Hosting – co to, jak działa i jaki wybrać?

 

Hosting

„Większość początkujących podejmie błędny wybór i przepłaci za swój pierwszy pakiet hostingowy.” To stwierdzenie jest kontrowersyjne, ale prawdziwe. Dlaczego? Ponieważ mało kto wie, czym w ogóle jest hosting stron internetowych, a jeszcze mniej rozumie, od czego zależy jego cena i czym różnią się konkretne pakiety.

hosting

 

Obecnie na rynku aktywnych jest przynajmniej kilkaset usługodawców hostingowych – od malutkich przedsiębiorstw, aż po korporacje zatrudniające setki osób. Każdy z nich oferuje od kilku do nawet kilkudziesięciu różnych planów hostingowych.

Plany te różnią się od siebie nie tylko nazwą i ceną, ale również przydziałem zasobów, zastosowanymi technologiami oraz dostępnymi funkcjami. Każdy z tych elementów sprawia, że wybór odpowiedniej usługi jest trudniejszy.

Nie zważając na trudności, musisz dokonać wyboru. Im więcej czasu temu poświęcisz, tym lepszy hosting wybierzesz. Zagłęb się więc w temat i rozważ różne opcje – tak by potem nie żałować! 😉

W tym też pomoże Ci ten poradnik! Rozpoczniemy go od części teoretycznej, w której w prostych słowach odpowiemy, co to jest i jak działa hosting. Następnie postaramy się obiektywnie doradzić, jaki hosting wybrać w 2020 roku, zależnie od rodzaju witryny.

 

 

Co to jest hosting?

Hosting to usługa umożliwiająca opublikowanie witryny internetowej lub aplikacji online. Polega na podzieleniu, a następnie udostępnianiu – przez firmę hostingową – zasobów pojedynczego serwera większej liczbie osób.

co to jest hosting

 

Czym więc jest hostowanie strony internetowej? Aby to pojąć, pomyśl o plikach i folderach na swoim komputerze. Są one przechowywane na lokalnym dysku twardym, dzięki czemu masz do nich dostęp zawsze, gdy komputer jest włączony.

Strona internetowa – z technicznego punktu widzenia – jest zbiorem plików tekstowych i multimedialnych. Różnica polega na tym, że pliki strony muszą być dostępne online nie tylko wtedy, gdy jesteś przy komputerze, ale przez cały czas.

Właśnie na tym polega hostowanie strony i właśnie dlatego potrzebujesz hostingu, czyli po prostu miejsca na serwerze, który działa przez 24 godziny na dobę.

 

 

Czym jest serwer?

Serwer – w odniesieniu do hostingu – to fizyczny komputer, który przechowuje pliki witryn internetowych i udostępnia je użytkownikom, gdy ci podejmą próbę połączenia.

W przeciwieństwie do Twojego osobistego komputera, serwer jest o wiele bardziej zaawansowaną i wydajną maszyną, z reguły umiejscowioną w centrum danych i mającą bardzo szybkie połączenie z Internetem.

Warto wiedzieć: W świecie IT, termin ‘serwer’ może odnosić się nie tylko do maszyny fizycznej, ale też maszyny wirtualnej lub oprogramowania wykonującego konkretne zadania sieciowe (np. serwer DNS).

 

 

Czy mogę zrezygnować z hostingu?

W teorii rezygnacja z usługi hostingowej jest możliwa, jednak w praktyce byłby to duży błąd.

Musiałbyś bowiem wykorzystać własny komputer jako serwer oraz najprawdopodobniej zainwestować w lepsze łącze internetowe, by móc bez przeszkód dostarczać swoją witrynę wielu użytkownikom naraz.

Warto wiedzieć: Firmy hostingowe utrzymują potężne serwery, które działają bez przerw i zostały stworzone specjalnie do obsługi witryn internetowych. Komputer osobisty – choć oferuje taką możliwość – nie powinien być wykorzystywany do hostowania stron.

 

 

 

Jak działa hosting w 3 krokach?

Ogólnie rzecz biorąc, sama definicja ‘hostingu’ jest częściowo odpowiedzią na pytanie, jak taki hosting działa. Wszystko kręci się wokół serwera, który jest własnością firmy hostingowej, która z kolei dzieli go na ‘mniejsze kawałki’ i odsprzedaje dalej. Proste, prawda?

jak działa hosting

 

Jeśli jednak chcesz dowiedzieć się więcej o zasadzie działania, z bardziej technicznego punktu widzenia, musisz się na chwilę zatrzymać. Hosting jest bowiem jedynie częścią całego procesu hostowania witryny, do którego wymagane są też takie zasoby, jak domena i serwery nazw (DNS).

Oto, jak działa hosting, domena i DNS:

 

Krok 1: Domena

Pierwszym krokiem przy hostowaniu witryny jest uzyskanie domeny (lub subdomeny). Jest ona czymś w rodzaju łatwego do zapamiętania adresu.

domena na hostingu

 

Aby kupić domenę, możesz skorzystać z usługi rejestratora lub firmy hostingowej będącej pośrednikiem. Każda z tych organizacji oferuje te same domeny. Jedyną różnicą jest cena oraz warunki umowy.

Dlaczego trzeba kupić domenę? Otóż, każdy komputer i serwer w Internecie ma swój unikalny numer, nazywany adresem IP (np. 50.99.247.182). Ciężko byłoby zapamiętać adres każdego serwera, a następnie wpisywać go, by połączyć się z daną witryną internetową, nieprawdaż? Właśnie dlatego musisz kupić domenę.

Powyższe informacje są totalnymi podstawami, jednak piszemy o nich, ponieważ będą one potrzebne w trakcie omawiania tzw. serwerów nazw (DNS), które – dosłownie – łączą domenę z hostingiem.

W skrócie: Domena (lub subdomena) jest wymagana w celu hostowania witryny. Bez niej, użytkownik musiałby ręcznie wpisywać adres IP serwera, na którym przechowywane są pliki strony.

 

 

Krok 2: Serwery nazw (DNS)

Drugim krokiem w hostowaniu strony, który musisz poznać, by zrozumieć jak działa hosting, jest konfiguracja serwerów nazw (DNS) dla Twojej nowo zakupionej domeny.

dns - polaczenie serwera z domena

 

DNS to powszechnie używany akronim, który w zależności od kontekstu może oznaczać system nazw domen lub serwer nazw domen. Nam chodzi oczywiście o serwer nazw, czyli serwer odpowiedzialny za przetwarzanie i zapisywanie informacji nt. adresów stron.

Dlaczego DNS jest potrzebny? Serwery nazw istnieją po to, by przeglądarka wiedziała, z jakim serwerem (tj. adresem IP) musi się połączyć, by wyświetlić witrynę, której domena została wpisana w pasku.

Kiedy DNS byłby niepotrzebny? Gdyby istniał 1 przepotężny serwer (z 1 adresem IP), na którym działałby cały Internet. W praktyce jednak tych serwerów są setki tysięcy i bez DNS, przeglądarka nie wiedziałaby, która domena przynależy do którego serwera.

W skrócie: Serwer nazw (DNS) odpowiada za konfigurację adresów i ‘połączenie’ między nazwą domeny, a serwerem.

 

 

Krok 3: Hosting

Trzeci i ostatni krok w hostowaniu witryny jest najważniejszy. Mowa oczywiście o wyborze hostingu strony internetowej.

hosting strony internetowej

 

Wiesz już, że aby strona internetowa była online, potrzebujesz serwer lub inny komputer, domenę oraz usługę DNS. Wiesz też, że hostowanie strony na komputerze osobistym byłoby problematyczne. Niestety, równie (lub nawet bardziej) problematyczny i nieopłacalny byłby zakup serwera.

Jak więc hostować stronę nie kupując serwera? Tutaj właśnie pojawia się hosting! Firmy hostingowe inwestują duże pieniądze w serwery. Każdy z tych serwerów jest dzielony na od kilku do nawet kilkudziesięciu pakietów, które następnie są wynajmowane klientowi końcowemu.

Gdy zamówisz pakiet hostingowy, otrzymasz określoną ilość miejsca na dysku, część zasobów serwera, pomoc techniczną oraz dodatkowe funkcje. Jedną z takich funkcji jest dostęp do panelu hostingowego, z którego będziesz mógł łatwo zarządzać swoimi stronami, domenami i DNS. 🙂

W skrócie: Pakiet hostingowy to wydzielona część serwera (miejsce na dysku i zasoby), wzbogacona o dostęp do dodatkowych funkcji i usług.

 

 

 

Jaki hosting wybrać?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nie ma bowiem jednego hostingu, który byłby idealny dla wszystkich. Każda witryna ma inne potrzeby w zakresie zasobów, wydajności i funkcji.

jaki hosting wybrać

 

To niestety oznacza, że znalezienie odpowiedniego hostingu www jest ciężkie. Przed rozpoczęciem poszukiwań, musisz określić swoje wymagania. W innym wypadku stracisz czas, pieniądze, a nawet motywację do rozwijania witryny.

Spokojnie, mamy też dobre wieści! Jeśli dobrze poszukasz, może się okazać, że spędzisz ‘całe życie’ bez żadnych zmartwień, u jednego niezawodnego hostingodawcy. Dobrym tego przykładem są nasi klienci! 😉

Autoreklama: JCHost.pl jest firmą hostingową, w której w 2019 roku aż 99,5% klientów przedłużyło umowę na kolejny rok.

 

Oto 3 pytania, by dowiedzieć się, jaki hosting wybrać w 2020 roku:

 

1. Jakiego rodzaju hostingu szukam?

W przypadku hostingu stron internetowych, oferta dostawców nie ogranicza się tylko do kilku pakietów różniących się od siebie ilością miejsca na dysku. W drzewku usług, ponad wspomnianymi pakietami, są jeszcze rodzaje hostingu.

rodzaje hostingu

 

Każdy typ hostingu ma swoje wady i zalety. Najważniejszymi różnicami pomiędzy nimi są: możliwości techniczne, przydział zasobów między kontami oraz zakres kontroli udzielanej klientowi.

Oto 5 typów hostingu, z którymi spotykasz się najczęściej:

  • Hosting współdzielony to najbardziej podstawowy i najtańszy typ hostingu na rynku. W tym miejscu Twoja witryna będzie przechowywana na tym samym serwerze, co wiele innych witryn, współużytkując z nimi te same zasoby serwera (takie jak pamięć RAM czy wątki procesora).
  • Hosting zarządzany to najpopularniejszy rodzaj, będący rozwinięciem hostingu współdzielonego. Wybierając go, najczęściej otrzymujesz szereg funkcji ułatwiających prowadzenie witryny na wybranym systemie zarządzania treścią (np. WordPress) lub platformie sklepu internetowego (np. Magento), wraz z rozszerzoną pomocą techniczną ze strony administratora.
  • Serwer dedykowany to najpotężniejsze rozwiązanie hostingowe w tym zestawieniu. Otrzymujesz całą maszynę do własnego użytku i pełną elastyczność w jej konfiguracji. Jest to jednocześnie najbardziej kosztowna opcja, przeznaczona dla platform internetowych z ogromnym ruchem i nietypowymi potrzebami.
  • Hosting VPS to najlepszy wybór, jeśli szukasz czegoś pomiędzy serwerem dedykowanym, a hostingiem współdzielonym. W tym przypadku maszyna jest dzielona na wielu klientów, ale każdy z nich otrzymuje własną, dedykowaną przestrzeń, oraz większe możliwości kontroli systemu.
  • Hosting w chmurze to nowoczesny i modny model hostingu. Jego działanie opiera się na połączeniu wielu maszyn, dzięki czemu witryny korzystają z zasobów więcej niż jednego serwera jednocześnie. Za sprawą tzw. skalowalności, klient może wykorzystać tyle zasobów, ile w danej chwili potrzebuje, płacąc tylko za to, co wykorzysta.

 

2. Jakie potrzeby ma moja witryna?

Niektóre witryny są małe i wymagają niewielkich zasobów hostingowych, podczas gdy inne mają dziesiątki tysięcy odwiedzających i potrzebują o wiele wyższej wydajności. Dlatego też kolejnym krokiem, by znaleźć odpowiedź na to, jaki hosting wybrać, jest analiza dotychczasowych wyników i potrzeb strony.

potrzeby strony - hosting

 

Mówiąc o potrzebach Twojej witryny, nie mamy na myśli tylko ilości zajmowanego miejsca na dysku. Co prawda jest to kluczowy aspekt, ale równie ważne są przydzielane zasoby, oprogramowanie serwera czy przepustowość łącza.

Oto potrzeby witryny, o których musisz pamiętać:

  • Uptime (SLA): czas bezawaryjnego działania serwera w skali roku, wyrażony w procentach. Jeśli SLA wynosi 99,5%, oznacza to, że dostawca gwarantuje, że hosting będzie działał przez minimum 363 dni, 4 godz., 11 min (pozostały czas oznacza ewentualne awarie). Celuj więc w SLA na poziomie minimum 99,9%.
  • Pojemność: ilość miejsca na dysku, wyrażona w MB lub GB. Jeśli nie wiesz, ile miejsca potrzebujesz, podpowiemy, że przeciętna strona internetowa waży ok. 300 MB (= 0,3 GB). Przemyśl więc, czy Twojej witrynie potrzebne będą tzw. ‘nielimitowane dyski’.
  • Transfer: ilość danych przesyłanych i pobieranych z witryny, wyrażona w GB, TB lub rzadziej unikalnych użytkownikach. Podobnie jak w przypadku pojemności, ‘nielimitowany transfer’ dobrze brzmi, lecz w praktyce małe strony wykorzystują tylko kilka GB transferu miesięcznie.
  • Przepustowość łącza: szybkość z jaką odbywa się transfer danych, wyrażona w Mbit lub Gbit. Większość dostawców hostingu zapewnia łącze z przepustowością na poziomie 1 Gbit. Staraj się unikać firm, których łącze jest wolniejsze.
  • Procesy PHP: liczba jednoczesnych żądań, jakie witryna może obsłużyć w danym momencie. Zdecydowana większość hostingodawców przydziela od 1 do 5 procesów. Im jest ich więcej, tym mniejsze opóźnienia w przetwarzaniu danych. Jeśli to możliwe, zdecyduj się na min. 5 procesów.
  • Zasoby fizyczne: ilość pamięci RAM oraz taktowanie CPU, wyrażone w MB lub GB. Choć zasoby te powinny zostać dopasowane zależnie od budowy Twojej witryny, wybierz pakiet hostingowy oferujący minimum 256 MB RAM oraz 0,25 GHz CPU.

 

3. Jakich dodatków oczekuję?

Oprócz podjęcia decyzji, z jakiego rodzaju hostingu chcesz korzystać, ważne jest też, aby przemyśleć, jakie inne funkcje oraz dodatki będą dla Ciebie ważne. Dotyczy to zarówno Twoich potrzeb, jako osoby zarządzającej, oraz potrzeb Twojej strony internetowej.

dodatkowe funkcje - pakiet hostingowy

 

Zdecydowana większość firm hostingowych oferuje podobne funkcje. Część z nich jest kluczowa i będzie dostępna u każdego usługodawcy, podczas gdy innych musisz ‘szukać ze świecą’.

Oto najważniejsze dodatki, na które powinieneś zwrócić uwagę:

  • Instalator aplikacji: Ponad połowa Internetu to strony oparte na systemach CMS i platformach sklepów internetowych. Autoinstalator umożliwi Ci szybką i bezstresową instalację najpopularniejszych systemów, takich jak np. WordPress czy Joomla.
  • Automatyczne kopie zapasowe: Wszystkie serwery i witryny są narażone na awarię, dlatego automatyczne tworzenie i zapisywanie kopii zapasowych jest nie tylko wskazane, ale powinno być przez Ciebie wręcz wymagane.
  • Filtry antyspamowe i antywirusowe: Hakerzy i spamerzy na bieżąco szukają sposobów, by wzbogacić się kosztem innych. Dodatkowe filtry chroniące przed spamem i złośliwym oprogramowaniem pozwolą – takim osobom jak Ty – spać spokojniej.
  • Zgodność z RODO: Kary i problemy związane z nieprzestrzeganiem prawa mogą być tragiczne w skutkach. O ile o zgodność witryny z RODO musisz zadbać sam, tak zgodność serwera i odpowiedzialna polityka przetwarzania danych leży po stronie dostawcy hostingu.
  • Poczta e-mail: Kupując własną domenę najprawdopodobniej będziesz chciał ją też wykorzystać do stworzenia profesjonalnego adresu e-mail. Niektóre firmy hostingowe zapewniają obsługę poczty bez dodatkowych opłat, w cenie pakietu hostingowego.
  • Zapora WAF: Wirusy i spam nie są tym samym co zmasowane ataki, których celem jest ‘zniszczenie’ witryny. Oprócz filtrów i antywirusa, powinieneś upewnić się, czy na danym hostingu dostępne są dodatkowe warstwy bezpieczeństwa, np. w postaci zapory WAF.
  • Dostęp FTP / SSH: Dostęp do plików przy pomocy FTP i/lub SSH jest nieoceniony przy bezpiecznym przenoszeniu dużych plików. Warto więc sprawdzić, czy usługodawca oferuje taką możliwość, czy raczej ‘ucieka’ oferując tylko i wyłącznie menedżer plików w panelu klienta.

 

 

 

Jak znaleźć najlepszy hosting stron internetowych?

W poprzednich częściach tego poradnika dowiedziałeś się, czym jest i jak działa hosting. Prawdopodobnie wiesz już też, czego potrzebujesz Ty, a czego potrzebuje Twoja witryna. Nadszedł czas na rozpoczęcie poszukiwań!

jak znaleźć najlepszy hosting www

 

Znalezienie idealnego hostingu może zająć Ci 5 minut lub 5 dni. Postaraj się dokładnie zapoznać z ofertą każdego z dostawców i wybierz pakiety oferujące najlepsze możliwości. Gdy znajdziesz już faworytów, przyszedł czas na najważniejsze pytania!

Oto pytania, które musisz zadać, aby wybrać najlepszy hosting:

 

Co klienci piszą o tej firmie hostingowej?

Łatwym sposobem na poznanie firmy hostingowej jest przeczytanie recenzji oraz referencji jej poprzednich klientów. Jeśli wybrany dostawca posiada dużo negatywnych opinii lub w ogóle nie zezwala na ich wystawienie, w Twojej głowie powinna zapalić się czerwona lampka.

Autoreklama: W ostatnich 3 latach JCHost.pl nie otrzymało ani jednej negatywnej opinii. Ogólna, średnia ocena na przestrzeni ostatnich 20 lat wynosi 4.99 / 5 gwiazdek!

 

Przez jaki czas serwer będzie działał bezawaryjnie?

Wcześniej wspomnieliśmy o ważnym aspekcie każdego pakietu hostingowego, jakim jest uptime (SLA). Musimy raz jeszcze podkreślić, że w dzisiejszych czasach, SLA na poziomie 99,5% jest normą, a wszystko poniżej 99% jest niedopuszczalne. Koniecznie przejrzyj specyfikację hostingu!

Autoreklama: Klienci JCHost.pl otrzymują gwarancję SLA na poziomie 99,95%, aczkolwiek rzeczywiste SLA w 2019 roku wyniosło ~99,98%.

 

Czy mogę liczyć na szybką pomoc techniczną?

Choć wszystkie firmy hostingowe chwalą się perfekcyjną pomocą techniczną, w praktyce do perfekcji jest im daleko. Niestety tego aspektu nie jesteś w stanie sprawdzić, dopóki nie zamówisz hostingu. Możesz jednak wrócić do pytania nr 1 i przeczytać, co o suporcie piszą klienci.

Autoreklama: Klienci JCHost.pl mogą liczyć na suport 7 dni w tygodniu oraz odpowiedzi wysyłane w przeciągu kilku minut od zadania pytania.

 

Ile będzie kosztować przedłużenie umowy po roku?

Zanim podpiszesz umowę z firmą hostingową, która oferuje hosting w cenie kilku złotych rocznie, pamiętaj, że cena rejestracji różni się zazwyczaj od ceny przedłużenia. Przejrzenie pełnego cennika uchroni Cię przed (często ogromnym) zdziwieniem w następnych latach.

Autoreklama: Klienci JCHost.pl mają pewność, że cena rejestracji oraz cena przedłużenia pakietu hostingowego po roku jest taka sama, a podpisana umowa gwarantuje brak ukrytych kosztów.

 

Czy firma hostingowa korzysta z najnowszych technologii?

Za najnowsze technologie uważa się aktualnie PHP 7.4, protokół HTTP3, LiteSpeed, Redis oraz dyski NVMe SSD. Spokojnie, nie musisz być ekspertem. Wystarczy, że skontaktujesz się z konkretną firmą i zapytasz, czy wyżej wymienione technologie są dostępne.

Autoreklama: Klienci JCHost.pl byli pierwszymi usługobiorcami w Polsce, którzy otrzymali dostęp do dysków NVMe SSD, PHP 7.4, Google QUIC oraz HTTP3.

 

Czy otrzymam jakąkolwiek gwarancję?

Wszelkie dodatkowe gwarancje, które otrzymujesz wraz z pakietem hostingowym, są oczywiście plusem. Oprócz wspomnianych wcześniej gwarancji dotyczących SLA oraz ceny przedłużenia, weź pod uwagę takie aspekty, jak zasady zwrotu pieniędzy i okresu próbnego.

Autoreklama: JCHost.pl nie nalicza dodatkowych kosztów za rezygnację lub przeniesienie usługi oraz zapewnia 7-dniowy, bezpłatny okres próbny bez zobowiązań.

 

 

 

Podsumowanie

Hosting stron internetowych to nic innego jak udostępnienie przez firmę hostingową części zasobów fizycznego serwera. Dzięki niemu, właściciele witryn nie muszą samodzielnie kupować maszyny. Mogą dzielić jedną maszynę z innymi użytkownikami, obniżając tym samym koszt.

Przeglądając dostawców hostingu i ich konkretne usługi, przywiązujemy dużą wagę do ich ceny oraz zwrotów marketingowych. Musimy jednak pamiętać, że pakiet hostingowy to nie tylko część serwera. To też pomoc techniczna, ogólna jakość usługi i dodatkowe funkcje.

Mając to wszystko na uwadze, znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaki hosting wybrać, będzie łatwiejsze. 😉

Ostatecznie, punktem decydującym podczas podejmowania decyzji powinny być recenzje innych klientów. Poszukaj więc dobrze i zapoznaj się z negatywnymi opiniami mówiącymi o tym, z czym klienci mieli problem. Następnie zadaj sobie pytanie, czy chcesz zaufać danej firmie hostingowej.

 

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!