7 powodów, dlaczego Twoje e-maile trafiają do spamu

 

E-maile trafiające do spamu

Pomimo szybko rozwijających się technologii marketingowych i rosnącej popularności mediów społecznościowych, e-mail marketing wciąż żyje i ma się dobrze. Mało tego, jest on jedną z najskuteczniejszych metod na dotarcie do naszej grupy docelowej.

e-maile trafiające do spamu

 

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że koszt omawianego marketingu może być dużo niższy niż w przypadku innych form reklamy. Nie ma w nim żadnych opłat reklamowych i jedyne, co nas ogranicza, to nasza baza mailingowa.

Wszystko ma jednak swoje wady. Znaczącym problemem, z którym muszą zmagać się wszyscy e-marketingowcy jest to, że nie wszystkie wysłane maile trafią do odbiorców. Część z nich wyląduje bowiem w folderze „Spam”.

O jak dużej części mówimy? W skali globalnej, 16% wszystkich wysyłanych wiadomości e-mailowych trafia do spamu. Suma ta na pierwszy rzut oka wydaje się błaha, lecz w praktyce oznacza, że aż 1 na 6 mailów nie dotrze do odbiorcy.

W dzisiejszym artykule przedstawimy 7 potencjalnych powodów, dlaczego Twoje wiadomości do niego trafiają.

 

 

7 powodów, dlaczego Twoje e-maile trafiają do spamu

Jeśli chcesz, aby Twoje wiadomości trafiały do skrzynek odbiorczych subskrybentów, powinieneś wiedzieć, na co uważać.

Istnieje wiele potencjalnych powodów, przez które e-maile mogą zostać oznaczone jako spam – od słów kluczowych, które są wyzwalane przez filtry spamu, przez nieprawidłowy kod HTML, aż po błędną konfigurację poczty e-mail.

Oto 7 najpopularniejszych przyczyn, czemu Twoje e-maile trafiają do spamu:

 

1. Brak pozwolenia na wysyłkę mailingu

Pierwsza i najważniejsza zasada e-mail marketingu mówi o tym, by zawsze mieć pozwolenie przed wysłaniem wiadomości. Nie możesz więc po prostu kupić listy e-mailowej, zbudowanej przez kogoś innego, ani tworzyć własnej w nieetyczny, pozbawiony skrupułów sposób.

dlaczego emaile trafiaja do spamu? - brak pozwolenia na wysylke

 

To proste! E-maile powinny być wysyłane tylko i wyłącznie do osób, które chcą je otrzymywać. W innym wypadku odczujesz negatywne skutki, a środki zainwestowane w kampanie mailingową nie zwrócą się.

Oto, dlaczego pozwolenie na wysyłkę jest tak ważne:

  • Po pierwsze, przepisy dotyczące prywatności w Internecie (np. RODO) wymagają, abyś miał wyraźną zgodę odbiorców na wysyłanie im wiadomości.
  • Po drugie, wysyłanie mailingu do osób, które nigdy nie słyszały o Twojej firmie, nie sprawi, że staną się oni nagle Twoimi klientami – wręcz przeciwnie!
  • Po trzecie, wykorzystanie kupionej bazy danych z niezaufanego źródła naraża reputację nie tylko Twojej marki, ale też Twojego dostawcy poczty e-mail.

 

Co powinieneś zrobić? Zamiast kupować gotowe listy e-mailowe, stwórz własną bazę za pośrednictwem swojej witryny lub aplikacji. Bez względu na to, jak to zrobisz, pamiętaj o uwzględnieniu pola z akceptacją wysyłki newslettera.

Warto wiedzieć: Dostawca poczty e-mail to firma, z której narzędzia korzystasz w celu realizacji kampanii malingowej. Jeśli nie używasz zewnętrznej aplikacji, jest nim Twój dostawca usług hostingowych.

 

 

2. Manualne oznaczenie maili jako spam

Kolejnym oczywistym powodem, dlaczego Twoje e-maile trafiają do spamu, jest umieszczenie ich tam przed odbiorców.

dlaczego emaile trafiaja do spamu? - manualne oznaczenie jako spam

 

Nawet jeśli Twoje wiadomości są solidnie przygotowane, a odbiorca udzielił wyraźnej zgody na otrzymanie mailingu, nadal może się zdecydować na oznaczenie Twojego maila jako spam. W tym przypadku, powodów może być naprawdę sporo.

Niestety – niezależnie od powodu – jeśli wystarczająca liczba Twoich wiadomości zostanie przeniesiona przez użytkowników do folderu „Spam”, może to spowodować oflagowanie Twojego adresu jako spamerskiego. Wtedy żaden e-mail nie trafi do skrzynki odbiorczej.

Co powinieneś zrobić? Tak naprawdę niewiele możesz zrobić, aby uniemożliwić komuś oznaczenie e-maila jako spam. Upewnij się, że zastosujesz się do wskazówek z naszego poradnika i będziesz tworzył zawartość najwyższej klasy, aby zminimalizować ryzyko.

 

 

3. Nieprawidłowe metody HTML

Chociaż e-maile tekstowe są łatwe do przygotowania, mogą nie być idealnym pomysłem dla niektórych firm. Prowadzą bowiem do mniejszego zaangażowania w porównaniu z wiadomościami, które zawierają obrazki i inne elementy HTML.

dlaczego emaile trafiaja do spamu? - nieprawidlowy kod html

 

Nie można jednak uciekać ze skrajności w skrajność. Wykorzystanie zbyt obszernego kodu HTML z minimalną ilością tekstu sprawia, że filtry spamu mogą uznać Twojego maila jako podejrzanego.

Dołączając HTML do wiadomości, trzeba pamiętać o przestrzeganiu kilku prostych zasad:

  • Zachowaj maksymalną szerokość wiadomości e-mail między 600, a 800 pikseli.
  • Utrzymuj kod HTML tak prostym i lekkim, jak to tylko możliwe.
  • Unikaj kodu JavaScript i Flash.
  • Zoptymalizuj rozmiar i wagę plików multimedialnych.
  • Nie używaj nieczytelnych czcionek.
  • Uwzględniaj optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych.

 

Co powinieneś zrobić? Jeśli stawiasz pierwsze kroki w e-mail marketingu, pamiętaj o zasadzie 60/40. Oznacza to, że Twoja wiadomość powinna zawierać około 60% tekstu i 40% plików multimedialnych. Jeśli nie masz pewności, dodaj po prostu logo firmy i dopasuj kolorystykę maila.

 

 

4. Tytuł wprowadzający w błąd

Wysyłając kampanię mailingową, podstawowym celem, jaki chcesz osiągnąć jest przekierowanie użytkownika na Twoją witrynę. Nie stanie się to, jeśli Twoja wiadomość w ogóle nie zostanie otwarta. Jak więc zwiększyć szansę na otwarcie wiadomości? Stworzyć solidny tytuł.

dlaczego emaile trafiaja do spamu? - bledny tytul

 

Tytuł Twojej wiadomości musi po pierwsze: przyciągać uwagę i sprawiać dobre pierwsze wrażenie; po drugie: wyróżnić się na tle pozostałych; po trzecie: nie wprowadzać w błąd.

Przygotowując tytuł, pamiętaj o następujących przykładach:

  • ODP, RE lub FW: Nie zaczynaj tematu wiadomości od „Odp:”, tak jakby Twoja wiadomość była odpowiedzią.
  • Zwodzące pytania: Nie wpisuj w tytule pytań, które wyglądają jak prywatna wiadomość do znajomego, np. „Czy zostawiłem u Ciebie laptopa?”.
  • Sensacyjne stwierdzenia: Nie wykorzystuj słów mogących być uznanymi za zbyt przesadne, np. „Pilne! Ostatnia szansa na wygraną”.

Wszystkie powyższe przykłady są uznawane na nieuczciwe praktyki i mogą prowadzić do przeniesienia Twojej wiadomości do spamu lub całkowitej rezygnacji ze subskrypcji.

Co więcej, zgodnie z ustawą CAN-SPAM, celowe wprowadzenie w błąd poprzez podanie tematu nakłaniającego do przeczytania wiadomości jest niezgodne z prawem i może prowadzić do nałożenia kary w wysokości 16 000 USD (za jednego maila).

 

Co powinieneś zrobić? Spróbuj stworzyć własny styl nagłówków dopasowany do Twojej grupy docelowej i twórz mocne, ale nieprzesadzone tytuły. Dobrym pomysłem będzie wykorzystanie czasowników czynności na samym początku i stworzenie poczucia pilności (bez wprowadzania w błąd) lub zadanie przekonującego pytania.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

5. Treść wyzwalająca filtry spamu

Większość dostawców poczty e-mail wykorzystuje na swoich serwerach filtry spamu. Jest to wbudowane narzędzie, które przed odebraniem lub wysłaniem mailingu sprawdza wiadomości pod kątem słów często używanych przez spamerów.

dlaczego emaile trafiaja do spamu? - slowa wyzwalajace filtry spamu

 

Filtry spamu analizują e-maile i porównują ich zawartość ze słowami (lub kombinacjami słów) z listy antyspamowej. Jeśli filtry te wyłapią wystarczającą liczbę „słów wyzwalających”, Twoja wiadomość otrzyma czerwoną flagę i najprawdopodobniej automatycznie trafi do spamu.

Oto słowa, na które musisz uważać:

  • „darmowy”
  • „oferta specjalna”
  • „kup teraz”
  • „seks”

Musimy zaznaczyć, że powyższe słowa są jedynie przykładami. Lista „słów wyzwalających” różni się zależnie od filtru antyspamowego Twojego dostawcy poczty e-mail. W niektórych przypadkach listy te zawierają dziesiątki tysięcy pozycji, podczas gdy w innych – „tylko” kilkaset.

 

Co powinieneś zrobić? Przede wszystkim nie unikaj za wszelką cenę wspomnianych słów, lecz staraj się unikać nachalnego i „marketingowego języka”. Twórz naturalnie wyglądającą treść i postępuj zgodnie z najlepszymi praktykami dotyczącymi pisania e-maili, które omawiamy w tym poradniku.

Warto wiedzieć: Słowami wyzwalającymi są też słowa zapisane wielkimi literami (PRZYKŁAD), słowa z niepotrzebnymi spacjami lub znakami interpunkcyjnymi (P5ZY,KŁAD) oraz rząd znaków interpunkcyjnych lub walut (!!!!$$$).

 

 

6. Brak linku do anulowania subskrypcji

Czy kiedykolwiek znalazłeś się w sytuacji, w której nie chciałeś więcej otrzymywać wiadomości z określonego adresu, ale nie było możliwości, aby wypisać się z listy? Jeśli tak, najprawdopodobniej przenosiłeś wszystkie te e-maile do folderu „Spam” i wiesz, jak bardzo jest to irytujące.

dlaczego emaile trafiaja do spamu? - link do anulowania subskrypcji

 

Posiadanie dobrze widocznego i łatwo dostępnego linku do rezygnacji z subskrypcji u dołu wiadomości e-mail ma ogromny wpływ na dostarczalność. Gdyby tego było mało, jest to jednocześnie wymóg prawny – zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Unii Europejskiej.

Ponadto, jeśli ktoś kliknie w link anulowania subskrypcji, nie możesz utrudniać mu rezygnacji i musisz przetworzyć tę prośbę w ciągu 10 dni.

 

Co powinieneś zrobić? Na samym dole wiadomości umieść link „Zrezygnuj z subskrypcji”, który przekierowuje na stronę z potwierdzeniem rezygnacji. Nie stosuj podstępnych taktyk, takich jak niewidoczna czcionka czy czasochłonny formularz anulacji.

Warto wiedzieć: Innym, częstym błędem, z którego początkujący nie zdają sobie sprawy jest brak informacji o siedzibie działalności. Zaraz obok opcji rezygnacji z subskrypcji, musisz umieścić fizyczny adres swojej firmy.

 

 

7. Nieprawidłowe uwierzytelnienie poczty

Niewłaściwa konfiguracja uwierzytelniania poczty e-mail może prowadzić do wykorzystania nieprawidłowych informacji „Od”. Są one kolejną, częstą przyczyną, przez którą Twoje e-maile mogą trafić do spamu.

dlaczego emaile trafiaja do spamu? - bledne uwierzytelnienie poczty

 

Uwierzytelnianie jest procesem weryfikacji źródła, który upoważnia usługę e-mail do wysyłania wiadomości w Twoim imieniu, tzn. z dołączoną nazwą Twojej domeny. Dzięki temu, odbiorca ma pewność, że wiadomość została wysłana przez Ciebie, a nie osobę trzecią.

Wiadomości bez uwierzytelniania (nawet jeśli pochodzą z Twojej domeny) w większości przypadków są automatycznie blokowane.

Istnieje kilka różnych typów uwierzytelniania poczty e-mail:

  • DKIM: Uwierzytelnianie, które przydziela klucz szyfrowania i podpis cyfrowy w celu weryfikacji pochodzenia adresu e-mail.
  • SPF: Uwierzytelnianie, które działa poprzez weryfikację adresu IP nadawcy z listą zatwierdzonych adresów.
  • DMARC: Dodatkowe uwierzytelnianie, które pozwala nadawcy wskazać, że jego wiadomości są chronione zarówno przez DKIM, jak i SPF.

 

Co powinieneś zrobić? Przed rozpoczęciem wysyłki Twojej kampanii mailingowej, powinieneś upewnić się, że uwierzytelnianie jest aktywne. W tym celu skontaktuj się z obsługą techniczną swojej poczty e-mail lub wykonaj manualny test przy pomocy narzędzia Mail Tester.

 

 

Pozostałe przyczyny

Powyżej wymieniliśmy 7 najbardziej prawdopodobnych powodów, dla których Twoje wiadomości nie docierają do docelowej skrzynki odbiorczej.

zlecenia seo copywriting - potrzeby klienta

 

W praktyce, powyższe powody to jedynie wierzchołek góry lodowej. Oprócz nich istnieje szereg innych możliwych przyczyn.

Oto inne potencjalne powody:

  • Niepoprawna pisownia: Ze względu na wysoką częstotliwość błędów językowych w wiadomościach phishingowych wysyłanych przez hakerów, filtry antyspamowe są na nie uczulone. Sprawdź więc podwójnie swoje wiadomości pod kątem błędów gramatycznych, ortograficznych i stylistycznych.
  • Niezaufany hosting poczty e-mail: Nawet jeśli sam nie wysyłasz spamu, Twoje e-maile mogą tam trafić, jeśli adres IP serwera poczty e-mail był wcześniej używany przez spamerów. Zdecyduj się więc na zaufanego i wysoko ocenianego dostawcę usług hostingowych.
  • Błędne nagłówki „Od:”: Wiersz „Od:” informuje odbiorców kto jest nadawcą wiadomości i musi być poprawnie skonfigurowany. Niektóre narzędzia, jak np. wtyczki do formularza kontaktowego WordPress, ustawiają własne informacje „Od:” i uruchamiają tym samym filtry przeciwspamowe.
  • Zbyt wiele załączników: Jako że załączniki są furtką do przesyłania złośliwego oprogramowania, zdecydowana większość filtrów antyspamowych automatycznie blokuje wiadomości, które je zawierają. W przypadku newsletterów, nie powinieneś w ogóle załączać dodatkowych plików.

 

 

 

Podsumowanie

E-mail marketing pozostaje jednym z najskuteczniejszych działań marketingowych. Mądrze zaplanowana kampania mailingowa może przynieść wysoki zwrot z inwestycji (ROI), zamieniając Twoich subskrybentów w lojalnych klientów.

Podobnie jak przy wszystkich innych formach marketingu, również w tym przypadku istnieje wiele rzeczy, które mogą pójść nie tak. Najważniejszą z nich jest bezsprzecznie lądowanie wiadomości e-mail w folderze „Spam”.

Teraz, gdy znasz już najczęstsze powody, dlaczego Twoje e-maile trafiają do spamu, możesz zacząć optymalizację swojej kampanii mailingowej.

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!