15 przykładów kreatywnych stron 404
Przykłady stron 404
Błędy HTTP są ostatnią rzeczą, którą chcesz zobaczyć przeglądając Internet. „Strona nie została znaleziona”, „Strona, której szukasz jest chwilowo niedostępna” lub „Strona nie istnieje” to jedynie kilka przykładów komunikatu wskazującego na błąd 404 (z ang. 404 error).
Można powiedzieć, że omawiana strona błędu jest dość specyficzną częścią każdej witryny internetowej. Niektóre firmy nie przywiązują do niej większej wagi, licząc, że żaden użytkownik jej nie zobaczy, podczas gdy inne poświęcają dużo czasu na jej utworzenie.
Dlaczego? Ponieważ z jednej strony, kiedy użytkownik zobaczy stronę 404, oznacza to, że coś poszło nie tak, lecz z drugiej – jest ona świetnym sposobem na pokazanie osobowości Twojej marki, zwiększenie współczynnika konwersji lub ogólne usprawnienie strategii marketingowej.
W dzisiejszym artykule opiszemy, czym dokładnie jest strona 404, kiedy się wyświetla i dlaczego warto poświęcić trochę czasu na jej przygotowanie. Na koniec przedstawimy 15 inspirujących przykładów, które pomogą Ci w jej utworzeniu.
Czym jest strona 404?
Strona 404 jest stroną przeznaczoną do wyświetlania komunikatu o błędzie HTTP 404. Informuje on użytkownika, że pod wpisanym adresem URL nie ma żadnego zasobu, a serwer nie posiada informacji, czy kiedykolwiek był dostępny.
Zapewne nikt nie zaprzeczy, że idealnie byłoby, gdyby odwiedzający witrynę nigdy nie trafiali na strony błędów HTTP, lecz w rzeczywistości – nawet w dobrze utrzymywanych witrynach – od czasu do czasu się to zdarza.
Jako że błąd 404 to najczęściej występujący błąd HTTP, warto poświęcić trochę czasu na przygotowanie dedykowanej podstrony umożliwiającej użytkownikowi wykonanie niestandardowych akcji.
Wbrew pozorom nie trzeba wykorzystywać w tym celu nie wiadomo jak wielkich zasobów. Wystarczy trochę kreatywności, by zmienić typową stronę błędu w odnoszącą sukcesy podstronę, którą użytkownicy zapamiętają lub wręcz będą ją udostępniać dalej.
Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.
Kiedy się wyświetla?
Komunikaty z kodem 4xx oznaczają błędy po stronie klienta. Dlatego też, jeśli na ekranie pojawi się błąd 404, oznacza to, że serwer jest osiągalny, lecz konkretna strona, której adres wpisałeś (lub w której link kliknąłeś), nie jest.
Oto 2 możliwe powody występowania tego błędu:
- Podstrona została przeniesiona lub usunięta i nie zastosowano przekierowania 301 lub 302.
- Podstrona nigdy nie istniała.
Warto wiedzieć: Omawiany komunikat wyświetli się również w obrębie całej witryny, jeśli przeniosłeś swoją domenę na inny hosting, nie usuwając wszystkich plików z poprzedniego serwera, przed pełnym zaktualizowaniem DNS.
Dlaczego warto stworzyć nietypową stronę błędu 404?
Projektowanie doświadczeń użytkownika (z ang. user experience) skupia się na głębokim zrozumieniu odwiedzających – czego potrzebują, co cenią, a także co ich ogranicza. Jednym z takich ograniczeń jest pojawianie się błędów wewnątrz witryny.
Wspomniane błędy są frustrujące dla każdego internauty, dlatego też głównym celem stworzenia niestandardowej strony 404 jest zmiana potencjalnie negatywnego doświadczenia użytkownika na pozytywny. To jednak nie wszystko!
Tworząc kreatywną stronę błędu 404:
- Zatrzymujesz użytkowników w swojej witrynie, zmniejszając współczynnik odrzuceń;
- Zwiększasz zaangażowanie odwiedzających, wydłużając czas spędzony w witrynie;
- Pozostawiasz odbiorców z dobrym samopoczuciem, poprawiając wizerunek marki.
Co więcej, jeśli wykonasz wystarczająco dobrą robotę, możesz też zdobyć uwagę innych witryn internetowych, pozyskując tym samym linki zewnętrzne.
Warto wiedzieć: Roboty wyszukiwarek nie uwzględniają stron 404 podczas skanowania stron internetowych. Tym samym umieszczone na nich linki wewnętrzne nie przekazują tzw. soku linków (z ang. link juice).
Błąd 404: 15 inspirujących przykładów
Przeciętna strona 404 zawiera komunikat o błędzie w formie tekstowej i przycisk powrotu na stronę główną. Nie jest to jednak najbardziej optymalne rozwiązanie. Celem ulepszenia opisanego wyżej doświadczenia, warto umieścić na niej dodatkowe elementy graficzne i treści marketingowe.
Chociaż stworzenie owej strony raczej nie znajdzie się na szczycie listy rzeczy-do-zrobienia podczas projektowania witryny, obecnie coraz więcej firm dostrzega potencjał, jaki za sobą niesie.
Jeśli Twoje przedsiębiorstwo się do nich zalicza i szukasz inspiracji lub pomysłów na to, by Twoja strona 404 była wyjątkowa i zabawna, jesteś w dobrym miejscu.
Oto 15 przykładów kreatywnych stron błędu 404:
1. Behance
2. Adobe
3. Awwwards
4. Dribbble
6. MailChimp
7. Lego
8. Mantra Labs
9. Carwow
10. Slack
11. 9gag
12. FlippingBook
13. AirBnb
14. Omelet
Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!
Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.
Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.