6 kroków, jak stworzyć dobrą strategię SEO (2020)

 

Strategia SEO

W ostatnich latach strategia SEO zaczęła być postrzegana w zupełnie inny sposób. Wcześniej myślano o niej, jako o strategicznym planie, na który mogą sobie pozwolić jedynie duże zespoły w dużych firmach. Dzisiaj to przekonanie jest już nieaktualne. Coraz więcej małych przedsiębiorstw i blogerów zaczyna rozumieć, że bez stworzenia strategii SEO nie zajdą daleko.

strategia seo

 

Przygotowanie planu działań SEO jest niezbędne, aby systematycznie zwiększać widoczność Twojej witryny w wyszukiwarkach internetowych. Z jego pomocą możesz nie tylko zwiększyć ruch organiczny, ale też lepiej zrozumieć rynek docelowy i tym samym skuteczniej promować swoją markę.

Wbrew pozorom przygotowanie strategii pozycjonowania strony nie jest arcytrudnym zadaniem. Ważne, by wystrzegać się jednego ogromnego błędu, jakim jest skupianie się na rzeczach drugorzędnych i zapominanie o tych najważniejszych.

O co dokładnie chodzi? Otóż wyszukiwarka Google wykorzystuje setki różnych czynników do ustalania rankingów. Skupianie się na nich wszystkich jest niemożliwe. Tworząc (podstawowy) plan powinniśmy myśleć tylko o kilku(nastu) z nich.

Dzisiejszy poradnik powinien rozwiać wszystkie Twoje wątpliwości, jeśli chodzi o skuteczny plan SEO. Dowiesz się z niego, czym jest omawiana strategia, dlaczego jest potrzebna i o czym należy pamiętać przy jej planowaniu. Na końcu poznasz 6 kroków, jak ją poprawnie stworzyć.

 

 

Czym jest strategia SEO?

Strategia SEO (zwana też ‘planem SEO’ lub ‘strategią pozycjonowania’) jest dokumentem podsumowującym proces planowania oraz analizowania akcji i założeń, które są potrzebne do poprawy pozycji w rankingu wyszukiwarki.

czym jest strategia seo

 

Najważniejszym celem, który strategia SEO pomaga osiągnąć, jest zwiększenie widoczności strony internetowej. Widoczność ta składa się na ogólną siłę domeny oraz liczbę odwiedzin (z bezpłatnych wyników wyszukiwania), słów kluczowych w TOP10 i pozyskanych linków zewnętrznych.

Skrupulatnie przygotowany, a następnie prawidłowo zrealizowany plan może okazać się skutecznym sposobem na długoterminowe zwiększenie ruchu na stronie, podwyższenie współczynnika konwersji oraz poprawę ogólnej sprzedaży.

W skrócie: Strategia SEO to dokument przedstawiający plan na uzyskanie większego ruchu organicznego.

 

Dlaczego jest potrzebna?

Strategia pozycjonowania jest potrzebna, ponieważ podsumowuje słabe strony, wskazuje kierunek rozwoju i pozwala ocenić postęp. Dzięki temu, przyczynia się do oszczędności czasu, wzrostu produktywności i wyższego ROI, niż w przypadku jej braku.

Oto dłuższe wytłumaczenie, dlaczego strategia jest ważna:

  • Słabości: Nie każdy przyzna to wprost, ale we wszystkich firmach występują naturalne słabości. Utworzenie planu pomaga nam w ich znalezieniu, a następnie – opracowaniu sposobów ich pokonania.
  • Rozwój: O wiele trudniej jest nam ‘zabłądzić’, gdy mamy jasno zdefiniowany cel już na samym początku. Zaplanowanie procesu SEO sprawi, że nie będziemy tracić czasu na przemyślenia w trakcie jego realizacji.
  • Postęp: Korekcja i zmiana działań powinna nastąpić tylko wtedy, gdy przeanalizujemy dotychczasowe postępy. Bez ustalonej strategii, ciężej będzie nam śledzić wyniki i odpowiedzieć na pytanie, czy idziemy w dobrym kierunku.

Warto wiedzieć: : Joe Barker powiedział: „Wizja bez działania jest tylko marzeniem. Działanie bez wizji jest trwaniem. Wizja połączona z działaniem pozwala zmienić świat.” Te słowa idealnie opisują sensowność strategii SEO.

 

O czym pamiętać przed, w trakcie i po planowaniu?

Choć strategia SEO jest dokumentem wskazującym plan przyszłych działań, tak naprawdę nie dotyczy jedynie przyszłości. Wszystko zaczyna się bowiem od analizy przeszłych działań.

Oto, o czym należy pamiętać przed, w trakcie i po stworzeniu strategii:

  • Przed: Zanim rozpoczniesz tworzenie planu, powinieneś przeprowadzić kompleksową analizę. Poznaj swoje mocne i słabe strony względem SEO. Sprawdź też techniczne SEO swojej witryny, ustal wstępny miesięczny budżet oraz konkretny cel.
  • W trakcie:  Podczas przygotowywania strategii, musisz podzielić budżet na części – ustal ile przeznaczysz na czynniki on-site, a ile na czynniki off-site. Na podstawie wcześniejszej analizy, podziel też zadania według priorytetu – od najbardziej do najmniej ważnego.
  • Po: Po ukończeniu tworzenia strategii i wdrożeniu początkowych zmian, powinieneś zacząć śledzić wyniki. Na ich podstawie będziesz mógł dopasować plan, jeśli okaże się, że był on nietrafiony i nie umożliwi osiągnięcia ustalonego celu.

Sprawdź najszybszy na rynku hosting WordPress oraz hosting Ecommerce.

 

 

 

Strategia SEO: 6 kroków, jak stworzyć dobry plan

Jak widzisz, optymalizacja strony bez solidnej strategii nie zapewni najlepszych możliwych rezultatów. Na szczęście stworzenie takiego planu nie jest ‘niesamowicie’ trudne i jest wykonalne nawet dla amatorów. Wystarczy podstawowa znajomość SEO, ustalenie celu i dobry keyword research.

Ile to trwa? Przygotowanie podstawowego planu SEO – zależnie od wielkości strony oraz konkurencyjności branży – może zająć Ci od kilku do nawet kilkunastu godzin.

Jeśli będziesz trzymał się naszego 6-etapowego procesu, zaoszczędzisz czas, ponieważ dowiesz się, co jest naprawdę ważne w podstawowej strategii, a co można na początku pominąć. A więc zaczynajmy!

Oto 6 kroków, jak stworzyć dobrą strategię SEO:

 

1. Przygotuj techniczny audyt strony

Audyt strony pod względem technicznym to pierwszy krok przy tworzeniu Twojej strategii. Jest to niezwykle ważny ‘dokument’, który wyjaśnia techniczne działanie witryny i wskazuje, co należy zmienić.

strategia seo - techniczny audyt

 

Taki audyt identyfikuje słabe obszary, w których Twoja strona internetowa radzi sobie gorzej. Jego jednym z najważniejszych elementów jest część poświęcona szybkości ładowania się strony oraz jej wynikom wydajnościowym.

Jeśli witryna nie ładuje się wystarczająco szybko lub ładuje się z błędami, doprowadzi to do wzrostu współczynnika odrzuceń. To z kolei będzie w niedalekiej przyszłości niosło za sobą spadek pozycji w wyszukiwarce (gdy zostanie wprowadzona analiza Web Vitals).

Przeprowadzenie audytu, a następnie naprawa błędów, które ów audyt wykazał, i poprawienie czasu ładowania stworzą silny fundament dla dalszych działań ujętych w strategii SEO.

 

 

2. Wykonaj burzę mózgów

Burza mózgów jest podstawą dalszego planowania. Można wręcz powiedzieć, że bez niej, ciężko będzie nam wykonać kolejne kroki – w tym przygotowywanie listy słów kluczowych i ustalenie realnych celów.

strategia seo - burza mozgow

 

Zacznij od zdefiniowania, kto należy do Twojej grupy docelowej, jakie ma zainteresowania i czego szuka. To pozwoli Ci stworzyć listę tematów powiązanych ze sprzedawaną przez Ciebie usługą lub produktem. Te tematy z kolei pomogą w utworzeniu listy słów kluczowych.

Każdy z tych tematów to swego rodzaju filar, który służy jako podstawa do kategoryzowania słów kluczowych. Jeśli np. sprzedajesz baseny, fraza „baseny” będzie na pewno jednym z takich filarów. Można ją podzielić na kategorie (np. „baseny ogrodowe”), a następnie podkategorie (np. „baseny ogrodowe dla dzieci z przykryciem”), itd.

Wykonanie burzy mózgów, której celem będzie zdefiniowanie grupy docelowej i zebranie listy tematów, ułatwi Ci wyszukiwanie słów kluczowych i pozwoli zaoszczędzić czas.

 

 

3. Wyszukaj słowa kluczowe

Po burzy mózgów, nadszedł czas na wykorzystanie pomysłów podczas wykonywania kroku 3 – wyszukiwania słów kluczowych. Jest on kolejnym ważnym aspektem, ponieważ nie zyskasz dużego ruchu organicznego, jeśli nie przeanalizujesz fraz kluczowych, ich trudności oraz popularności.

strategia seo - slowa kluczowe

 

Dla każdego z zapisanych wcześniej tematów dopisz od kilku do kilkunastu powiązanych słów kluczowych będących kategoriami. Te kategorie podziel następne na kolejne powiązane podkategorie, które ‘głębiej’ wnikają w konkretny temat (przykład w kroku 2).

Wszystkie te frazy będą różnić się od siebie konkurencyjnością oraz popularnością. Musisz więc wybrać te, które będą dla Ciebie najbardziej opłacalne. Co to znaczy? Takie, które są najłatwiejsze do zdobycia ze względu na niską konkurencyjność, jednocześnie mając solidną liczbę wyszukiwań w miesiącu.

Przygotowanie listy słów kluczowych to kolejna część planu SEO, która pomoże Ci wybrać i walczyć o najbardziej opłacalne słowa kluczowe, związane z Twoją działalnością.

 

 

4. Stwórz nowe strony i przygotuj treść

Nadszedł czas, abyś wykorzystał poprzednio przygotowane tematy i słowa kluczowe w celu utworzenia nowych stron oraz artykułów. Niezbędna będzie unikatowa zawartość o wysokiej jakości, która zainteresuje użytkowników i merytorycznie wyczerpie konkretne tematy.

strategia seo - nowa tresc

 

Mało prawdopodobne jest zdobycie wszystkich fraz z pomocą 1 strony. Dlatego też musisz zastanowić się, jak podzielić zebrane frazy kluczowe pomiędzy różne podstrony, a następnie zaktualizować na nich treść lub utworzyć nowe podstrony.

Pamiętaj też o niebywale ważnej części tworzenia treści, jaką jest zrozumienie search intent. Niedostosowanie zawartości strony do oczekiwań użytkownika sprawi, że o wiele trudniej będzie Ci zdobyć wysokie pozycje. Wtedy nie zobaczysz niestety ruchu i efektów swojej strategii SEO.

Na podstawie zebranych słów kluczowych, zaktualizuj stare lub dodaj nowe podstrony i artykuły. Przygotuj wyróżniającą się treść o wysokiej jakości, która odpowiada na intencję użytkownika.

 

 

5. Załóż bloga i wykorzystaj content-marketing

Pora, abyś dowiedział się, jak stworzyć bloga, a następnie zaplanował osobną strategię content-marketingową. Nie powinieneś ignorować tego etapu, ponieważ każda nowa podstrona lub artykuł daje szansę na zdobycie kolejnych słów kluczowych i zwiększenie widoczności Twojej witryny.

strategia seo - blog i content marketing

 

Nie każdy napisany przez Ciebie artykuł musi należeć do tzw. klastra tematycznego. Możesz pisać nawet na nieco odbiegające tematy, jeśli tylko zainteresują Twoich odbiorców i będą powiązane z branżą. Staraj się jednak wykonywać ponowny keyword research w celu znalezienia najbardziej ‘opłacalnego’ tytułu.

Jeżeli nie lubisz pisać lub nie znasz podstaw SEO, możesz się tego nauczyć, np. przy pomocy dedykowanych poradników, jak np. poradnik o linkowaniu wewnętrznym lub wpis z 24 poradami, jak pisać teksty na bloga. Możesz też zlecić to agencji content-marketingowej lub copywriterowi.

Stworzenie bloga będzie podstawą do strategii content-marketingowej zwiększającej widoczność Twojej domeny. Zwiększy on bowiem liczbę zdobytych słów kluczowych i popularność witryny.

 

 

6. Zmierz wyniki strategii

Mierzenie rezultatów strategii SEO nie jest oczywiście etapem jej tworzenia, a raczej etapem weryfikacyjnym. Nie zważając jednak na to, uwzględniamy go w naszym poradniku, ponieważ wiele osób o nim zapomina lub wykonuje błędnie.

strategia seo - mierzenie wynikow

 

Monitorując dane analityczne, możesz zobaczyć sporo danych, które weryfikują skuteczność kampanii. Najczęstszym wyznacznikiem jest oczywiście liczba wizyt organicznych, ale nie wolno Ci zapominać o takich danych, jak liczba zdobytych słów kluczowych, współczynnik konwersji czy wzrost siły domeny przy pomocy np. Google Analytics i Google Search Console.

Jak powszechnie wiadomo, pozycjonowanie wymaga dużo czasu i wysiłku. Na samym początku efekty Twojej pracy mogą być znikome lub wręcz niezauważalne. Odczekaj więc przynajmniej 2 miesiące przed wyciąganiem wniosków i przystąpieniem do ewentualnej korekcji strategii.

Mierz wyniki swojego planu SEO, aby analizować postępy oraz z biegiem czasu wprowadzać potrzebne zmiany. Do analizy wykorzystaj m.in. liczbę odwiedzin i współczynnik konwersji.

 

 

Podsumowanie

Strategia SEO to dokument przedstawiający teraźniejszy oraz przyszły obraz witryny. Pomoże on w analizie słabości Twojej dotychczasowej strony, a następnie w wybraniu kierunku oraz celów, jakie chcesz osiągnąć.

Wykorzystanie planu w praktyce pozwoli Ci zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce, pozyskać nowych odbiorców, a w szczególności pozytywnie wpłynąć na przychody Twojej firmy.

Stworzenie takiej strategii w wersji podstawowej zajmie Ci najprawdopodobniej około kilku godzin. Najważniejszymi aspektami przy jej tworzeniu jest burza mózgów, dzięki której utworzysz listę tematów i słów kluczowych, na których z kolei oprzesz swoją strategię tworzenia treści.

Jak widać, zadanie to nie należy do najtrudniejszych. Szczególnie, jeśli znasz podstawy SEO lub na bieżąco czytasz naszego bloga.

 

 

 

Odbieramy telefony, odpisujemy na maile, nie ukrywamy kosztów, a dodatkowo oferujemy najszybsze pakiety hostingowe na rynku. Uważasz, że to zwroty marketingowe? Sprawdź sam/a!

Jeśli nie będziesz zadowolony/a, zwrócimy Ci pieniądze.
Twoje strony i sklepy przeniesiemy za darmo!

Hosting WordPressHosting Magento

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, skontaktuj się z nami! Kliknij tutaj.

Chcesz dowiedzieć się o nas trochę więcej? Przejdź na stronę JCHost.pl.

Daj znać znajomym!