Domain Authority (DA) – co to jest i jak zwiększyć?

 

Domain Authority (DA)

Każdy właściciel witryny internetowej, który choć w minimalnym stopniu interesuje się SEO, chce przebić się na pierwszą stronę w wyszukiwarce. Jeśli jesteś jednym z nich, najprawdopodobniej słyszałeś o czymś takim jak DA, będący akronimem od Domain Authority (po polsku: autorytet domeny).

domain authority (da)

 

Wielu specjalistów SEO przekonuje swoich odbiorców, że jeśli chcą uzyskać wyższą pozycję w Google i tym samym zwiększyć ruch organiczny w swojej witrynie, powinni zwiększyć autorytet domeny. Z jednej strony to prawda, z drugiej – nie do końca.

O ile autorytet domeny ma znaczenie i jest swego rodzaju wyznacznikiem jej siły pod kątem SEO, nie powinien być brany jako cel sam w sobie.

W rzeczywistości jest on jedynie komercyjnym wskaźnikiem, który ocenia witryny w skali od 0 do 100, na podstawie ogólnych wytycznych Google.

W dzisiejszym artykule przyjrzymy się temu bliżej. Zaczniemy od kwestii teoretycznych, odpowiadając na pytanie, czym dokładnie jest autorytet domeny i jak jest obliczany. Następnie przejdziemy do części praktycznej, w której przedstawimy 4 sposoby, jak go zwiększyć.

 

 

Co to jest Domain Authority?

Domain Authority (DA) jest wskaźnikiem stworzonym przez Moz.com, który przewiduje, jak dużą szansę ma dana witryna na znalezienie się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Najważniejszym czynnikiem przy jego obliczaniu jest liczba linków zwrotnych.

domain authority - strona moz.com

 

Chociaż Google nie korzysta z autorytetu domeny w swoich rankingach, badanie przeprowadzone przez Ahrefs wykazało korelację między DA, a pozycją witryny w wynikach wyszukiwania.

Co więcej, wyniki tego badania sugerują, że omawiany autorytet jest użyteczną metryką w celu porównania Twojej witryny z witrynami konkurencji. Dzięki temu możesz lepiej zaplanować swoją strategię SEO.

Warto wiedzieć: DA opiera się na skali logarytmicznej. Oznacza to, że zdecydowanie łatwiej jest poprawić wynik z 10 na 20, niżeli z 50 na 60.

 

 

Jak go obliczyć?

Autorytet domeny jest kalkulowany przy użyciu algorytmu zaprojektowanego przez Moz. Jako że Moz nie udostępnia dokładnego schematu działania wspomnianego algorytmu, jego samodzielne obliczenie jest niemożliwe.

Algorytm ten korzysta z 40 sygnałów rankingowych, w tym:

  • Liczba linków przychodzących;
  • Jakość i trafność linków;
  • Jakość treści w witrynie;
  • Sygnały społecznościowe
  • Ogólna wydajność SEO witryny.

Warto wiedzieć: Jeśli chcesz sprawdzić wynik swojej domeny, przejdź na stronę Moz Domain SEO Analysis, wpisz adres strony i kliknij „Analyze domain”.

 

Czym różni się od Page Authority?

Page Authority (PA) jest praktycznie tym samym, co Domain Authority (DA). Zamiast jednak brać pod uwagę metrykę całej domeny, uwzględnia wynik pojedynczej podstrony w witrynie.

Wspomniany wynik jest więc wskaźnikiem siły jednej, konkretnej strony i ogólną prognozą jej predyspozycji pod kątem pozycji w wyszukiwarce.

Warto wiedzieć: Witryna, która posiada wiele podstron z wysokim PA, uzyska jednocześnie wyższy wynik DA.

 

 

4 sposoby, jak zwiększyć autorytet domeny

Teraz, gdy już wiesz, czym jest autorytet domeny, przyszedł czas na część praktyczną i poznanie najskuteczniejszych metod na jego trwałe zwiększenie.

Zanim jednak przejdziesz dalej, powinieneś mieć na uwadze, że proces podnoszenia wyniku DA wymaga czasu. Żaden z poniższych sposobów nie zawiera magicznych sztuczek, które sprawiłyby, że autorytet Twojej domeny w mgnieniu oka zmieni się na 100 pkt. Ale do rzeczy!

 

Oto 4 metody, by zwiększyć Domain Authority (DA):

 

1. Zadbaj o poprawną optymalizację SEO

Na samym początku, upewnij się, że Twoja witryna jest poprawnie skonfigurowana pod kątem technicznym oraz SEO. To pierwsze oznacza optymalizację kodu witryny i czasu ładowania oraz optymalizację względem urządzeń mobilnych. To drugie – optymalizację stron i treści.

zwiekszanie domain authority - optymalizacja seo

 

Prawidłowo zoptymalizowana witryna ma kluczowe znaczenie, jeśli myślisz o wyższych pozycjach w Google. Co prawda te czynniki nie wpływają bezpośrednio na wynik DA, ale są podstawą przed podjęciem dalszych kroków.

Oto najważniejsze kwestie, o których musisz pamiętać:

 

To oczywiście jedynie ułamek prac optymalizacyjnych. W praktyce, optymalizacja pod kątem wyszukiwarki i optymalizacja techniczna witryny jest o wiele bardziej rozbudowanym tematem, który wymaga podstawowej wiedzy z zakresu tworzenia stron i pozycjonowania.

 

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

2. Pozyskuj wysokiej jakości linki zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne jest najważniejszym sygnałem rankingowym, ponieważ każdy link w pewnym sensie przekazuje „siłę SEO” z jednej domeny na drugą. To sprawia, że ich pozyskiwanie jest niesamowicie trudne i wymaga rozsądnego podejścia.

zwiekszanie domain authority - linki zewnetrzne

 

Najpopularniejszym sposobem na pozyskanie linków przychodzących jest ich wymiana z innymi stronami. Zakładając jednak, że posiadasz przeciętną witrynę z DA na poziomie 20, bardzo ciężko będzie Ci uzyskać link z domeny z DA 80.

Co powinieneś zrobić? Skup się na tworzeniu treści o wysokiej jakości, do której inni sami będą chcieli linkować. Jeśli na przykład tworzysz poradnik na swoim blogu, przejrzyj artykuły znajdujące się na pierwszej stronie Google i stwórz lepszy, bardziej kompletny wpis.

Gdy to zrobisz, skorzystaj z dedykowanego narzędzia SEO (np. Ahrefs) i przeanalizuj domeny kierujące do artykułów konkurencji. Następnie odezwij się do właścicieli tych witryn i spróbuj ich przekonać, by przekierowali link do Ciebie.

Inną kwestią, o której warto wspomnieć, jest kupno pakietu linków zwrotnych. Część artykułów opisujących autorytet domeny przekonuje czytelników, że jest to najlepszy sposób na jego zwiększenie.

Czy jednak warto to zrobić? Nie do końca. Co prawda wynik DA wzrośnie, jednak ostatecznie zaszkodzi to Twojej domenie. Algorytm wyszukiwarki jest na tyle rozwinięty, że w końcu wykryje nienaturalność takich linków. To z kolei może prowadzić do nałożenia kary na Twoją domenę i utratę sporej części ruchu.

Warto wiedzieć: W przypadku linków zwrotnych, algorytm Moz uwzględnia nie tylko ich wynik DA, ale również rzeczywisty ruch organiczny. Upewnij się więc, że linki, które pozyskasz pochodzą z domen realnie odwiedzanych przez użytkowników.

 

 

3. Zweryfikuj profil linków przychodzących

Profil linków to zbiór wszystkich linków zewnętrznych, które kierują z lub do Twojej witryny. Oprócz tego, że omawiane linki są najważniejszym sygnałem rankingowym w Google, są też jednocześnie najważniejszym aspektem podczas ustalania Domain Authority przez algorytm Moz.

zwiekszanie domain authority - profil linkow

 

To bardzo proste! Strony internetowe, które mają mocny i przejrzysty profil, będą miały wyższy wynik DA niż strony ze słabszym profilem.

Oto, czym wyróżnia się witryna z silnym profilem linków:

  • zawiera linki przychodzące z domen o wysokim autorytecie;
  • otrzymuje linki z powiązanych tematycznie i wiarygodnych witryn;
  • nie ma linków o niskiej jakości, będących spamem.

 

Weryfikacja profilu linków polega na przeanalizowaniu wszystkich linków zewnętrznych – zarówno tych kierujących do, jak i wychodzących z Twojej strony – w celu znalezienia tych, mogących potencjalnie zaszkodzić autorytetowi domeny.

Jakie linki mogą zaszkodzić? Ogólnie rzecz biorąc – wszystkie linki pochodzące z niewiarygodnego źródła, które można uznać za spam.

Warto wiedzieć: Nie powinieneś kierować się tylko i wyłącznie wynikiem DA. Posiadanie linków ze stron o niskim autorytecie jest całkowicie naturalne. Ważne, by pochodziły one z wiarygodnych domen i były tematycznie związane z Twoją witryną.

 

 

4. Zoptymalizuj linkowanie wewnętrzne

Wielu właścicieli witryn internetowych tak obsesyjnie skupia się na zdobywaniu linków zewnętrznych, że całkowicie pomija znaczenie linkowania wewnętrznego. To ogromny błąd, ponieważ oba te aspekty są kluczowe pod względem pozycjonowania.

zwiekszanie domain authority - linki wewnetrzne

 

Czym jest linkowanie wewnętrzne? To nic innego, niż proces analizy, dodawania i optymalizacji linków wewnątrz Twojej witryny. Najlepszym tego przykładem są hiperłącza w menu, które pomagają skierować użytkowników do tego, czego szukają.

Jeśli posiadasz obszerną strukturę witryny z wieloma kategoriami i podkategoriami, w którą użytkownik się zagłębił, menu witryny pomaga mu znaleźć drogę (np. do strony głównej) – właśnie z pomocą linku wewnętrznego.

To jednak nie wszystko! Oprócz poprawy doświadczenia użytkownika, omawiane linkowanie jest ważnym sygnałem rankingowym dla wszystkich wyszukiwarek.

Po pierwsze, linki ułatwiają robotom wyszukiwarek indeksowanie Twojej strony internetowej. Po drugie – co najważniejsze w kwestiach autorytetu domeny – są doskonałym sposobem zarówno na zwiększenie DA witryny, jak i rozłożenie PA pomiędzy podstronami. Wszystko za sprawą przekazywania tzw. soku z linków (z ang. link juice).

 

 

Podsumowanie

Autorytet domeny (z ang. Domain Authority) jest komercyjnym wskaźnikiem stworzonym przez firmę Moz.com w celu oceny ogólnej wydajności SEO witryny.

Pozwala on na porównanie wyniku Twojej witryny z wynikami konkurencji, dzięki czemu możesz w lepszym stopniu zaplanować swoją strategię pozycjonowania.

Aby zwiększyć autorytet swojej witryny, na samym początku powinieneś zoptymalizować ją pod kątem technicznym oraz pod kątem wyszukiwarki. Następnie musisz zadbać o mocny profil linków – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Te drugie są oczywiście o wiele ważniejsze.

Niezależnie od powyższego, pamiętaj, że poprawa wyniku DA nigdy nie powinna być Twoim głównym celem. Wynik ten jest bowiem jedynie prognozą sukcesu w wyszukiwarce, a nie jego gwarancją.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!