5 najczęstszych błędów w link buildingu
Błędy w link buildingu
Linki zwrotne od wielu lat pozostają najważniejszym czynnikiem rankingowym w SEO. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie linki są równe. Dobrej jakości linki budują zaufanie między dwoma domenami, a wyszukiwarką Google. Z kolei te złej jakości – prowadzą do straty czasy, a często nawet utraty dotychczasowych wyników.
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez administratorów witryn podczas budowania zaplecza linków jest kierowanie się zasadą „ilość, nie jakość”. Prowadzi ona do umieszczania łącz na jak największej liczbie dowolnych stron internetowych, bez przykładania wagi do ich autorytetu oraz tematyki.
W rzeczywistości, jeśli popełnisz zbyt wiele błędów tego typu podczas link buildingu, Twoja witryna doświadczy znikomą poprawę w organicznych wynikach wyszukiwania lub nie doświadczy jej wcale. Może się też zdarzyć, że wręcz zostanie ukarana przez algorytm Google.
W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej tematowi pozyskiwania backlinków. Najpierw poruszymy kwestie teoretyczne, odpowiadając na pytanie, czym jest link building, by następnie opowiedzieć o najczęstszych błędach, których powinieneś uniknąć podczas budowy zaplecza linków.
Czym jest link building?
Link building to praktyka SEO, która polega na pozyskiwaniu linków do własnych treści z innych stron internetowych. Pozostaje ona jedną z najskuteczniejszych metod na zdobycie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania i – co za tym idzie – zwiększenie ruchu organicznego oraz autorytetu domeny.
Dlaczego linki są tak ważne? Po pierwsze, linki zwrotne, które otrzymujesz z innej domeny, pomagają wyszukiwarkom uszeregować witryny internetowe na podstawie autorytetu jaki za sobą niosą. Im więcej wysokiej jakości linków prowadzi do konkretnej strony, tym Google uważa ją za bardziej odpowiednią dla użytkownika.
Po drugie, posiadanie linków w innych domenach prowadzi nie tylko do zyskania wyższej pozycji w SERP, ale również do zwiększenia ruchu referencyjnego. Część z tych odwiedzających zostanie najprawdopodobniej przekształconych w potencjalnych klientów.
Mając to na uwadze, można dojść do wniosku, że link building pozostaje jedną z najważniejszych praktyk SEO, które warto stosować w 2021 roku.
Jeśli powyższa definicja i główne powody przekonały Cię do rozpoczęcia budowy tzw. zaplecza linków, zanim rozpoczniesz działanie, powinieneś poznać jedne z najczęstszych błędów w link buildingu.
Warto wiedzieć: Istnieje wiele sposobów na stworzenie solidnego portfolio linków. To, jakie metody będą dla Ciebie kluczowe zależy w dużej mierze od branży, w której funkcjonujesz oraz charakteru Twojej witryny. Każdy przypadek wymaga indywidualnego podejścia.
5 najczęstszych błędów w link buildingu
Teraz, gdy wiesz już, czym jest link building i dlaczego budowanie wysokiej jakości linków jest koniecznością, jeśli chcesz pochwalić się długotrwałymi, pozytywnymi efektami SEO, nadszedł czas na poznanie najbardziej powszechnych błędów, jakie możesz popełnić.
Wszystkie opisane niżej metody są staromodnymi technikami budowania portfolio backlinków. Choć stosuje się je do dziś i mimo że w niektórych scenariuszach mają szanse powodzenia, w większości przypadków nie są warte zachodu lub są trudne do zrealizowania w bezpieczny sposób.
Oto 5 najczęstszych błędów podczas pozyskiwania linków zwrotnych:
1. Kupno paczek linków
Pierwszym, najczęstszym błędem popełnianym w link buildingu jest skupianie się tylko i wyłącznie na kupnie i sprzedaży linków. Może to być zaskakujące, bo wciąż spora część specjalistów SEO aktywnie wykorzystuje tę praktykę, by zbudować zaplecze backlinków.
Problemem jest fakt, że nie każdy z nas jest profesjonalistą. Mimo że wyszukiwarka nie jest w stanie ‘odgadnąć’, które linki zostały kupione, a które zbudowane naturalnie, istnieją swego rodzaju wzory, które mogą sygnalizować algorytmowi wyszukiwarki, że konkretne linki nie należą do tej drugiej, ‘czystej’ grupy.
Kupione linki – po oznaczeniu przez algorytm wyszukiwarki lub ręcznym wyłapaniu przez moderatorów wyszukiwania – mogą poważnie zaszkodzić rankingowi witryny. Podjęcie takiego ryzyka, bez znajomości najważniejszych zasad SEO, nie jest tego warte.
Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.
2. Niskiej jakości treść
Drugi, najczęstszy błąd przy budowaniu zaplecza linków nie jest tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać, ponieważ nie dotyczy samych linków, a treści, do których linki te powinny kierować, czyli contentowi dostępnemu w Twojej witrynie.
Aby uzyskać linki zwrotne w naturalny sposób, Twoja witryna musi się wyróżniać i zawierać zawartość wartej linkowania. Tak, by właściciele innych domen chcieli odwołać się do Twoich treści i wykorzystać je, aby wzmocnić autorytet ich własnej treści – za Twoją namową lub samodzielnie.
Niestety, większość początkujących i aspirujących specjalistów SEO rozpoczyna budowę portfolio linków bez poprzedniego zbudowania zasobów wartych połączenia. Zanim więc zaczniesz liczyć na link zwrotny lub rozpoczniesz kampanię cold-mailingową, zadbaj o atrakcyjność swojej witryny i przygotuj wysokiej jakości treść.
3. Inwestowanie w tanie posty gościnne
Posty gościnne, czyli posty, które stworzysz, by umieścić je na partnerskich stronach internetowych, są jedną z najskuteczniejszych strategii tworzenia linków. Za jej sprawą możesz pozyskać linki o wysokiej jakości, jednocześnie promując swoją osobę, jako zaufanego autora treści.
Będąc skuteczną taktyką, tworzenie postów gościnnych pozostaje jednocześnie bardzo ryzykowną strategią. Dlaczego? Ponieważ wpis gościnny wpisowi gościnnemu nierówny.
Jeśli podejmiesz próby kontaktu z właścicielami zaufanych domen i stworzysz na potrzeby współpracy sensowny post z dobrze dobranym linkiem – wszystko gra! Jeśli jednak zdecydujesz się na wstawienie niedopracowanego artykułu na stronie oferującej posty gościnne jako swego rodzaju miejsce reklamowe – popełnisz ogromny błąd, który może wpędzić Cię w kłopoty.
4. Brak powiązania tematycznego
Znaczenie linku zwrotnego jest jednym z głównych czynników, które algorytm wyszukiwarki analizuje podczas oceny jakości backlinka. Istotne kontekstowo łącze zwrotne jest o wiele cenniejsze niż link z domeny o wysokim autorytecie, która nie jest kontekstowo powiązana i nie ma nic wspólnego z Twoją niszą.
Przykładów braku powiązania tematycznego nie trzeba daleko szukać. Wyobraź sobie, że prowadzisz portal internetowy, na którym oferujesz oprogramowanie do księgowości online.
Czy uważasz, że pozyskanie linka ze strony lokalnej piekarni będzie miało sens? To pytanie zalicza się oczywiście do grupy retorycznych. Dla porównania, łącze pochodzące z bloga opisującego codzienne życie osoby na samozatrudnieniu pozytywnie wpłynie na portfolio linków zwrotnych.
Oczywiście można szukać powiązania kontekstowego na siłę i stworzyć wpis gościnny mówiący o tym, jak ważne jest zbilansowane śniadanie, opierające się na chlebie pełnoziarnistym, przed rozpoczęciem gry w pokera, ale… to w większości przypadków nieopłacalne podejście.
5. Nienawiązywanie trwałych relacji
Link building to nie tylko praktyka, która pomaga promować Twoje treści i umieszczać je na wyższych pozycjach w wyszukiwarce, ale też idealny sposób na ustanowienie sieci kontaktów oraz korzystnych partnerstw z innymi stronami internetowymi. Zapominanie o tym jest ogromnym błędem.
W ogromnym skrócie: tworzenie portfolio linków powinno być czymś więcej, niż tylko upewnieniem się, że dana witryna odsyła użytkowników do Twojej domeny. Podczas realizacji tej strategii, powinieneś też pamiętać o osobie, która stoi za daną witryną.
Nawiązywanie relacji z takimi osobami nie tylko da Ci ‘dodatkowego plusa’ na ich liście, ale też pozwoli na lepsze wykorzystanie ich zasobów. Takie relacje pozwolą Ci bowiem stworzyć sieć kontaktów, w której będziesz mógł kontynuować pozyskiwanie linków, po otrzymaniu tego pierwszego, najważniejszego backlinka.
Jak nawiązywać takie relacje? Możliwości jest mnóstwo. Najlepszym przykładem jest zaoferowanie wsparcia, wykazanie zainteresowania treścią, subskrybowanie newslettera i odniesienie się do niego mailowo czy chociażby krótka odpowiedź w komentarzu lub poście na mediach społecznościowych.
Podsumowanie
Link building pozostaje jedną z najskuteczniejszych praktyk SEO, gdy myśleć o wzroście pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Polega ona na pozyskiwaniu linków zewnętrznych z innych domen internetowych.
Jak każda inna praktyka SEO, link building wymaga dużo czasu i wysiłku, zanim odczujesz pozytywne efekty. Najczęściej popełniane błędy tylko utrudnią Ci osiągniecie celu. Dlatego też zanim rozpoczniesz budowę zaplecza linków, powinieneś wiedzieć, czego unikać.
Do bezpośrednich, najpowszechniejszych błędów zaliczamy brak powiązania tematycznego oraz kupno paczek linków lub postów gościnnych ze stron o niskim autorytecie. Z kolei do tych nie bezpośrednich – tworzenie treści o niskiej jakości i zapominanie o możliwościach, które oferuje nawiązanie partnerstwa z innymi witrynami internetowymi.
Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!
Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.
Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.