7 powodów, dlaczego Twoje e-maile trafiają do spamu
E-maile trafiające do spamu
Pomimo szybko rozwijających się technologii marketingowych i rosnącej popularności mediów społecznościowych, e-mail marketing wciąż żyje i ma się dobrze. Mało tego, jest on jedną z najskuteczniejszych metod na dotarcie do naszej grupy docelowej.

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że koszt omawianego marketingu może być dużo niższy niż w przypadku innych form reklamy. Nie ma w nim żadnych opłat reklamowych i jedyne, co nas ogranicza, to nasza baza mailingowa.
Wszystko ma jednak swoje wady. Znaczącym problemem, z którym muszą zmagać się wszyscy e-marketingowcy jest to, że nie wszystkie wysłane maile trafią do odbiorców. Część z nich wyląduje bowiem w folderze „Spam”.
O jak dużej części mówimy? W skali globalnej, 16% wszystkich wysyłanych wiadomości e-mailowych trafia do spamu. Suma ta na pierwszy rzut oka wydaje się błaha, lecz w praktyce oznacza, że aż 1 na 6 mailów nie dotrze do odbiorcy.
W dzisiejszym artykule przedstawimy 7 potencjalnych powodów, dlaczego Twoje wiadomości do niego trafiają.
7 powodów, dlaczego Twoje e-maile trafiają do spamu
Jeśli chcesz, aby Twoje wiadomości trafiały do skrzynek odbiorczych subskrybentów, powinieneś wiedzieć, na co uważać.
Istnieje wiele potencjalnych powodów, przez które e-maile mogą zostać oznaczone jako spam – od słów kluczowych, które są wyzwalane przez filtry spamu, przez nieprawidłowy kod HTML, aż po błędną konfigurację poczty e-mail.
Oto 7 najpopularniejszych przyczyn, czemu Twoje e-maile trafiają do spamu:
1. Brak pozwolenia na wysyłkę mailingu
Pierwsza i najważniejsza zasada e-mail marketingu mówi o tym, by zawsze mieć pozwolenie przed wysłaniem wiadomości. Nie możesz więc po prostu kupić listy e-mailowej, zbudowanej przez kogoś innego, ani tworzyć własnej w nieetyczny, pozbawiony skrupułów sposób.

To proste! E-maile powinny być wysyłane tylko i wyłącznie do osób, które chcą je otrzymywać. W innym wypadku odczujesz negatywne skutki, a środki zainwestowane w kampanie mailingową nie zwrócą się.
Oto, dlaczego pozwolenie na wysyłkę jest tak ważne:
- Po pierwsze, przepisy dotyczące prywatności w Internecie (np. RODO) wymagają, abyś miał wyraźną zgodę odbiorców na wysyłanie im wiadomości.
- Po drugie, wysyłanie mailingu do osób, które nigdy nie słyszały o Twojej firmie, nie sprawi, że staną się oni nagle Twoimi klientami – wręcz przeciwnie!
- Po trzecie, wykorzystanie kupionej bazy danych z niezaufanego źródła naraża reputację nie tylko Twojej marki, ale też Twojego dostawcy poczty e-mail.
Co powinieneś zrobić? Zamiast kupować gotowe listy e-mailowe, stwórz własną bazę za pośrednictwem swojej witryny lub aplikacji. Bez względu na to, jak to zrobisz, pamiętaj o uwzględnieniu pola z akceptacją wysyłki newslettera.
Warto wiedzieć: Dostawca poczty e-mail to firma, z której narzędzia korzystasz w celu realizacji kampanii malingowej. Jeśli nie używasz zewnętrznej aplikacji, jest nim Twój dostawca usług hostingowych.
2. Manualne oznaczenie maili jako spam
Kolejnym oczywistym powodem, dlaczego Twoje e-maile trafiają do spamu, jest umieszczenie ich tam przed odbiorców.

Nawet jeśli Twoje wiadomości są solidnie przygotowane, a odbiorca udzielił wyraźnej zgody na otrzymanie mailingu, nadal może się zdecydować na oznaczenie Twojego maila jako spam. W tym przypadku, powodów może być naprawdę sporo.
Niestety – niezależnie od powodu – jeśli wystarczająca liczba Twoich wiadomości zostanie przeniesiona przez użytkowników do folderu „Spam”, może to spowodować oflagowanie Twojego adresu jako spamerskiego. Wtedy żaden e-mail nie trafi do skrzynki odbiorczej.
Co powinieneś zrobić? Tak naprawdę niewiele możesz zrobić, aby uniemożliwić komuś oznaczenie e-maila jako spam. Upewnij się, że zastosujesz się do wskazówek z naszego poradnika i będziesz tworzył zawartość najwyższej klasy, aby zminimalizować ryzyko.
3. Nieprawidłowe metody HTML
Chociaż e-maile tekstowe są łatwe do przygotowania, mogą nie być idealnym pomysłem dla niektórych firm. Prowadzą bowiem do mniejszego zaangażowania w porównaniu z wiadomościami, które zawierają obrazki i inne elementy HTML.

Nie można jednak uciekać ze skrajności w skrajność. Wykorzystanie zbyt obszernego kodu HTML z minimalną ilością tekstu sprawia, że filtry spamu mogą uznać Twojego maila jako podejrzanego.
Dołączając HTML do wiadomości, trzeba pamiętać o przestrzeganiu kilku prostych zasad:
- Zachowaj maksymalną szerokość wiadomości e-mail między 600, a 800 pikseli.
- Utrzymuj kod HTML tak prostym i lekkim, jak to tylko możliwe.
- Unikaj kodu JavaScript i Flash.
- Zoptymalizuj rozmiar i wagę plików multimedialnych.
- Nie używaj nieczytelnych czcionek.
- Uwzględniaj optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych.
Co powinieneś zrobić? Jeśli stawiasz pierwsze kroki w e-mail marketingu, pamiętaj o zasadzie 60/40. Oznacza to, że Twoja wiadomość powinna zawierać około 60% tekstu i 40% plików multimedialnych. Jeśli nie masz pewności, dodaj po prostu logo firmy i dopasuj kolorystykę maila.
4. Tytuł wprowadzający w błąd
Wysyłając kampanię mailingową, podstawowym celem, jaki chcesz osiągnąć jest przekierowanie użytkownika na Twoją witrynę. Nie stanie się to, jeśli Twoja wiadomość w ogóle nie zostanie otwarta. Jak więc zwiększyć szansę na otwarcie wiadomości? Stworzyć solidny tytuł.

Tytuł Twojej wiadomości musi po pierwsze: przyciągać uwagę i sprawiać dobre pierwsze wrażenie; po drugie: wyróżnić się na tle pozostałych; po trzecie: nie wprowadzać w błąd.
Przygotowując tytuł, pamiętaj o następujących przykładach:
- ODP, RE lub FW: Nie zaczynaj tematu wiadomości od „Odp:”, tak jakby Twoja wiadomość była odpowiedzią.
- Zwodzące pytania: Nie wpisuj w tytule pytań, które wyglądają jak prywatna wiadomość do znajomego, np. „Czy zostawiłem u Ciebie laptopa?”.
- Sensacyjne stwierdzenia: Nie wykorzystuj słów mogących być uznanymi za zbyt przesadne, np. „Pilne! Ostatnia szansa na wygraną”.
Wszystkie powyższe przykłady są uznawane na nieuczciwe praktyki i mogą prowadzić do przeniesienia Twojej wiadomości do spamu lub całkowitej rezygnacji ze subskrypcji.
Co więcej, zgodnie z ustawą CAN-SPAM, celowe wprowadzenie w błąd poprzez podanie tematu nakłaniającego do przeczytania wiadomości jest niezgodne z prawem i może prowadzić do nałożenia kary w wysokości 16 000 USD (za jednego maila).
Co powinieneś zrobić? Spróbuj stworzyć własny styl nagłówków dopasowany do Twojej grupy docelowej i twórz mocne, ale nieprzesadzone tytuły. Dobrym pomysłem będzie wykorzystanie czasowników czynności na samym początku i stworzenie poczucia pilności (bez wprowadzania w błąd) lub zadanie przekonującego pytania.
Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.
5. Treść wyzwalająca filtry spamu
Większość dostawców poczty e-mail wykorzystuje na swoich serwerach filtry spamu. Jest to wbudowane narzędzie, które przed odebraniem lub wysłaniem mailingu sprawdza wiadomości pod kątem słów często używanych przez spamerów.

Filtry spamu analizują e-maile i porównują ich zawartość ze słowami (lub kombinacjami słów) z listy antyspamowej. Jeśli filtry te wyłapią wystarczającą liczbę „słów wyzwalających”, Twoja wiadomość otrzyma czerwoną flagę i najprawdopodobniej automatycznie trafi do spamu.
Oto słowa, na które musisz uważać:
- „darmowy”
- „oferta specjalna”
- „kup teraz”
- „seks”
- …
Musimy zaznaczyć, że powyższe słowa są jedynie przykładami. Lista „słów wyzwalających” różni się zależnie od filtru antyspamowego Twojego dostawcy poczty e-mail. W niektórych przypadkach listy te zawierają dziesiątki tysięcy pozycji, podczas gdy w innych – „tylko” kilkaset.
Co powinieneś zrobić? Przede wszystkim nie unikaj za wszelką cenę wspomnianych słów, lecz staraj się unikać nachalnego i „marketingowego języka”. Twórz naturalnie wyglądającą treść i postępuj zgodnie z najlepszymi praktykami dotyczącymi pisania e-maili, które omawiamy w tym poradniku.
Warto wiedzieć: Słowami wyzwalającymi są też słowa zapisane wielkimi literami (PRZYKŁAD), słowa z niepotrzebnymi spacjami lub znakami interpunkcyjnymi (P5ZY,KŁAD) oraz rząd znaków interpunkcyjnych lub walut (!!!!$$$).
6. Brak linku do anulowania subskrypcji
Czy kiedykolwiek znalazłeś się w sytuacji, w której nie chciałeś więcej otrzymywać wiadomości z określonego adresu, ale nie było możliwości, aby wypisać się z listy? Jeśli tak, najprawdopodobniej przenosiłeś wszystkie te e-maile do folderu „Spam” i wiesz, jak bardzo jest to irytujące.

Posiadanie dobrze widocznego i łatwo dostępnego linku do rezygnacji z subskrypcji u dołu wiadomości e-mail ma ogromny wpływ na dostarczalność. Gdyby tego było mało, jest to jednocześnie wymóg prawny – zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Unii Europejskiej.
Ponadto, jeśli ktoś kliknie w link anulowania subskrypcji, nie możesz utrudniać mu rezygnacji i musisz przetworzyć tę prośbę w ciągu 10 dni.
Co powinieneś zrobić? Na samym dole wiadomości umieść link „Zrezygnuj z subskrypcji”, który przekierowuje na stronę z potwierdzeniem rezygnacji. Nie stosuj podstępnych taktyk, takich jak niewidoczna czcionka czy czasochłonny formularz anulacji.
Warto wiedzieć: Innym, częstym błędem, z którego początkujący nie zdają sobie sprawy jest brak informacji o siedzibie działalności. Zaraz obok opcji rezygnacji z subskrypcji, musisz umieścić fizyczny adres swojej firmy.
7. Nieprawidłowe uwierzytelnienie poczty
Niewłaściwa konfiguracja uwierzytelniania poczty e-mail może prowadzić do wykorzystania nieprawidłowych informacji „Od”. Są one kolejną, częstą przyczyną, przez którą Twoje e-maile mogą trafić do spamu.

Uwierzytelnianie jest procesem weryfikacji źródła, który upoważnia usługę e-mail do wysyłania wiadomości w Twoim imieniu, tzn. z dołączoną nazwą Twojej domeny. Dzięki temu, odbiorca ma pewność, że wiadomość została wysłana przez Ciebie, a nie osobę trzecią.
Wiadomości bez uwierzytelniania (nawet jeśli pochodzą z Twojej domeny) w większości przypadków są automatycznie blokowane.
Istnieje kilka różnych typów uwierzytelniania poczty e-mail:
- DKIM: Uwierzytelnianie, które przydziela klucz szyfrowania i podpis cyfrowy w celu weryfikacji pochodzenia adresu e-mail.
- SPF: Uwierzytelnianie, które działa poprzez weryfikację adresu IP nadawcy z listą zatwierdzonych adresów.
- DMARC: Dodatkowe uwierzytelnianie, które pozwala nadawcy wskazać, że jego wiadomości są chronione zarówno przez DKIM, jak i SPF.
Co powinieneś zrobić? Przed rozpoczęciem wysyłki Twojej kampanii mailingowej, powinieneś upewnić się, że uwierzytelnianie jest aktywne. W tym celu skontaktuj się z obsługą techniczną swojej poczty e-mail lub wykonaj manualny test przy pomocy narzędzia Mail Tester.
Pozostałe przyczyny
Powyżej wymieniliśmy 7 najbardziej prawdopodobnych powodów, dla których Twoje wiadomości nie docierają do docelowej skrzynki odbiorczej.

W praktyce, powyższe powody to jedynie wierzchołek góry lodowej. Oprócz nich istnieje szereg innych możliwych przyczyn.
Oto inne potencjalne powody:
- Niepoprawna pisownia: Ze względu na wysoką częstotliwość błędów językowych w wiadomościach phishingowych wysyłanych przez hakerów, filtry antyspamowe są na nie uczulone. Sprawdź więc podwójnie swoje wiadomości pod kątem błędów gramatycznych, ortograficznych i stylistycznych.
- Niezaufany hosting poczty e-mail: Nawet jeśli sam nie wysyłasz spamu, Twoje e-maile mogą tam trafić, jeśli adres IP serwera poczty e-mail był wcześniej używany przez spamerów. Zdecyduj się więc na zaufanego i wysoko ocenianego dostawcę usług hostingowych.
- Błędne nagłówki „Od:”: Wiersz „Od:” informuje odbiorców kto jest nadawcą wiadomości i musi być poprawnie skonfigurowany. Niektóre narzędzia, jak np. wtyczki do formularza kontaktowego WordPress, ustawiają własne informacje „Od:” i uruchamiają tym samym filtry przeciwspamowe.
- Zbyt wiele załączników: Jako że załączniki są furtką do przesyłania złośliwego oprogramowania, zdecydowana większość filtrów antyspamowych automatycznie blokuje wiadomości, które je zawierają. W przypadku newsletterów, nie powinieneś w ogóle załączać dodatkowych plików.
Podsumowanie
E-mail marketing pozostaje jednym z najskuteczniejszych działań marketingowych. Mądrze zaplanowana kampania mailingowa może przynieść wysoki zwrot z inwestycji (ROI), zamieniając Twoich subskrybentów w lojalnych klientów.
Podobnie jak przy wszystkich innych formach marketingu, również w tym przypadku istnieje wiele rzeczy, które mogą pójść nie tak. Najważniejszą z nich jest bezsprzecznie lądowanie wiadomości e-mail w folderze „Spam”.
Teraz, gdy znasz już najczęstsze powody, dlaczego Twoje e-maile trafiają do spamu, możesz zacząć optymalizację swojej kampanii mailingowej.
Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!
Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.
Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.