnie od umowy – przyjąć błędny tekst. Stracisz tylko czas i pieniądze.
Co więc powinieneś zrobić? Zacznij od opisu Twojej firmy i budżetu. Następnie określ, jakiego tekstu oczekujesz (mamy tu na myśli jego rodzaj, długość, ogólną strukturę i cel). Na koniec wyszukaj frazy kluczowe, które są nisko konkurencyjne, ale zdobywają sensowny ruch.
Warto wiedzieć: Odpowiedni rodzaj tekstu wybierzesz, określając intencję użytkownika (krok 3). Jego długość i cel ustalisz dokonując analizy tekstów konkurencji (krok 4).
2. Wykonaj analizę słów kluczowych
Wszyscy SEO copywriterzy są świadomi głównych zasad SEO i e-marketingu. Mimo to, ich praca nie polega na obszernej analizie czy dokonywaniu dodatkowych optymalizacji. Ich pracą jest napisanie dobrego tekstu, który polubi zarówno użytkownik, jak i wyszukiwarka.
Jeśli więc chcesz nie tylko dobry tekst, ale dobry tekst, który znajdzie się wysoko w rankingu wyszukiwarki, musisz wykonać analizę słów kluczowych. W tym momencie nie możesz zgadywać. Nie możesz też porywać się ‘z motyką na słońce’.
Jak więc do tego podejść? Jeśli masz duże zasoby czasowe i mniejsze finansowe – musisz nauczyć się samodzielnie wyszukiwać słowa kluczowe. Jeśli sytuacja jest odwrotna – możesz poprosić o plan agencję lub specjalistę SEO.
Warto wiedzieć: W przypadku zatrudnienia specjalisty SEO, dobrym pomysłem będzie zainwestowanie większych zasobów i zlecenie przygotowania całościowej strategii SEO.
3. Określ intencję wyszukiwania
Każda strona internetowa i umieszczane na niej treści muszą uwzględniać intencję wyszukiwania (z ang. search intent). Jest to jedna z najważniejszych części planu budowy struktury, bez której możesz zapomnieć o wysokiej pozycji w wyszukiwarce.
Dlaczego? Tutaj też – podobnie jak w kroku 1 – powód jest prosty. Nawet gdy poświęcisz ogromne zasoby na zlecenia SEO copywriterskie, nie trafisz na pierwsza stronę Google, jeśli dobrana intencja wyszukiwania będzie błędna.
Oto 4 podstawowe typy intencji wyszukiwania:
- Intencja informacyjna: użytkownik szuka informacji na dany temat, np. „ranking najszybszych samochodów”.
- Intencja nawigacyjna: użytkownik szuka konkretnej witryny lub podstrony, np. „Mercedes”.
- Intencja komercyjna: użytkownik rozważa zakup danego produktu lub usługi, np. „jaki samochód wybrać?”
- Intencja transakcyjna: użytkownik zamierza dokonać zakupu, np. „salon BMW Szczecin”.
Brzmi skomplikowanie? To tylko pozory i w rzeczywistości sprawa jest prosta. W momencie, gdy użytkownik szuka informacji, nie jest jeszcze gotowy na dokonanie zakupu. Nie możesz więc forsować sprzedaży. Z kolei, gdy jest gotowy do zakupu, najprawdopodobniej ma już wystarczającą ilość informacji.
Warto wiedzieć: Na podstronach o intencji informacyjnej, warto uwzględniać wewnętrzne linkowanie (z ang. internal linking) przekierowujące na podstrony o intencji komercyjnej i/lub transakcyjnej.
4. Zeskanuj artykuły konkurencji
Uczenie się na własnych błędach jest ważne, lecz wyciąganie wniosków z błędów innych – ważniejsze. W przypadku trudnych fraz kluczowych, możesz być pewny, że konkurencja z pierwszych pozycji, ukończyła już zadanie, które Ty dopiero zaczynasz. Nie ignoruj tego faktu. Wykorzystaj go!
Tym samym, skuteczną taktyką przy planowaniu zleceń copywriterskich jest przeskanowanie artykułów konkurencji. Dotyczy to takich aspektów, jak: wykorzystane słowa (nie tylko kluczowe), długość i forma tekstu, struktura nagłówków, …
Oto 2 sposoby na skan artykułów konkurencji:
- Sposób manualny: Wpisz podstawowe słowo kluczowe w wyszukiwarce i otwórz, a następnie przeanalizuj od 3 do 10 najlepszych wyników.
- Sposób zautomatyzowany: Skorzystaj z dedykowanych narzędzi (np. Ahrefs, Semrush, SurferSEO, …) i dokonaj ogólnej analizy konkurencyjnych witryn.
Co prawda na samym początku będziesz czuł się niczym dziecko we mgle, lecz po pewnym czasie nabierzesz doświadczenia. Podobnie zresztą jak w każdym innym aspekcie optymalizacji pod kątem wyszukiwarki.
Uwzględnij zebrane informacje oraz własne obiekcje podczas tworzenia zadania dla swojego SEO copywritera. Dzięki temu szanse na zdobycie pierwszej strony drastycznie wzrosną.
Podsumowanie
Google nieustannie ulepsza i aktualizuje swój algorytm. Robi to w celu zapewnienia lepszych wrażeń użytkownika, poprzez dostarczenie mu trafniejszych wyników wyszukiwania.
Wspomniane aktualizacje i ogólny rozwój wyszukiwarek doprowadziły do pojawienia się nowego zawodu, jakim jest SEO copywriter.
SEO copywriting to proces tworzenia skutecznych tekstów, ukierunkowanych na konkretne frazy kluczowe, które zadowalają użytkownika oraz są zrozumiałe dla algorytmu wyszukiwarki.
Rozsądne podejście i wykorzystane odpowiednich zasobów może okazać się krokiem milowym w rozwoju Twojego internetowego dorobku. Włączenie tego typu copywritingu do ogólnej strategii marketingowej sprawdzi się w przypadku każdej firmy – niezależnie od branży.
Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!
Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.
Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.